Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Probleem met ontsteking
#1
Vandaag kreeg ik onderweg een probleem met de 244, de motor viel ineens uit en was niet meer te starten. Het is een B200 met Stromberg-carburateur. Ik heb altijd een reserveset bougiekabels, wat bougie's, een verdelerkap en rotor bij voor noodgevallen. Hiermee ben ik helaas niet verder gekomen. Inmiddels nog wat metingen gedaan, weet alleen niet zeker of alles klopt. Voor de bobine zit een voorschakelweerstand, voor de bobine meet ik zo'n 7,5 volt en voor de weerstand 12V. Ik verdenk de bobine, na nog wat startpogingen was deze vrij warm, en de primaire weerstand was toen 8,5 ohm, zo'n 2 ohm hoger dan nu hij weer wat afgekoeld is. Het is een Bosch 0 221 122 006. Heb verder geen schema's en andere gegevens bij de hand en ben niet thuis.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#2
Inmiddels nog wat metingen gedaan, de voorschakelweerstand is 5 ohm en de spoel in de verdeler is ongeveer 0,8 megaohm. Er zit een elektronische ontsteking uit waarschijnlijk een B21E ingebouwd, dit gebruik ik inmiddels 2 jaar en ruim 40.000 km. Net nog eens de primaire weerstand gemeten, nu is deze ineens lager dan 3 ohm. Beetje vreemd...
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#3
Bobines geven de geest als ze warmer worden, is mijn ervaring met die dingen. Afgekoeld kunnen ze weer een paar km.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
De primaire weerstand was inmiddels teruggelopen tot 2.7 ohm. Nog eens getest met een losse bougie maar nog steeds geen vonk. Verder zijn alle kabels rond de ontstekingsmodule goed, de module krijgt ook netjes 12V.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#5
Het boek zegt over de B21E bobine het volgende: 1,9 +- 0,1 ohm primair, en 9,5 +- 1,5 kohm secundair. De voorschakelweerstand zou 0,9 +- 0,1 ohm moeten zijn.

Daar is van alles mis lijkt het. Probeer eens met de hele 12V op de bobine en dan snel naar huis rijden. Oh nee dat heeft ook geen zin, want tijdens het starten krijgt ie al 12V en dat hielp ook niet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Nu weet ik niet zeker of de ontsteking ook daadwerkelijk bij een B21E hoort, maar het is wel een contactpuntenloos systeem met een spoel in de verdeler. Over de bobine en bijbehorende weerstanden heb ik weinig kunnen vinden. Heb nog geprobeerd om te starten zonder voorschakelweerstand er tussen maar zonder resultaat. Ik heb thuis nog wat bobine's en andere ontstekingsdelen liggen, die ga ik er maar even bij halen. Zou het anders ook niet meer weten. Wordt vervolgd...
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#7
Bij de puntloze systemen hoort dezelfde bobine, zie TP30432-2 staan alle verdeler, curves etc in.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Bedankt voor de tip. Ik heb meerdere bobines die ik nog had liggen eens doorgemeten, qua weerstandswaarde komen deze overeen met de bobines waar geen voorschakelweerstand bij nodig is. Deze heb ik getest en rechtstreeks op 12V aangesloten, maar nog altijd geen vonk. Ik ga er maar eens een nachtje over slapen, ben nu even ten einde raad.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#9
En de oorzaak is inmiddels gevonden. Vanmorgen nog even alle meetwaardes in het werkplaatsdocument doorgenomen en weerstand van de spoel in de bobine was veel te hoog. Nu had ik ook nog een complete TZ-28H ontsteking liggen die ik gisterenavond ook mee had genomen, daar was ik achteraf erg blij mee. Deze ontsteking tijdelijk erin gezet en afgesteld, daarmee kon ik de auto in ieder geval weer naar huis rijden. Binnenkort maar eens op zoek naar een nieuwe spoel, hopelijk zijn de originele nog te koop. Nu zit er een imitatiespoel in die dus vroegtijdig lijkt te zijn overleden, ik zou zeggen dat zoiets langer mee moet gaan dan 2 jaar en 45000 km.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Antwoord
#10
Das mooi. Ik denk dat je al blij mag zijn als de imitatie goed leverbaar is.

Zo'n spoel op een wit plastic klosje? Hier eentje van Bosch zelve met nummer: https://www.ebay.com/itm/Pick-Up-Coil-Bo...xyVLNSrZGl
LX-536 is de soortnaam.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 182 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Ontsteking vincode Rin 22 5.734 31 July 2022, 13:48
Laatste bericht: Rin
  Probleem met grootlicht 240 1986 TenBrick 9 3.713 7 July 2021, 06:15
Laatste bericht: Grey240Polar
Wink Start probleem maar toch ook niet Lubse 11 5.808 6 April 2021, 15:22
Laatste bericht: Lubse
  vreemd probleem geen reverse switch Lee 6 2.475 28 October 2020, 11:39
Laatste bericht: Lee
  123 ontsteking b30E bartrouveen 3 4.219 31 July 2017, 12:24
Laatste bericht: bartrouveen
  elektronische ontsteking B230 OP B21A? abco 1 2.883 10 June 2017, 22:53
Laatste bericht: skidje
  Ontsteking weigert soms tijdens rijden jero 14 11.256 31 May 2017, 22:14
Laatste bericht: Marc1970
  Probleem met het klokje CK070 4 5.469 6 March 2017, 18:13
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Elektrisch probleem, iets nat? Ohrtmann 30 17.638 17 November 2016, 14:47
Laatste bericht: Ohrtmann

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)