Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vaalrode 240 lak herstellen
Heren,

Ik heb afgelopen week een 240 Polar Estate gekocht die voor het dagelijks vervoer naast de 245 Turbo dient. Het was ooit een brandweer rode 240, nu is hij behoorlijk vaal helaas. Ik heb dit weekend hem al wat proberen te polijsten, dat zag er een stuk beter uit, maar na een regenbui is hij weer vaal geworden.

Welk spul kan ik het beste gebruiken om hem weer mooi rood te krijgen en hoe behoud ik het?

Gr Marc
Antwoord
(1 May 2018, 08:08)marc-f schreef: Heren,

Ik heb afgelopen week een 240 Polar Estate gekocht die voor het dagelijks vervoer naast de 245 Turbo dient. Het was ooit een brandweer rode 240, nu is hij behoorlijk vaal helaas. Ik heb dit weekend hem al wat proberen te polijsten, dat zag er een stuk beter uit, maar na een regenbui is hij weer vaal geworden.

Welk spul kan ik het beste gebruiken om hem weer mooi rood te krijgen en hoe behoud ik het?

Gr Marc

Goede vraag... Ik heb mijn rode 240 recent in de Turtle Wax gezet, echt een mooi glimmende wagen. Maar na een tijd is de doffe rode kleur weer terug. Misschien horen ze niet te glimmen Smile
Antwoord
(17 September 2018, 06:52)Gurd schreef:

Gr Marc

Goede vraag... Ik heb mijn rode 240 recent in de Turtle Wax gezet, echt een mooi glimmende wagen. Maar na een tijd is de doffe rode kleur weer terug. Misschien horen ze niet te glimmen Smile

Ah... rode lak die verkrijt is... Een autoschadehersteller vertelde me ooit dat de twee slechtste lakken voor auto's rood en wit zijn (voor wat betreft oxidatie).
Opknappen kan wel maar is véél werk en niet zonder risico: http://www.auto-krassen-weg-poetsen.nl/r...leurd.html.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
(17 September 2018, 06:52)Gurd schreef:

Gr Marc

Ik denk dat dat deels komt doordat je Turtle wax hebt gebruikt. Ik heb sinds ik auto rijd (2002) geen enkele goede ervaring met dat spul. Inderdaad veel krijt wat snel wit uitslaat en je koopt het bij de bouwmarkt... Dat zegt ook genoeg. Wink

Je kan beter naar Meguiairs, Shining monkey of iets anders (wat je op beurzen vind) overstappen. Cleanen, kleien, waxen, sealen. Er zijn hele stappenplannen voor, Google het maar eens.

Volvo 244 DL B21A BW55 1975
Volvo V40 1.9D 2004
Volvo 244 DL - B21A BW55 - 1975 (daily + trouwauto) ____ Volvo V40 - 1.9TD - 2002 (tijdelijke daily) ____ VW Caddy I - 1.9TD - 1986 (gesloopt) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]

Autorolgordels van je Volvo vervangen? <-- Klik hier voor foto's, pb mij voor meer info.
Antwoord
Ehm... het is de rode lak die verkrijt, niet de waslaag. De waslaag sluit de laklaag af van zuurstof en voorkomt juist het verkrijten. Nu gebeurt het omdat de krijtlaag (welke dus in de lak zelf zit) niet eerst is weggepolijst.

Het komt er dus idd op neer dat je eerst de verkrijte laag moet afpolijsten (vandaar dat er risico's zijn, je zou zomaar door de laklaag heen kunnen gaan) en daarna goed afsluiten van de buitenwereld door een waslaag (en dat dus zeer regelmatig herhalen).

Dure optie: auto opnieuw laten spuiten met een moderne lak. Kennelijk zijn de pigmenten die tegenwoordig gebruikt worden voor rode lak veel beter bestand tegen oxidatie dan voorheen.
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
Als je een auto rood spuit dan doe je er verstandig aan om er een blanke laklaag erover te doen. Dit beschermd de rode kleur tegen UV. Mijn pa zijn fiat 850 is zo gespoten en tot op heden geen verkrijten van de rode kleur.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Middenarmsteun Volvo 240 herstellen KennOne 3 1.161 5 November 2016, 09:12
Laatste bericht: Kogelman
  herstellen achterzijpanelen Laurens Zondag 15 4.536 25 April 2014, 12:53
Laatste bericht: Jambon
  Herstellen bestuurdersstoel Frank&amp;Frida 8 3.771 10 March 2014, 23:13
Laatste bericht: Frank&Frida
  Oud type leren stoel herstellen JohnVolvo 2 1.028 2 March 2011, 00:06
Laatste bericht: volvomagazijn.nl
  Roestschade herstellen Dorpels, wielkasten, achterklep mulderhj 10 7.167 11 October 2008, 20:36
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)