Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BW35 vervangen?
#1
Beste forumlezers,

Van mijn 164E van 1973 is de automatische bak (BW35) vermoedelijk aan zijn eind...
Ik krijg hem al wat langer moeilijk uit de P-stand.
Nu na een tijd in de file bij hoge buitentemperatuur kwam ik langs de kant te staan met een 'slippende' bak. Omdat het leek op een eerder moment toen ik een slippende bak had in scherpe bochten (te weinig olie....) dacht ik dat het opnieuw aan te weinig olie lag. Op de vluchtstrook bijgevuld, maar toen ik even onder de auto keek zag ik het er net zo hard weer uit lopen. Inderdaad te weinig olie....ik was het meeste verloren.
Bij inspectie bleek de pakking van de waterpomp lek te zijn gegaan, waardoor het koelvloeistofniveau te laag was geworden. Wel warm geworden, maar nog in groene gebied. Omdat de oliekoeler in de radiator zit, zal de olie warm geworden zijn en te veel druk hebben opgebouwd?
Heb er nog niet naar kunnen kijken, kan natuurlijk afdichting of pakking zijn, de olie kwam vanaf de rechterkant, tussen belhuis en bakhuis zag ik vanaf links dat het aan de rechterkant aan de zijkant naar beneden stroomde. Het kan meevallen, maar....ik oriënteer me maar vast op (budget) oplossingen.

- past een BW35 van een Ford ook? (Met montage van Volvo belhuis en staartstuk?
- is een BW 55 passend te maken? Ik lees dat de vulbuis anders is en ook de beveiligingsschakelaar?
- is de ombouw naar een handbak (relatief) makkelijk? (veel werk is niet erg, veel aanpassingen kan ik zelf niet doen). Zo ja welke?
- of is er misschien iemand die nog een goed werkende BW35 voor een 164 heeft liggen (voor een schappelijke prijs...)

Vragen, vragen, vragen...maar daar is het forum ook voor.
Op een gegeven moment lees je zo veel dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik hoor graag tips, trucs, advies (en dan niet 'koop een gereviseerde bak'' of 'laat je bak gewoon reviseren'..... het is en blijft een hobby, met een beperkt hobbybudget.)

Bedankt,
Ger
164 1973
240GL 1989 XN-27-PX - verkocht
244GL 1978 DF-37-XG - ingeruild
Antwoord
#2
Ger,

Een 6 cilinder is eigenlijk een 4 cilinder redblock met 2 extra cilinders. Een handbak zou moeten passen echter moet je wel een ander vliegwiel hebben en een andere versnellingsbak steun denk ik. Maar als je toch bezig bent waarom kijk je niet of je een AW71 eronder kan krijgen. Dit is een 3 Traps met een OD die je in en uit kan schakelen. Ik heb er 1 onder mijn 245 uit 82. Dat rijd zo relaxed en zeker met een 6 cilinder.

Heb je ook op het VKV forum al je vraag gesteld, daar zit meer kennis van de oudere Volvo’s
Antwoord
#3
(24 May 2018, 21:23)RM schreef: Ger,

Een 6 cilinder is eigenlijk een 4 cilinder redblock met 2 extra cilinders. Een handbak zou moeten passen echter moet je wel een ander vliegwiel hebben en een andere versnellingsbak steun denk ik. Maar als je toch bezig bent waarom kijk je niet of je een AW71 eronder kan krijgen. Dit is een 3 Traps met een OD die je in en uit kan schakelen. Ik heb er 1 onder mijn 245 uit 82. Dat rijd zo relaxed en zeker met een 6 cilinder.

Heb je ook op het VKV forum al je vraag gesteld, daar zit meer kennis van de oudere Volvo’s

Bedankt voor je reactie.
Ik heb ook gelezen (maar niet uitgezocht) dat de 6 cilinder in opbouw inderdaad een soort verlengde 4 cilinder is, maar dat de montagepunten van het belhuis echt anders zijn.
Ik weet niet of een AW71 in de tunnel past, maar de cardanas zal dan ook moeten worden aangepast denk ik. Er is dan in elk geval een aangepast belhuis nodig.
VKV is een goeie tip....
164 1973
240GL 1989 XN-27-PX - verkocht
244GL 1978 DF-37-XG - ingeruild
Antwoord
#4
Tegenwoordig heb je bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in de ombouw van bellhouse. Oude inleveren en bij betalen krijg je een omgelaste terug. Aandrijf as inkorten is ook geen hogere wiskunde maar zal je wel moeten laten doen. Je tunnel is volgens mij groot genoeg voor een 4 traps.
Antwoord
#5
Nee op alle vragen (sorry, op één 'misschien' na). Bij de 164 is niks simpel of makkelijk uitwisselbaar helaas (diameter koppelingshuis is anders en uniek). Dus ik zou de lekkende pakking of wat dan ook vervangen en je BW35 koesteren. Pakkingen zijn niet duur en de bak eronder uit sleutelen ook niet.

Warme transmissieolie is geen probleem (het wordt bij normaal gebruik ook al loeiheet) tot het bruinverbrand eruit komt, zo'n oliekoeler is maar een kleine bijdrage aan de duurzaamheid vd olie. Laag peil is wel heel gevaarlijk, voor de koppelingen in de bak etc.
De plaats vd lekkage is wel een beetje vreemd, veeg alles eens droog en probeer het lek te 'herhalen' tot je het ziet zitten.

Het zou heel goed kunnen dat het lek veroorzaakt wordt door het lage peil vreemd genoeg. ALs de pomp in de bak te weinig olie krijgt, zuigt ie er lucht bij en dan gaat de olie schuimen en op rare plekken eruit komen.

Ombouwen naar handbak (de M400 4 bak, of M410 4 +OD) is wel te doen trouwens, als je er eentje kan vinden met alle toebehoren, is in geval het enige 'plug and play' alternatief. Alle montagegaten e.d. zitten al in de carrosserie. Maar het kan zijn dat bijvoorbeeld het dashboard eruit moet, voor het koppelingspedaal te monteren.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Elke latere automaat zal een ander bellhouse-flens nodig hebben. En let op: Die zgn gerenommerde omlas bedrijven hebben vaak een probleem met het cilindrisch houden van die behuizing van keerring aan de voorzijde. (Voldoende voorbeelden van en laatst ook weer.)
Dus zou hier even extra op toezien.

Automaat rijdt lekker en in een 164 zeker aan te raden om van de BW35 afscheid te nemen. Lekker 30% (De laatste trap gaat dacht ik van 1 naar 0,69) minder toeren voor dezelfde snelheid.
245 GLE automaat 1979<br />240 Turbo (ooit uit ?? projectcars)<br />Amazon 122S met injectie!!<br />als ut moar Volvois
Antwoord
#7
Dank voor de tips.
Lek opzoeken is mijn eerste prio, wil ik niet op straat doen...en moet ff met twee zijn.
Was zo te zien niet de pakking van de pan. Langs de vulbuis, kan die er los in zitten? Of aansluiting koelleiding? Zit ook aan die kant, zag ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
164 1973
240GL 1989 XN-27-PX - verkocht
244GL 1978 DF-37-XG - ingeruild
Antwoord
#8
Dan eerder de vulbuis, die zitten meest alleen klemvast met hooguit een rubber ring ergens, die is allang hard en lek natuurlijk. Maar meest komt de olie niet zo hoog dus lekt er weinig.
Ergens halverwege de vulbuis zit ook nog de ontluchter eraan gesoldeerd, die heeft een slangetje naar linksbeneden. Ik heb de BW35 nog niet uit elkaar gehad (gelukkig) maar als je de buis van achterop het blok loshaalt, kan je hem er waarschijnlijk zo uitdraaien en een nieuwe O ring eromheen doen.

De leidingen naar de koeler zijn van het type remleiding, met een flens en een hard aangedraaide moer, die lekt niet zomaar.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#9
'ALs de pomp in de bak te weinig olie krijgt, zuigt ie er lucht bij en dan gaat de olie schuimen en op rare plekken eruit komen.'

Kan dus ook bij de aansluiting vulbuis/bak zijn geweest. Ga ik morgen toch bekijken...

Bedankt voor de tip maar weer!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
164 1973
240GL 1989 XN-27-PX - verkocht
244GL 1978 DF-37-XG - ingeruild
Antwoord
#10
Wimbo in Barneveld ( https://volvo-oldtimer.eu ) bouwt AW71 bakken in Volvo 164's. . Als je het zelf wilt doen moet je een AW 55 scoren waarvan je de bellhouse en staartstuk met telleraandrijving over kunt zetten op de AW 71. Heb je wel een adaptor plaat nodig om de bellhouse op de AW71 vast te zetten. Huke Basart verkoopt die wel. Er zijn wel 2 type AW 71 en maar bij 1 van deze 2 kun je de telleraandrijving over zetten. Waarschijnlijk heb je wel een ander stuk tussenas nodig, als is het maar omdat de flens van de AW71 niet gelijk is aan die van de BW 35. Persoonlijk zou ik zeker gaan voor de AW71.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  lager uitgaande as M47 vervangen TeunTimmermans 4 292 17 August 2018, 21:02
Laatste bericht: Marc1970
  Olie versnellingsbak vervangen socrates 3 1.016 27 February 2017, 09:14
Laatste bericht: socrates
  Lager (of keerring?) BW35 transmissie vervangen Ohrtmann 1 1.290 16 December 2016, 22:37
Laatste bericht: Marc1970
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 5.188 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier
  Gezocht: iemand die M40 kan vervangen door M46 rcjvnoort 11 3.919 15 December 2015, 15:41
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  koppelingslang vervangen, krijg deze niet los hun 2 1.225 13 April 2015, 18:24
Laatste bericht: hun
  vervangen olie bw 55 daanweijer 4 1.478 2 January 2015, 23:24
Laatste bericht: skidje
  Vervangen bw55 voor ? kleintje 8 2.389 8 April 2014, 00:21
Laatste bericht: A_A
  kilometertellerkabel 240 (1981) vervangen svensk tiger 5 1.407 14 February 2014, 17:39
Laatste bericht: svensk tiger
  koppelingspomp vervangen volvo 940 oldtimerfan 1 968 7 October 2013, 22:11
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)