Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motorstoring B21A
#11
CO moet bij APK op mijn B21a ook altijd terug geschroefd. Lukt wel, maar rijdt belabberd. Motor schudt veel meer, en heeft vaak neiging af te willen slaan.
Zeker icm automaat in D bij het stoplicht erg irritant, mogelijk zelfs gevaarlijk wegens stilvallen...
Moet dus na alk altijd opnieuw naar rijdbaar bijgesteld worden...
Mogelijk ook deels te wijten aan slijtage in verdamper trouwens.

Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#12
Haal die zuiger met membraan er maar uit. Rijdt de auto veel beter van.

Tis 2 min werk en dus ook weer snel teruggebouwd als je vooraf twijfelt. Heb nog niemand meegemaakt die de zuiger terug monteerde.
245 GLE automaat 1979<br />240 Turbo (ooit uit ?? projectcars)<br />Amazon 122S met injectie!!<br />als ut moar Volvois
Antwoord
#13
Reactie op BartJu: het rijker zetten moest altijd al. Ook op benzine. Ik heb op de stelschroeven van de verdamper met een watervaste stift merktekens gezet zodat ik na de APK precies weet wat de goede instelling was.
Het is toch zo fijn Volvo240 rijder te zijn.
Antwoord
#14
OK, een update.
Een van de hoofdoorzaken is gevonden: De LPG-schakelaar zag kans om een signaal af te geven dat zowel de benzine- als LPG-toevoer niet helemaal afsloot. Dat Marc, dank, jouw laatste tip bracht ons op dat idee. Nu rijdt de auto vrijwel normaal op LPG, al is ie wel bokkig zolang hij koud is.
De stelschroef op de verdamper is ook niet helemaal goed, trouwens: Blijkbaar zit het precies aan het eind van het instel-bereik, en daar verloopt hij heftig. Zou dat op te lossen zijn met een revisie-setje?

Benzine is nog een drama. De naald komt niet diep genoeg - of de kelk komt niet hoog genoeg. Binnenkort gaan we dat stellen door de kelk iets op te tillen.
De stationair-stelschroef lekt, zodat dat niet is in te stellen. Wimbo Barneveld is een batch stelschroeven aan het laten draaien.
Ondertussen werk ik aan een plan B: ik heb een ander type carburateur gescoord. Misschien is onderhoud / afstellen / beschikbaarheid onderdelen daar beter...
Antwoord
#15
Heb je de LPG drab wel s uit de verdamper laten lopen? Zoek een schroef/stop op het laagste punt.

Sproeier heet de kelk meestal. Maar als er een versleten naald in een versleten sproeier zit (op gas slijt het nog wat harder) kan je stellen wat je wilt, het blijft te rijk.

De stationair stelschroef kan je helemaal indraaien (potdicht) en het stationair afstellen met de gasklep-stop, heel ouderwets. Er zit ws. geen stelschroef bij de gasklep-stop maar zo'n schroefje is wel te installeren.
De ZS 175CD (Stromberg) is een hele gangbare carburateur waar alle onderdelen nog van gemaakt worden.

Afstellen vd sproeier e.d. staat in handboek TP11740-2.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#16
(28 June 2018, 15:21)Kees Roskam schreef: Het membraan is toch ook meteen de afdichting van de zuigerdeksel? Die kan er dan toch niet tussenuit gehaald worden? Of toch wel? Ik rijd ook alleen maar op LPG met mijn B19A maar deze moet altijd te rijk staan om lekker te draaien. Dat is zijn hele leven al zo, ook toen hij nog op benzine draaide. Alleen moet ik wel tijdens de APK keuring de CO-schroef even terugdraaien om goedgekeurd te worden. Een verklaring waarom hij altijd te rijk moet staan is nooit gevonden.

Ik rijd ook op LPG met een Pierburg 175 CDUS carb. 
Daarvan is een keer het membraan van de carb gescheurd (op de snelweg) tijdens het rijden en die liep als een natte krant.. geen vermogen, niet meer boven de 60 km/h.. (op lpg allemaal)
Via binnendoor weggetjes van Zwolle naar huis gekomen en thuis membraan vernieuwd en hij liep weer als vanouds. De kwaliteit van het membraan uit het revisie setje was blijkbaar niet zo best..

Ik weet niet of dat per carb anders werkt, maar bij een Pierburg kan het membraan er dus niet uit.
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B21A, M47, LPG, geel ***
*** 244 DL 1978, B21A, M46, Bruin ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, rijdend klusproject ***
Antwoord
#17
LPG-drab: Nee, nooit van gehoord. Ga ik doen.
Sproeier ja. Sorry, wilde me niet te binnen schieten. Naald is fonkelnieuw, sproeier blijkbaar wat 'uitgewoond'.
Ja, zo heb ik de stationair ook wel afgesteld. Maar dan zijn er nogal verschillen tussen warm en koud.
Antwoord
#18
Vreemd, verschil tussen warm en koud heb ik met beide LPG auto's nauwelijks, LPG is meteen gasvormig en mengt perfect met lucht itt koude benzine in een koude inlaat. Alleen in de ijzige natte kou sputtert ie wel s tegen, dan warmt de verdamper te langzaam op.

Misschien kan je wat proberen de verhouding gasklep/LPG te verruimen, meer gasklep en dan het stationair terug regelen met de schroef op de verdamper. Op benzine draait het stationair dan misschien 1500 rpm, maar dat gebruik je toch zelden.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 4.139 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  B21A 4-bak naar B... Automaat hugo 8 1.471 5 September 2016, 18:22
Laatste bericht: Dopski
  Dringend hulp gezocht bij B21A TransferSmout 3 1.269 15 August 2016, 22:24
Laatste bericht: TransferSmout
  Turbo op B21A sam244 2 1.012 20 June 2016, 22:01
Laatste bericht: Marc1970
  Backfire bij B21A koude start op benzine. DeKleef 15 7.400 12 May 2015, 12:22
Laatste bericht: rene_ehv
  thermostaat B21A motor LPG 245GLE1981 5 4.410 2 May 2015, 09:33
Laatste bericht: 245GLE1981
  Welke motor? B21a óf B23 a? volvoraket 3 1.260 28 August 2014, 22:18
Laatste bericht: Marc1970
  B21A startprobleem WilbertL 6 1.721 4 August 2014, 00:51
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Eerste demper 244 B21A DeKleef 6 756 6 May 2014, 10:19
Laatste bericht: DeKleef
  B21A met inspuiting jero 6 2.280 26 December 2013, 14:45
Laatste bericht: DennisvdB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)