Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schommelend stationair toerental B30E
#1
Ik zit de laatste tijd te hannessen met mijn 164 van 1973 met B30E (D-jetronic)... Met automaat.

Recent:
Benzine drukregelaar geeft te veel druk (gemeten in brandstofleiding, na de drukregelaar). Vermoedelijk membraam kapot. Nieuwe is besteld en onderweg.
Verder is de 'afsluiting' (metalen dop) van de luchtthermostaat van die lucht thermostaat afgesprongen en verdwenen. Daar zit nu een rubberen dop in, die prima functioneert (ook lange ritten van 150 km). Als iemand nog zo'n lucht thermostaat heeft, graag bericht...
(Auxuliary Air Slide, Auxiliaru Air Valve, Auxiliary Air Regulator).

Maar nu in het gebruik:
Gisteren de ontsteking gesteld, bij warme motor, met losgenomen vacuumslang die is afgedicht met een schroef er in.
Gesteld op 12/13 graden (aanbevolen voor LPG gebruik).
Contactpunten ook gecontroleerd en op de juiste afstand afgesteld.

Keurig lopen, met de aangesloten vacuumslang daalde het stationair toerental iets, maar nog steeds netjes lopen.

Bij gebruik kwam ik stil te staan voor een verkeerslicht. Het stationair toerental begon te schommelen tussen 500 en 1500 toeren, op en neer. Super irritant....bijna afslaan en dan weer omhoog. Dit deed zich voor op zowel LPG als op benzine.
Op een parkeerplaats even gekeken, de vacuumslang los gemaakt, waarbij het blok ineens stabiel ging draaien, rond de 1000/1100 toeren. Ook zonder aangesloten vacuumslang in de stad gereden, ging probleemloos.

Als ik aan de vacuumslang zuig zie ik onder de verdeelkap de 'plaat met de contactpuntjes' heen en weer bewegen. Vacuumvervroeger op ontsteking lijkt dus te werken.
Misschien belangrijk: de vacuumslang heb ik recent vervangen. Daarvoor zat er een transparante op, die achter het motorblok 'dichtgeplakt' leek te zitten. Overigens deed de vacuumvervroeger het ook als ik aan dat slangetje zoog.
Compressie is op alle 6 cilinders gemeten en goed.

Ik moet wel de kleppen stellen, heeft dat grote invloed op deze dingen?
Ben echt op zoek hoe ik hem weer stabiel krijg......
164 1973
240GL 1989 XN-27-PX - verkocht
244GL 1978 DF-37-XG - ingeruild
Antwoord
#2
Kleppen maken niet zoveel uit, alles tussen 0,05 en 0,50 levert een lopende motor op. ALs je het probleem op beide brandstoffen hebt, is de ontsteking natuurlijk een goede verdachte.
Geef gerust een draai aan de verdeler, kan ook met draaiende motor, ik doe dat puur op gehoor en rijdenderwijs. Heb je enig idee van de distributietandwielen?
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(5 April 2018, 22:27)Marc1970 schreef: Kleppen maken niet zoveel uit, alles tussen 0,05 en 0,50 levert een lopende motor op. ALs je het probleem op beide brandstoffen hebt, is de ontsteking natuurlijk een goede verdachte.
Geef gerust een draai aan de verdeler, kan ook met draaiende motor, ik doe dat puur op gehoor en rijdenderwijs. Heb je enig idee van de distributietandwielen?
Distributie tandwielen zijn van staal. Heb 1 keer het deksel los gehad, toen stond alles op de merktekens.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
164 1973
240GL 1989 XN-27-PX - verkocht
244GL 1978 DF-37-XG - ingeruild
Antwoord
#4
Misschien moet je die losse vacuumslang maar gewoon voorzien van filtertje en als "extra stationairlucht bij bedrijfstemperatuur" labelen, en er blij mee zijn.

Complete stationair checklist en allerlei ideetjes: https://members.rennlist.com/pbanders/idle.htm
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#5
(6 April 2018, 15:33)Marc1970 schreef: Misschien moet je die losse vacuumslang maar gewoon voorzien van filtertje en als "extra stationairlucht bij bedrijfstemperatuur" labelen, en er blij mee zijn.

Complete stationair checklist en allerlei ideetjes: https://members.rennlist.com/pbanders/idle.htm
Huiswerk....

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
164 1973
240GL 1989 XN-27-PX - verkocht
244GL 1978 DF-37-XG - ingeruild
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B23F Stationair uitgevallen en start niet meer Van Schellen 11 865 13 March 2018, 23:34
Laatste bericht: Jerry
  Dalend toerental bij choken Hanatarash 1 234 23 February 2018, 18:42
Laatste bericht: Marc1970
  Stationair niet ok B230 jos evers 71 9.023 5 December 2017, 08:04
Laatste bericht: jos evers
  Slecht lopen B21FT K-Jet, uitvallen stationair en stotteren met rijden, help! marc-f 3 525 23 November 2017, 13:31
Laatste bericht: Nicolaas H
  Hoog stationair B230F Marc1970 10 3.342 21 December 2016, 13:15
Laatste bericht: Jerry
  Stationair probleem arjandeknakker 8 2.346 9 December 2016, 13:40
Laatste bericht: arjandeknakker
  Klikkerdeklik B30E. Ik schrok van oorzaak. kees58 31 3.713 12 September 2016, 11:23
Laatste bericht: kees58
  Geluid bij stationair/ gas geven lenlux 2 1.001 28 July 2016, 21:05
Laatste bericht: lenlux
  Af en toe schommelend stationair. KennOne 6 1.527 26 July 2016, 14:18
Laatste bericht: KennOne
  Foutcode 2-3-2, valt soms stil bij stationair op benzine huib 3 1.133 1 July 2016, 10:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)