Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M46 van een 940 in een 240
Hoi,

Weet iemand of de m46 van een 940 turbo dus met het gestapte vliegwiel de oude m46 met het vlakke vliegwiel kan vervangen?

Ik heb hierbij de koppeling en de drukgroep etc. Dus de oude bak eronder uit en dan de 940 bak eronder.

Iemand hier ervaring mee?

Gr Marc
Antwoord
Ik heb de b21et met vlak vliegwiel vervangen door de B230FK met dogdish vliegwiel.
De M46 heb ik laten zitten.
Moet voor 99% kunnen.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Voor zover ik weet is het koppelingshuis in de basis altijd hetzelfde gebleven bij de M45, M46 en M47. Het enige wat ik me kan bedenken is dat de koppelingshuizen voor auto's met LH2.4 bovenop een uitsparing voor de BDP-sensor hebben. Als je alleen je versnellingsbak wilt vervangen zou je je huidige vliegwiel kunnen behouden. Verder zijn de schakelstang en versnellingspook verschillend (kun je van je oude bak overzetten) en zal de bak uit de 940 geen tellerkabel hebben die je oude bak misschien wel heeft.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980 
Antwoord
Het is als volgt;

Mijn 245 turbo heeft een versleten koppeling, ook de bak zelf is niet zo heel best meer. Het probleem met een nieuwe koppeling is dat ze de turbo koppelingen niet meer leveren, dus er moet een normale in. Voor de 170-180 pk die ik heb is deze eigenlijk te zwak na onderzoek.

Nu kan ik van een vriend een 940 turbo bak hebben met een 10k km oude koppeling die nog echt goed is. Met het dog dish flywheel en een koppeling die zeker sterk genoeg is.

Koppelingshuis zou ik om kunnen zetten dan, alleen hoe zit het met die teller aandrijving? Is dat ook om te zetten op de 940 bak? Heb een ‘82 dus met mechanische aandrijving.

Thnx,

Marc
Antwoord
Dat is apart ik heb een 82er cali import 245 maar die heeft wel een elektrische meter. Hij haalt het signaal van de achteras heb ik begrepen. Nu is mijn 82er wel een mengelmoes van 82 en een 93er. Kan dus zijn dat het bij dus niet origineel is.
Antwoord
De koppelingshuizen van de 240 en de 940 zijn in de basis hetzelfde, al zal die laatste dus een uitsparing hebben die je niet nodig hebt. Maar daar heb je verder geen last van. Een 240 heeft een koppelingskabel en een 940 heeft een hydraulische koppeling, de gaffel met bevestigingspunt uit de 240 passen in het koppelingshuis van de 940. Of je bouwt meteen een hydraulische koppeling in de 240, dat kan natuurlijk ook. Alle vliegwielen zijn zover ik weet uitwisselbaar, zelf heb ik een vlak vliegwiel van een B19 op een B200 gezet dus een dogdish vliegwiel past ook op een B21.

De steun aan de achterkant van de versnellingsbak en de flens aan de uitgaande as van de bak kunnen ook verschillen, maar ook die kun je van je oude bak overzetten. De telleraandrijving zit bij de M46 van de 240 achteraan bij de overdrive, er zijn verschillende soorten overdrives namelijk het J-type, het P-type en het PJ-type. De 240's met telleraandrijving hebben een J-type, bij de 740's en 940's zijn het P-type en PJ-type gebruikt. Deze overdrives zijn sterker dan het J-type. Als je graag een M46 met P-type of PJ-type overdrive wilt gebruiken denk ik dat het qua kosten interessanter is om een alternatieve aandrijving voor de kilometerteller te gaan gebruiken dan de bak aan te passen. Of op zoek gaan naar een oudere M46 met J-type overdrive zoals je nu hebt.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980 
Antwoord
(25 March 2018, 13:53)Mark244 schreef: De koppelingshuizen van de 240 en de 940 zijn in de basis hetzelfde, al zal die laatste dus een uitsparing hebben die je niet nodig hebt. Maar daar heb je verder geen last van. Een 240 heeft een koppelingskabel en een 940 heeft een hydraulische koppeling, de gaffel met bevestigingspunt uit de 240 passen in het koppelingshuis van de 940. Of je bouwt meteen een hydraulische koppeling in de 240, dat kan natuurlijk ook. Alle vliegwielen zijn zover ik weet uitwisselbaar, zelf heb ik een vlak vliegwiel van een B19 op een B200 gezet dus een dogdish vliegwiel past ook op een B21.

De steun aan de achterkant van de versnellingsbak en de flens aan de uitgaande as van de bak kunnen ook verschillen, maar ook die kun je van je oude bak overzetten. De telleraandrijving zit bij de M46 van de 240 achteraan bij de overdrive, er zijn verschillende soorten overdrives namelijk het J-type, het P-type en het PJ-type. De 240's met telleraandrijving hebben een J-type, bij de 740's en 940's zijn het P-type en PJ-type gebruikt. Deze overdrives zijn sterker dan het J-type. Als je graag een M46 met P-type of PJ-type overdrive wilt gebruiken denk ik dat het qua kosten interessanter is om een alternatieve aandrijving voor de kilometerteller te gaan gebruiken dan de bak aan te passen. Of op zoek gaan naar een oudere M46 met J-type overdrive zoals je nu hebt.

Hi Mark,

Bedankt voor je heldere bericht.

Gaat er meer om dat ik een heel goede m46 heb liggen met zgan koppeling etc.. Dus zou wel heel fijn zijn als ik dit zo kan overzetten.

Wat zou een andere mogelijkheid van aandrijving van de teller zijn dan, wordt zeker erg lastig? Mijn achteras heeft denk ik geen aansluiting voor de kilometer teller.

Marc
Antwoord
Deze truuk: http://www.hukebasart.nl/huke/?Elektrisc...heidsmeter
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
Zijn meerdere opties voor, maar net hoe mooi/origineel het moet lijken. Ik heb in mijn 242 een complete kabelboom gezet van een late 244 zodat ik alle "moderne" elektrische spullen uit een nieuwere 240 kan gebruiken. Gps teller inbouwen kan ook.
Antwoord
(28 March 2018, 12:47)asterix schreef: Zijn meerdere opties voor, maar net hoe mooi/origineel het moet lijken. Ik heb in mijn 242 een complete kabelboom gezet van een late 244 zodat ik alle "moderne" elektrische spullen uit een nieuwere 240 kan gebruiken. Gps teller inbouwen kan ook.

Ik wil wel graag de originele teller behouden en geen digitale of zo. 

Dus ik moet even gaan uitzoeken wat mogelijk is. Vind de optie van mechanisch naar elektrisch vrij duur (200EU).

Gr Marc
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)