Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
Na het inbouwen van een B23FK wil ik het snelheidssignaal aan de ECU koppelen. Ik ben er al uit welke draad van de ECU, maar als ik naar de sensor op diff deksel kijk welke pin van de snelheidssensor krijgt de 12V voeding en welke pin geeft het signaal wat naar de ECU en snelheidsmeter gaat?
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Die signalen moet je van het "digitale" dashboard halen.
Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
Ok, dat staat vast aangegeven in een schema, is er een link beschikbaar?
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Pff mijn hoofd staat er niet naar maar ergens op Turbobricks staat het antwoord, ik denk dat de ze twee topics het meest in de buurt komen:
https://turbobricks.com/forums/showthrea...ost5813821 en
https://forums.tbforums.com/showthread.php?t=296203
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
de rood/zwarte is + achter contact.
de zwarte is - (massa)
de blauwe gaat naar de puls-teller op de achter-as.
en de andere draad van de puls-teller is een - (massa)
Bij het laatste model kunnen de kleuren anders zijn.
Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
Ok, bedankt tot zover.
Heb ik nog een vraag. Mijn motor incl. ECU komt uit een 940 van 1995. Kan ik deze samen laten werken met een 240 km teller van 1989?
Berichten: 2.416
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Waarom moet die met de teller communiceren? De puls van het diff is toch voldoende en dan nog hebben er sommige ecu's geen last van als dat signaal ontbreekt. Blijkbaar gaat het alleen om af en toe een afname en toename te zien van het aantal pulsen (ofwel dat de ecu weet dat je stil staat.) Teller is in ieder geval niet nodig daar er veel oude ombouwprojecten bestaan waarin de oude mechanische teller nog steeds is gemonteerd.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
(20 August 2018, 14:07)skidje schreef: Waarom moet die met de teller communiceren? De puls van het diff is toch voldoende en dan nog hebben er sommige ecu's geen last van als dat signaal ontbreekt. Blijkbaar gaat het alleen om af en toe een afname en toename te zien van het aantal pulsen (ofwel dat de ecu weet dat je stil staat.) Teller is in ieder geval niet nodig daar er veel oude ombouwprojecten bestaan waarin de oude mechanische teller nog steeds is gemonteerd.
In de tweede post werd een opmerking gemaakt over het verbinden van de teller met de ECU.
Maar ik heb alles ingebouwd in een 245 uit 1976 dus met oorspronkelijk kabel gedreven teller. Dus als de pulsen direct aan de ECU koppelen voldoende is, dan ben ik geholpen.
Een elektrische teller inbouwen is mijn volgende stap.
Laatste vraag, zou het kunnen dat missen van de puls kan leiden tot een ander lucht/brandstof mengsel wanneer je bijv staat te wachten voor een stoplicht. Af en toe rookt mijn auto dan maar niet altijd. De turbo en de leiding naar de intercooler is helemaal droog, zonder vettige aanslag e.d. En olieverbruik is ook nul.
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volgens mij wordt alleen het printplaatje met de 2115 chip erop uit de teller gehaald door een paar handigerds. Daar gaat 12V en het achterassignaal in via rood zwart en blauw, en komt een signaal voor de ECU uit de buitenste van de drie kleine stekkergaatjes verderop de printplaat.
Ongeveer: De niet-turbo ECU wil weten of de auto rolt of stilstaat met gas los. In een rollende auto houdt ie het stationair toerental een paar honderd rpm hoger dan in een stilstaande. Zonder signaal houdt de ECU het toerental altijd wat hoger. Wat de turbo-ECU doet weet ik niet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
20 August 2018, 22:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 August 2018, 22:48 door Hansepans.)
Hmm, ok.
Het toerental hoger houden gebeurd soms, maar niet altijd. Vaak na langere stukken (constant) rijden.
Ik ga denk ik eerst maar eens de puls zo aanbieden. Aangezien het een zelfgenererende sensor is (ondertussen door google wijzer geworden) loop ik volgens mij geen risico op het uitfikken van een component in de ECU.
Nog iemand een idee wat het roken zou kunnen veroorzaken?