Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gordelvraagje
#1
Beste forummers,

Heerlijk heen en weer gereden naar Frankrijk vorige week met de 245, pa en ma op de achterbank, genieten!

De 245 gaf geen krimp, maar één van de achtergordels heeft er weinig zin in, blokkeert steeds als je m uit wil rollen. Lastig.

Is dat eenvoudig te verhelpen door iets te verstellen, of moet ik -safety first- aan een andere gordel denken?

Heb even gezocht op t forum maar hier niets over kunnen vinden. Tips welkom!

Geniet van het prachtige weer en onze prachtige Volvo’s!

Groeten, Frank
Volvo Duett 1966 (project), Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979, Volvo 164 1971.
Antwoord
#2
Je hebt gordels die in een bepaalde stand moeten staan om goed te functioneren, mogelijk is die van jou verdraaid en valt hij telkens in de vergrendeling als je aan de gordel trekt. Het werkt nl met een kogeltje als ik het goed heb. Bij en plotselinge versnelling van de gordel komt dit kogeltje omhoog en blokkeert de boel. Daarom kan jou gordel ook niet plat gebruikt worden op bijvoorbeeld een hoedenplank. Uit elkaar halen is een risico de veer springt meestal om je oren en dan kun je hem net zo goed weggooien.

Kijk ff of de gordel nog op de juiste stand staat en anders bij een sloper een andere halen. Let wel op dat de gordel niet gerafeld mag zijn dit is apk afkeur rol de gordel eerst helemaal af als je bij een sloper staat.

Suc6
Antwoord
#3
Rafelen op gordels achterin is zeldzaam, die worden veel minder vaak gebruikt dan de bestuurders gordel.
De gordelweerstand kan ook blokkeren als de houder niet 100% recht zit, maar gemonteerd zal hij niet zomaar verdraaien denk ik.
Let bij vervanging erop dat de mannetjes-klikker precies dezelfde afmetingen heeft: er zijn allerlei varianten geleverd, dat is bouwjaar afhankelijk.
Succes!

Volvo 244 DL B21A BW55 1975
Volvo V40 1.9D 2004
Volvo 244 DL - B21A BW55 - 1975 (daily + trouwauto) ____ Volvo V40 - 1.9TD - 2002 (tijdelijke daily) ____ VW Caddy I - 1.9TD - 1986 (gesloopt) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]

Autorolgordels van je Volvo vervangen? <-- Klik hier voor foto's, pb mij voor meer info.
Antwoord
#4
Mijn 245 is eens afgekeurd geweest op een gordel achterin. Deze had waarschijnlijk tussen de vergrendeling van de leuning gezeten bij het terug omhoog klappen. Dit had een haaks sneetje van een paar mm gemaakt en dat was volgens de keurmeester te diep.
Bij de sloop een andere gehaald, en toen weer terug om om te ruilen. Dit was het moment dat ik erachter kwam dat er twee verschillende uitvoering gesp zijn gebruikt en ik natuurlijk de verkeerde had gegokt...

Beetje rafelen aan de randen is geen probleem zolang het weefsel maar strak is. Als je even snel met een aansteker erlangs gaat ziet het er ook minder erg uit.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#5
(19 August 2018, 08:51)Grey240Polar schreef: Beetje rafelen aan de randen is geen probleem zolang het weefsel maar strak is. Als je even snel met een aansteker erlangs gaat ziet het er ook minder erg uit.
Of als het wat erger is: de baardtrimmer...

Volvo 244 DL B21A BW55 1975
Volvo V40 1.9D 2004
Volvo 244 DL - B21A BW55 - 1975 (daily + trouwauto) ____ Volvo V40 - 1.9TD - 2002 (tijdelijke daily) ____ VW Caddy I - 1.9TD - 1986 (gesloopt) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]

Autorolgordels van je Volvo vervangen? <-- Klik hier voor foto's, pb mij voor meer info.
Antwoord
#6
Herkenbaar dat een gordel achter blokkeert.
Ik heb het probleem gehad met de 245DL; welliswaar een kleine 8 jaar geleden dat ik de gordelhouder uit elkaar heb gehad.
Het kogeltje dat ervoor zorgt dat de gordel blokkeert dien je met beleid af te stellen.
Scheelde mij in ieder geval een gordel zoeken op de sloop Smile
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#7
(20 August 2018, 21:58)Gideon schreef: Herkenbaar dat een gordel achter blokkeert.
Ik heb het probleem gehad met de 245DL; welliswaar een kleine 8 jaar geleden dat ik de gordelhouder uit elkaar heb gehad.
Het kogeltje dat ervoor zorgt dat de gordel blokkeert dien je met beleid af te stellen.
Scheelde mij in ieder geval een gordel zoeken op de sloop Smile

...maar dat is dus de remedie: toch uit elkaar halen? Kun je daar iets meer over vertellen Gideon?
Volvo Duett 1966 (project), Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979, Volvo 164 1971.
Antwoord
#8
Ik heb ooit een hotel gedemonteerd. Pas o met de veer!
Die sprong er uit, rolde af en, haalde mijn hand open. Wil je zeker niet in je oog krijgen. Draag dus (veiligheids)bril en andere bescherming!

Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#9
Je kan het wel uit elkaar halen, echter wel met beleid. Dat een veer mij destijds om de oren vloog herken ik niet.
Ik zal wel wat foto's maken van een gordel waar ik hetzelfde probleem mee heb.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#10
(10 uren geleden)Gideon schreef: Je kan het wel uit elkaar halen, echter wel met beleid. Dat een veer mij destijds om de oren vloog herken ik niet.
Ik zal wel wat foto's maken van een gordel waar ik hetzelfde probleem mee heb.

Fijn, vast bedankt! En Bartjuh, ook bedankt voor de waarschuwing, veilig werken vindt iedereen belangrijk maar we doen het allemaal wel eens niet/verkeerd....
Volvo Duett 1966 (project), Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979, Volvo 164 1971.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)