Berichten: 8
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2018
Omdat ik in mijn 145 een M47 vijfbak wil inbouwen, heb ik een ander koppelinghuis nodig zodat de bak er niet scheef in staat. En een aandrijfas, die ik nog moet samenstellen. Heeft iemand er nog een liggen toevallig? Mag ook een aan elkaar gelaste zijn, a la Huke Basart.
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Volgens mij waren ze een tiental jaar geleden €100 zo een omgelaste koppeling huis. Moest je wel de oude inleveren.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De M47 kan ook heel goed scheef hangen:
http://www.tinustechniek.nl/aandrijffotos.html Je hoeft dan alleen de pookophanging scheef eraan te lassen en dat is gewoon ijzer, veel makkelijker. Wel eerst de olie bijvullen (want het vulgat/peilgat hangt naar beneden).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
17 April 2018, 07:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 April 2018, 07:48 door edwin.)
Hier nog een site over schuine bakken.
http://schuinebakken.blogspot.nl/
Zo slecht dit....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
(17 April 2018, 07:38)edwin schreef: Hier nog een site over schuine bakken.
http://schuinebakken.blogspot.nl/
Zo slecht dit....
Dankje , koste me weer 10 kostbare minuten
Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 8
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2018
17 April 2018, 23:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 April 2018, 23:13 door Samsma.)
Ja, schuin kan natuurlijk ook... Ik heb de breedte van de tunnel even opgemeten, dat zou zonder aanpassingen moeten lukken...
Heb wel ergens gelezen dat je dan niet te lang laag in je toeren moet rijden, omdat sommige lagers dan niet goed nat gespetterd worden en dan warm lopen of zo.
Trouwens. Waarom zit er eigenlijk een maximum vulhoogte in een bak? Waarom zou je die niet gewoon helemaal vol met olie mogen plempen?
Berichten: 61
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2012
Advies voor de M47I is idd 2 liter ATF. Bak op ze kant om dat er in te krijgen. Met 2 liter is de 5e tandwielset beter gesmeerd in dat aparte bakje achteraan. onder de 80 km/h beter niet in 5 rijden, het koppelmoment is dan vrijgroot voor de tandwielen.
bij de M47II is de 5e versnelling aangepast en iets sterker.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Om alle sores te voorkomen zou ik dan toch investeren in een gelast kopp.huis.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 8
Topics: 3
Lid sinds: Mar 2018
Ja, dat heeft ook mijn voorkeur natuurlijk, maar dat kost me €180, vind ik best veel geld... Heeft iemand zelf wel eens geprobeerd zo'n koppelinghuis te lassen?
Trouwens Edwin, bij mij zit er geen ATF in maar hypoidolie.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
18 April 2018, 11:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 April 2018, 11:32 door Marc1970.)
ATF type F (Ford) is wat Volvo vindt. Scheef is echt geen probleem, de tandwielen draaien in de olie en spatten het door de hele bak. Onder de Volvo 360 hangt de M47 zelfs compleet op z'n kant (die heeft wel een olievulgat in deksel, handig!). Om het scheef hangen te compenseren doe je er wat meer olie in, tot de onderste tandwielen weer tot de helft onder water staan. Of nog meer, in de 360 staan alle tandwielen tot bijna de helft in de olie te draaien.
Zelf alu lassen is best moeilijk, zeker gegoten aluminium zoals dit koppelingshuis. Als je de delen al perfect gezaagd, schoon en uitgelijnd krijgt.
Sommige types hypoid olie zitten vol EP bestanddelen, die erg slecht zijn voor de bronzen syncromesh ringen in de bak. Kijk uit daarmee.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969