Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kachelventilator werkt nog maar op een stand, help?
Volgens mij zit ik met een best groot probleem, mijn kachelventilator werkt alleen nog maar op een stand, stand 3.

Ik denk zelf aan de kachelweerstand, zover ben ik tot nu toe gekomen. Er komt nog wel warme lucht uit.

Moet ik nu het hele dashboard uit elkaar halen, of is het ook iets simpeler te vervangen?

Gr Marc
Antwoord
Volgens mij is er veel over geschreven.
Antwoord
Ja. Maar goed, als de blazer op stand 1 en 2 alleen nog wat wil reutelen, is het motortje stuk. De weerstand gaat zelden stuk, maar die zit in de meeste gevallen op het motortje.
Dus, kachelunit uitgraven en één en ander vervangen. Is best een gedoe ja. Airco versie iets minder, zie dit fotoverhaal: http://cleanflametrap.com/

En de gangbare blowerversie, in het Nederlands ook nog: http://www.kayauke.nl/240/volvo/heater-2...l-244.html
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
(23 May 2018, 13:53)Marc1970 schreef: Ja. Maar goed, als de blazer op stand 1 en 2 alleen nog wat wil reutelen, is het motortje stuk. De weerstand gaat zelden stuk, maar die zit in de meeste gevallen op het motortje.
Dus, kachelunit uitgraven en één en ander vervangen. Is best een gedoe ja. Airco versie iets minder, zie dit fotoverhaal: http://cleanflametrap.com/

En de gangbare blowerversie, in het Nederlands ook nog: http://www.kayauke.nl/240/volvo/heater-2...l-244.html

Op 1 en 2 gebeurt er helemaal niets, zelfde als in stand 0.

Op 3 blaast hij volle bak zonder bijgeluiden of piepen. Bij aankoop van de auto heb ik dit nog gecontroleerd.

Lijkt mij dus alleen de weerstand van de motor. Of wat denken jullie, meenemende dat hij nooit herrie gemaakt heeft?

Marc
Antwoord
Geen herrie maken wil niet zeggen dat er niets met de elektronica aan de hand is of met de lagers. Die van mij doet ook niets meer op 0-1 maar op 2 en 3 wel met een bak herrie omdat de lagers versleten zijn. 0 en 1 heeft zoveel hinder van de lagers bij mij dat de motor gewoon tegen gehouden word. Ik heb wel de airco versie en heb uit voorzorg al heel lang een nieuwe schakelaar en motor liggen. Echter staat de 245 geschorst te wachten tot hij 40 jaar word. Tijd zat om te vervangen in mijn geval.
Antwoord
Airco versie (dubbele waaier) of standaard (rechtopstaand)?
Antwoord
De simpele unit, met de schuiven (zonder airco), standaard op de Polar. Maar als er problemen zijn met de motor dan doet hij of helemaal niks, of maakt herrie zou mij logisch lijken. Van de een op andere dag doen 1 en 2 niets meer. 3 werkt zonder problemen. Heb er nog nooit problemen of indicaties van gezien dat hij slecht aan het worden was.
Antwoord
Waar, een falende motor gaat eerst een maand tot een jaar reutelen. Dan is misschien de draaischakelaar stuk of zijn er draadjes los. Dat zou nog s een mooie meevaller zijn.

En dan nog, stand 1 en 2 doen weinig behalve de lagers van het motortje pesten. Ik gebruik stand 3 of niks.

Nou heb ik geen ervaring met die weerstand. Ik gok dat die weerstand drie blokken op een rij heeft, gestapeld als duplo min of meer, dus met elke stand hoger neemt de stroom een blokje erbij. Dan zou de weerstand tussen 2 en 3 geploft zijn. Hmmm, vaag.
Beste manier om dat te controleren is dat ding onder het dashboard vandaan halen. Of misschien kan je ze met een weerstandmeter meten, over de draden bij de schakelaar naar massa.

Minste wat je kan doen is wat kappen weghalen en kijken hoe het erbij hangt allemaal.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
De rechtopstaande kachelmotor heeft geen losse kachelweerstand.
De kachelweerstand zit verwerkt in de kachelmotor.
Lastig te repareren.
Idd misschien draadjes los,maar schakelaar gaat niet vaak stuk.
Ik denk dat toch de kachelmotor kapot is.
Antwoord
Zoals al verteld hebben deze kachelmotoren geen kachelweerstand, maar er worden meerdere statorwikkelingen gebruikt. Zolang de motor geen rare geluiden maakt is dit verder geen probleem, zal het voorlopig ook geen probleem worden en aangezien je nog steeds voorruitontwaseming hebt is het zelfs geen APK-afkeur.

Het makkelijkste is om eerst de schakelaar te controleren. Je zou op alle standen 12V moeten meten zodra ze ingeschakeld zijn. Als je geen multimeter bij de hand hebt zou je kunnen proberen om wat draden te verwisselen. Rode draad van stand 3 op standen 1 en 2 zetten en testen, als de ventilator dan niet draait is de schakelaar kapot. Schakelaar vervangen is zo gebeurd, zo niet moet het kachelhuis uit elkaar om het op te lossen en ben je een halve dag aan het sleutelen. In dat geval kun je de reparatie voorlopig uitstellen als je de standen 1 en 2 toch niet gebruikt.
Volvo 244 DL B21A M46 1974 (restauratieproject)
Volvo 244 DL B200A M46 1980
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Amazon loopt alleen nog maar stationair na een motorwissel MacVolvo 11 292 7 May 2018, 22:46
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Vocht, denk ik, maar waar? Frank&Frida 3 429 5 March 2018, 23:11
Laatste bericht: Frank&Frida
  Afstandsbiedening werkt niet meer - c30 2.0d 2007 Pizza)guy 1 206 29 January 2018, 07:53
Laatste bericht: Dirk342
  "Altijd-aan"-stand binnenverlichting uitschakelen op contact hardboard 2 771 19 May 2017, 14:19
Laatste bericht: hardboard
  Autodeur Volvo S40 werkt niet janwillem 0 422 13 February 2017, 22:11
Laatste bericht: janwillem
  0-stand verlichtingsschakelaar SjorsRWD 7 1.503 11 July 2016, 21:16
Laatste bericht: Volvo Eindhoven
  Hulp gevraagd :-( nieuwe brandstofpomp maar start ineens niet meer Pluk 15 3.362 21 March 2016, 00:46
Laatste bericht: Pluk
  Dimlicht werkt niet bij draaiende motor Pluk 1 872 31 January 2016, 19:44
Laatste bericht: wesleyscheggetman
  Ruitenwisser intervalstand werkt niet Hanatarash 5 1.979 12 January 2016, 22:44
Laatste bericht: Hanatarash
  2006 xc70 grootlicht werkt niet robertwe 1 737 12 November 2015, 19:52
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)