Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2018
Ik ben nieuw op dit forum. Als lid dan, want ik ken het nog goed uit de tijd dat ik een Volvo 240 had.
Als klassieker liefhebber vroeg ik me vaak af hoeveel auto's van een bepaald type nog rond zouden rijden. Er zijn wel her en der lijstjes, maar vaak niet heel overzichtelijk of recent. Toen ik erachter kwam dat de kenteken database van de RDW vrij te downloaden en gebruiken is ben ik wat gaan spelen hiermee en het resultaat is een website die ik nu stukje voor stukje aan het uitbouwen ben.
Op
www.waarzijnalle.nl/klassiekeautos kun je per type zien hoeveel auto's er van dat type nog een nederlands kenteken hebben. Per type worden ook aantallen gegeven over het aantal per handelsbenaming, kleur, aantal cilinders, etc.
Ik heb nu de eerste Volvo toegevoegd. Uiteraard de 200 serie, omdat ik daar zelf in gereden heb. Mijn vraag aan jullie is wat jullie van
https://www.waarzijnalle.nl/klassiekeaut...-200-serie vinden. Hebben jullie het idee dat deze aantallen kloppen? Missen er handelsbenamingen? Wat zouden jullie interessante cijfers vinden? En welke Volvo moet ik hierna toevoegen? Dank voor jullie feedback!
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Grappig. De meeste 'kleine' handelsbenamingen zijn ws. van importauto's, waarbij tijdens de invoerkeuring de benaming uit het exportland wordt overgenomen. Of als ze niks kunnen of willen vinden/begrijpen van het originele kentekenbewijs noemen ze hem Volvo 240 of zoiets generieks. Of het zijn echte origineel NL 'zeldzame' Volvo's zoals de 265.
Die met de eerste zes cijfers van het chassisnummer in twee groepjes van drie (bv 245-817) komen volgens mij uit Zweden.
Ik ben wel benieuwd hoeveel 142-144-145-164 er nog rond rijden bijvoorbeeld.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 473
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2014
Leuk initiatief! Ik heb de link op het besloten deel van het Volvo 240 register geplaatst. Ben benieuwd naar de reacties.
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
He jammer opel admiral staat er nog niet tussen. Maar leuk idee,
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Leuk hoor deze cijfers! Ze roepen wel een paar vragen bij mij op.
Mijn 240 is bij mijn weten van modeljaar 91 maar voor het eerst op kenteken gezet in januari 92. Ik neem aan dat mijn auto meetelt voor 92?
Zo doordenkend zijn die twee Volvo's uit 96 en 98 pas veel later voor het eerst verkocht ... Of werkt dat zo niet?
Ik denk dat er van de 240 dagelijks meer op de weg te zien zijn dan van de andere klassiekers. Van de oorspronkelijke Mini zijn er ongeveer evenveel geregistreerd maar ik zie deze auto naar mijn idee veel minder in het dagelijks verkeer. [Of ben ik vooringenomen?]
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 53
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2018
(19 June 2018, 23:12)Nicolaas H schreef: Ik denk dat er van de 240 dagelijks meer op de weg te zien zijn dan van de andere klassiekers. Van de oorspronkelijke Mini zijn er ongeveer evenveel geregistreerd maar ik zie deze auto naar mijn idee veel minder in het dagelijks verkeer. [Of ben ik vooringenomen?]
Een mini staat misschien meer in de garage?
Nee grapje, ik kan me wel voorstellen dat je een 240 meer dagelijks gebruikt dan een mini.
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Een 240 valt ook meer op als een mini die achter van alles verstopt kan zitten
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De modale 240 is natuurlijk ook 10 jaar jonger dan die andere gebakjes, en iets prettiger in het moderne verkeer. Ik had een tijdje 66's, weinig meer dan een rijdende paraplu (en meest nog lek ook).
Wel veel Kevers en Eenden trouwens, die zie ik ook relatief weinig rondrijden, behalve bij vrijgezellefeesten en bruiloften.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Kevers en Eenden zijn leuk maar een eend in het verkeer...
Het frame van mijn fiets is al sterker, dat dat ooit de weg op mocht
Dat gezegd, hoe veilig is een 140 nog met een aanrijding.
Ik zie trouwens ook steeds minder kadetjes rijden.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2018
Dank voor al jullie reacties. Geeft goede motivatie om de site verder door te ontwikkelen.
De site weer een stukje uitgebreid met de
Volvo 100 serie en de mogelijkheid om te filteren op handelsbenaming. Hoef je niet meer de hele lijst door te scrollen op zoek naar een specifiek type.