Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motorstoring B21A
#11
CO moet bij APK op mijn B21a ook altijd terug geschroefd. Lukt wel, maar rijdt belabberd. Motor schudt veel meer, en heeft vaak neiging af te willen slaan.
Zeker icm automaat in D bij het stoplicht erg irritant, mogelijk zelfs gevaarlijk wegens stilvallen...
Moet dus na alk altijd opnieuw naar rijdbaar bijgesteld worden...
Mogelijk ook deels te wijten aan slijtage in verdamper trouwens.

Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#12
Haal die zuiger met membraan er maar uit. Rijdt de auto veel beter van.

Tis 2 min werk en dus ook weer snel teruggebouwd als je vooraf twijfelt. Heb nog niemand meegemaakt die de zuiger terug monteerde.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#13
Reactie op BartJu: het rijker zetten moest altijd al. Ook op benzine. Ik heb op de stelschroeven van de verdamper met een watervaste stift merktekens gezet zodat ik na de APK precies weet wat de goede instelling was.
Ook voor mij geldt de Volvo-slogan: Volvo voor het leven.
Antwoord
#14
OK, een update.
Een van de hoofdoorzaken is gevonden: De LPG-schakelaar zag kans om een signaal af te geven dat zowel de benzine- als LPG-toevoer niet helemaal afsloot. Dat Marc, dank, jouw laatste tip bracht ons op dat idee. Nu rijdt de auto vrijwel normaal op LPG, al is ie wel bokkig zolang hij koud is.
De stelschroef op de verdamper is ook niet helemaal goed, trouwens: Blijkbaar zit het precies aan het eind van het instel-bereik, en daar verloopt hij heftig. Zou dat op te lossen zijn met een revisie-setje?

Benzine is nog een drama. De naald komt niet diep genoeg - of de kelk komt niet hoog genoeg. Binnenkort gaan we dat stellen door de kelk iets op te tillen.
De stationair-stelschroef lekt, zodat dat niet is in te stellen. Wimbo Barneveld is een batch stelschroeven aan het laten draaien.
Ondertussen werk ik aan een plan B: ik heb een ander type carburateur gescoord. Misschien is onderhoud / afstellen / beschikbaarheid onderdelen daar beter...
Antwoord
#15
Heb je de LPG drab wel s uit de verdamper laten lopen? Zoek een schroef/stop op het laagste punt.

Sproeier heet de kelk meestal. Maar als er een versleten naald in een versleten sproeier zit (op gas slijt het nog wat harder) kan je stellen wat je wilt, het blijft te rijk.

De stationair stelschroef kan je helemaal indraaien (potdicht) en het stationair afstellen met de gasklep-stop, heel ouderwets. Er zit ws. geen stelschroef bij de gasklep-stop maar zo'n schroefje is wel te installeren.
De ZS 175CD (Stromberg) is een hele gangbare carburateur waar alle onderdelen nog van gemaakt worden.

Afstellen vd sproeier e.d. staat in handboek TP11740-2.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#16
(28 June 2018, 15:21)Kees Roskam schreef: Het membraan is toch ook meteen de afdichting van de zuigerdeksel? Die kan er dan toch niet tussenuit gehaald worden? Of toch wel? Ik rijd ook alleen maar op LPG met mijn B19A maar deze moet altijd te rijk staan om lekker te draaien. Dat is zijn hele leven al zo, ook toen hij nog op benzine draaide. Alleen moet ik wel tijdens de APK keuring de CO-schroef even terugdraaien om goedgekeurd te worden. Een verklaring waarom hij altijd te rijk moet staan is nooit gevonden.

Ik rijd ook op LPG met een Pierburg 175 CDUS carb. 
Daarvan is een keer het membraan van de carb gescheurd (op de snelweg) tijdens het rijden en die liep als een natte krant.. geen vermogen, niet meer boven de 60 km/h.. (op lpg allemaal)
Via binnendoor weggetjes van Zwolle naar huis gekomen en thuis membraan vernieuwd en hij liep weer als vanouds. De kwaliteit van het membraan uit het revisie setje was blijkbaar niet zo best..

Ik weet niet of dat per carb anders werkt, maar bij een Pierburg kan het membraan er dus niet uit.
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#17
LPG-drab: Nee, nooit van gehoord. Ga ik doen.
Sproeier ja. Sorry, wilde me niet te binnen schieten. Naald is fonkelnieuw, sproeier blijkbaar wat 'uitgewoond'.
Ja, zo heb ik de stationair ook wel afgesteld. Maar dan zijn er nogal verschillen tussen warm en koud.
Antwoord
#18
Vreemd, verschil tussen warm en koud heb ik met beide LPG auto's nauwelijks, LPG is meteen gasvormig en mengt perfect met lucht itt koude benzine in een koude inlaat. Alleen in de ijzige natte kou sputtert ie wel s tegen, dan warmt de verdamper te langzaam op.

Misschien kan je wat proberen de verhouding gasklep/LPG te verruimen, meer gasklep en dan het stationair terug regelen met de schroef op de verdamper. Op benzine draait het stationair dan misschien 1500 rpm, maar dat gebruik je toch zelden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 6.848 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 4.375 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 2.778 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 18.066 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.266 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 10.196 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 15.362 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  B21A 4-bak naar B... Automaat hugo 8 5.996 5 September 2016, 18:22
Laatste bericht: Dopski
  Dringend hulp gezocht bij B21A TransferSmout 3 3.619 15 August 2016, 22:24
Laatste bericht: TransferSmout
  Turbo op B21A sam244 2 3.267 20 June 2016, 22:01
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)