Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240 zonder airco (en cruise control / stoelverwarming)
#1
Stel...ik koop een 240 (1988 - 1993) zonder airco.
Is dat een zeer kostbare zaak om te laten inbouwen?
Bij voorkeur originele Volvo met originele bediening.
En zijn er Volvo specialisten die dat doen?

Wellicht OFF TOPIC.....maar ik heb dezelfde vraag over 'cruise control' en 'stoelverwarming'.
Is dat ook zomaar (origineel) achteraf in te bouwen?

Dank voor jullie reacties.
Antwoord
#2
Airco is recent behandeld. En de cc is volgens mij zo in te bouwen moet ik ook nog doen bij mijn 82er en de stoelverwarming is ook in te bouwen 9 van de 10 keer is dit al voorbereid mits je niet een al te vroeg model hebt. Maar de airco is wel een uitdaging.
Antwoord
#3
Cc stelt niet veel voor maar je moet je wel verdiepen in het juiste model (mechanisch of electrische km-signaal). De electrische vanaf 90 is redelijk bekabeld maar vergeet niet de tellerbak mee te nemen. Er zit iets van een omvormer plug achterop die unit.
245 GLE automaat 1979<br />240 Turbo (ooit uit ?? projectcars)<br />Amazon 122S met injectie!!<br />als ut moar Volvois
Antwoord
#4
Het is niet mijn bedoeling zelf te gaan knutselen.
Wat zou een specialist voor inbouw van een originele cc vragen?
Antwoord
#5
Rond de 2000 euri
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#6
(22 June 2018, 01:32)Nicolaas H schreef: Rond de 2000 euri

2000 euro voor inbouw van een CC doe mij maar die klus Smile

(21 June 2018, 23:58)Biopowerenschede schreef: Het is niet mijn bedoeling zelf te gaan knutselen.
Wat zou een specialist voor inbouw van een originele cc vragen?

Je zou een 240 specialist moeten benaderen voor een prijs opgave. Ik heb destijds een originele werkende set voor een automaat uit een sloper gehaald voor €75 maar ik kom ook prijzen tegen van 200 of meer voor een 2e hands CC set van origineel Volvo. Er zijn ook universele setjes te koop die zijn een stuk goedkoper.
Antwoord
#7
Wat betreft de CC: zijn die dingen voor alle jaargangen gelijk?
Snelheidssignaal is er immers in mechanisch (vroege modellen) en electronisch (later). Ik neem aan dat dit ook effect heeft op de CC?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#8
Ik heb nog nooit een cc in een vroege 240 gezien, die van mij komt uit een jaren 90 model maar ik heb een 82er usa import met techniek van een jaren 90 model.

Maar dat de 1 niet met het ander werkt zal wel een feit zijn.

Maar Smit in Gemert is een specialist in de 2 serie, ook in andere oudere volvo typen en anders zou je ook is Dries Bakkenes is kunnen benaderen. Die is ook heel goed in dit soort dingen.
Antwoord
#9
Welk type cruisecontrol je nodig hebt hangt af van de leeftijd (wel of geen elektrisch snelheidssignaal) en het type motor (voor de dubbele gasrol). Vooral het vinden van de juiste gasrol is een lastige. Ik heb in mijn '86-er uiteindelijk een cc ingebouwd van een '93-er. Dat heeft als voordeel dat je de vacuümbalg rechtstreeks op het gaspedaal aankoppelt en je geen dubbele gasrol nodig hebt. Lastige daarvan is weer dat je onder het dashboard een beugel nodig hebt waar je zowel de pedaalsensoren als de vacuümbalg monteert (bij CC's met dubbele gasrol monteer je de balg op het schutbord onder de motorkap). Die beugels vind je in Europa bijna niet, dan zul je op Ebay op zoek moeten naar een USA of Canada versie waar ze standaard in zaten. Ook heb je een gaspedaal nodig waar een kogeltje aan zit om de vacuümbalg op te klikken.

Cruise controls zijn de laatste tijd nogal schaars geworden. Reken voor je alle onderdelen compleet hebt zomaar op een honderd of 4. Inbouw is in principe met een anderhalf uur wel gedaan.

Inbouw van een airco kan ook, maar is een flink klusje. Het dasboard moet er uit, er moet een andere kachel in met dito bediening en dan nog alle aanpassingen onder de motorkap. En let dan ook nog op het gebruikte type koelmiddel. De oudere draaien nog op R12 en dat mag niet meer. Je zult zo'n airco dan moeten laten ombouwen naar R134a.

Stoelverwarming is minder ingewikkeld, behalve dan dat het wel handig is om een originele kabelboom te hebben. Er zitten matjes in de zitting en in de rugleuning. Als je de bekleding aan de onderzijde lostornt kunt je met wat wroeten die matjes er wel in krijgen.
Antwoord
#10
(22 June 2018, 12:52)Wijnand schreef: Welk type cruisecontrol je nodig hebt hangt af van de leeftijd (wel of geen elektrisch snelheidssignaal) en het type motor (voor de dubbele gasrol). Vooral het vinden van de juiste gasrol is een lastige. Ik heb in mijn '86-er uiteindelijk een cc ingebouwd van een '93-er. Dat heeft als voordeel dat je de vacuümbalg rechtstreeks op het gaspedaal aankoppelt en je geen dubbele gasrol nodig hebt. Lastige daarvan is weer dat je onder het dashboard een beugel nodig hebt waar je zowel de pedaalsensoren als de vacuümbalg monteert (bij CC's met dubbele gasrol monteer je de balg op het schutbord onder de motorkap).  Die beugels vind je in Europa bijna niet, dan zul je op Ebay op zoek moeten naar een USA of Canada versie waar ze standaard in zaten. Ook heb je een gaspedaal nodig waar een kogeltje aan zit om de vacuümbalg op te klikken.

Cruise controls zijn de laatste tijd nogal schaars geworden. Reken voor je alle onderdelen compleet hebt zomaar op een honderd of 4. Inbouw is in principe met een anderhalf uur wel gedaan.
 
WoW dan heb ik dus dikke mazzel gehad, ik heb nl zo een set die jij beschrijft met de op het gaspedaal.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Airco Volvo 240 problemen/ schakelt niet in marc-f 2 166 4 June 2018, 14:53
Laatste bericht: marc-f
  Op zoek naar AIRCO specialist in omg. Amsterdam Boet 1 832 1 June 2017, 23:33
Laatste bericht: brun-c
  airco V50 werkt niet bij mooi weer awwi 1 696 30 March 2017, 21:14
Laatste bericht: Dopski
  Airco inbouwen DanielR 5 2.427 19 June 2016, 12:45
Laatste bericht: DanielR
  airco deltamil inbouwen 222 10 6.173 2 May 2016, 22:47
Laatste bericht: 222
  Aanjager 245 1976 met airco Joost Zuidam 4 2.620 1 April 2016, 14:58
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Vemtilator airco en vacuumslangen DanielR 4 2.130 25 March 2016, 22:08
Laatste bericht: Volvo Eindhoven
  V snaar airco vervangen A_A 1 2.146 21 March 2016, 11:01
Laatste bericht: DanielR
  knipperend lampje van de airco / blower werkt niet hugo 0 1.608 14 February 2016, 22:24
Laatste bericht: hugo
  Voor het inbouwen van een orig. airco 240 2.3 1992 een andere boordcomputer nodig? altoalto1 2 24.288 1 October 2015, 22:54
Laatste bericht: Niggelll

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)