Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Probleem met CO-gehalte / lambdasonde brandt
#1
Beste Volvofielen,

Ik heb een probleem met de uitstoot. Het CO-gehalte is hoog, veel te hoog: ongeveer 8 (terwijl het Max 0,5 zou moeten zijn). Ik heb al vanalles geprobeerd en begin inmiddels bijna wanhopig te worden (de apk staat voor 19 sept weer voor de deur).

Voorgeschiednis: de auto heeft op LPG gelopen en ongeveer 15 jaar stil gestaan. Na haar ontwaakt te hebben, LPG eruit gehaald. De auto reed goed op LPG. Op benzine heel slecht of helemaal niet. 
- brandstofpompen getest / schoongemaakt
- injectorrail vervangen (druk op de rail is goed)
- injectoren gewisseld en deze set professioneel laten reviseren
- lambdasonde vervangen door een nieuwe 
- brandstofrelais getest
- luchtmassameter vervangen
- computer (ECU) vervangen -> Bingo: de auto liep ineens weer goed, redelijk stationair, maar goed vermogen en rijdt als een zonnetje.

MAARRRRRR....

het lampje van de lambdasonde blijft branden en het CO meet dus ongeveer 8. Bij de uitlaat rookt behoorlijk en je ruikt benzine. Naar mijn idee is er ook wel veel roet te zien in de uitlaat. Het heeft er alle schijn van dat de auto veel te rijk loopt. Ik heb het verbruik niet helemaal vast kunnen leggen, maar ik gok op 1:7 ongeveer.

- wanneer ik de stroomdraadjes van de lambdasonde losmaak terwijl de motor draait, merk ik geen verschil
- gasklephuis losgemaakt (zag er redelijk schoon uit, maar er was geen pakking), helemaal schoongemaakt / nieuwe pakking geplaatst
- sis-klep (als dat ding zo heet) vervangen, de oude zat vast (maakt geen verschil)
- wanneer ik de luchtmassameter lostrek, gaat de motor aanzienlijk slechter lopen
- de lamdasonde die ik enkele honderden km's geleden nieuw had gemonteerd losgehaald: was helemaal zwart en leek dicht te zitten (roet) -> vervangen voor een nieuwe: geen verschil
- andere computertypes (ECU) geprobeerd -> maakt geen verschil

Nu denk ik aan de katalysator (heeft dus +/- 3 ton op LPG gelopen en daarna 15 jaar stilgestaan), maar als ik die ga vervangen moet ik eigenlijk de hele uitlaat vervangen. Ik lees echter op internet dat een kapotte katalysator wel een kleine afwijking in het CO kan verklaren, maar eigenlijk niet zo'n grote. Voordat ik mijn spaarvarken stuk sla voor een hele nieuwe uitlaat: heeft iemand nog een ander idee, of is de katalysator wel de echte verdachte?

Mvg,

Kuypie
Antwoord
#2
Kijken of de watertemperatuur sensor en/of de luchttemperatuur sensor wel de juiste waarde geven?
Wat is de brandstofdruk op de benzine rail bij de injectors?
Antwoord
#3
(19 July 2018, 00:56)daddyphilipsen schreef: Kijken of de watertemperatuur sensor en/of de luchttemperatuur sensor wel de juiste waarde geven?
Wat is de brandstofdruk op de benzine rail bij de injectors?

Beste Daddyphilipsen, ik ga kijken en laat het weten: dank!
Antwoord
#4
Katalysator mankeert ws niks, die heeft een makkie gehad op al die jaren LPG.

Sommige LPG installaties draaien half mee op de injectie, anderen helemaal, maar er kan best nog een doorverbinding of een component ergens over zijn die je injectie nu in de war schopt.
Mijn installatie bv gebruikt de lambda feedback niet maar doet wel alsof, en heeft daarvoor een lambdafopper, die gewoon altijd lambda = 1 aan de ECU voert.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#5
(20 July 2018, 10:03)Marc1970 schreef: Katalysator mankeert ws niks, die heeft een makkie gehad op al die jaren LPG.

Sommige LPG installaties draaien half mee op de injectie, anderen helemaal, maar er kan best nog een doorverbinding of een component ergens over zijn die je injectie nu in de war schopt.
Mijn installatie bv gebruikt de lambda feedback niet maar doet wel alsof, en heeft daarvoor een lambdafopper, die gewoon altijd lambda = 1 aan de ECU voert.

Hoi Marc, Dank voor uw reactie. Mijn lpg had ook een lambdafopper (mooi woord), maar die is er nu dus (met de rest van de installatie) uit. Ik blijf zoeken.....
Antwoord
#6
Als je lambda lampje brand heb je als het goed is ook foutmeldingen. Wel handig om die even uit te lezen.
Antwoord
#7
Als de auto te rijk loopt heeft het er alle blijk van dat ie louter op de lmm draait en niet op de lambda sonde. En met behoorlijke verrijking om de boel dus snel op te warmen. Nergens goed voor dus.
Zodra de motor op de lambds sonde gaat regelen doet ie std lambda 1, iets anders kan de narrowband sonde namelijk niet.
Dan zou je co ook een stuk gunstiger moeten zijn.
Verdachte nr 1 is koelwater temp sensor.

Zoals dopski hierboven ook meld is t t handigst om even uit te lezen. En daar op verder borduren.

Maar de std verrijking wordt door de ecu geregeld adhv koelwater temperatuur. Als de ecu geen of verkeerd signaal krijgt dan heb je kan dat ie een zwaar negatieve temperatuur als vervanging neemt iets in de richting van -40 en dan blijft ie dus rijk lopen tot ie een betere temperatuur ziet.

Vandaar mijn gok temp sensor.

Verschillende lekkages zijn ook mogelijk, vacuum lekkerij, uitlaat lekkage voor de lambda sonde.
Foutief lmm signaal door slechte bedrading of vuile sensor kan ook nog.

Blijf niet te lang door karren met zo'n rijk lopende motor dit kost je uiteindelijk wel je kat. Die verbrand gewoon.
Antwoord
#8
(20 July 2018, 15:03)aRjen.T schreef: Als de auto te rijk loopt heeft het er alle blijk van dat ie louter op de lmm draait en niet op de lambda sonde. En met behoorlijke verrijking om de boel dus snel op te warmen. Nergens goed voor dus.
Zodra de motor op de lambds sonde gaat regelen doet ie std lambda 1, iets anders kan de narrowband sonde namelijk niet.
Dan zou je co ook een stuk gunstiger moeten zijn.
Verdachte nr 1 is koelwater temp sensor.

Zoals dopski hierboven ook meld is t t handigst om even uit te lezen. En daar op verder borduren.

Maar de std verrijking wordt door de ecu geregeld adhv koelwater temperatuur. Als de ecu geen of verkeerd signaal krijgt dan heb je kan dat ie een zwaar negatieve temperatuur als vervanging neemt iets in de richting van -40 en dan blijft ie dus rijk lopen tot ie een betere temperatuur ziet.

Vandaar mijn gok temp sensor.

Verschillende lekkages zijn ook mogelijk, vacuum lekkerij, uitlaat lekkage voor de lambda sonde.
Foutief lmm signaal door slechte bedrading of vuile sensor kan ook nog.

Blijf niet te lang door karren met zo'n rijk lopende motor dit kost je uiteindelijk wel je kat. Die verbrand gewoon.

Beste allemaal, dank voor al jullie reacties. Ik heb idd de foutcodes (weer) uitgelezen. Ik wist eerlijk gezegd niet dat er meer achter elkaar kon komen. Op de '2' gaf hij als foutcodes: 2-3-2 en daarna 1-1-3. ik dacht: misschien dat die er wel inzitten omdat ik alles de laatste tijd vanalles los heb gehad. Ik heb de codes gerest (door de accu los te koppelen). Toen weer de codes uitgelezen: 1-1-1. Toen maar eens een stukje rijden. Het lampje van de lambdasonde bleef uit en bij thuiskomst nog steeds: 1-1-1. Zelf kan ik het CO niet uitlezen natuurlijk, maar wie weet dat het nu ineens goed is? Ik houd jullie op de hoogte.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 1.978 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  Probleem met lpg decl00ne 12 2.245 16 May 2017, 15:06
Laatste bericht: A_A
  Start probleem daanweijer 2 814 11 March 2017, 19:22
Laatste bericht: daanweijer
  Stationair probleem arjandeknakker 8 2.654 9 December 2016, 13:40
Laatste bericht: arjandeknakker
  Vraag bij probleem Kjet motor Yezzz 6 2.116 9 November 2016, 13:24
Laatste bericht: RM
  Startmotor probleem JaapV 4 1.341 9 October 2016, 13:52
Laatste bericht: Marc1970
  controle lampje lambdasonde marlie 8 4.610 20 August 2016, 21:19
Laatste bericht: Stinky
  Probleem met economymeter Arjen van Hattem 8 2.417 11 July 2016, 06:20
Laatste bericht: Dirk342
  [B200ET] Probleem met ontsteking of toch kop Dopski 7 2.056 21 April 2016, 22:45
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 360 2.0 carburateur naar B230FB injectie probleem ZNIV 9 2.981 15 February 2016, 22:58
Laatste bericht: ZNIV

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)