Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verbruik 940 g3 is een eventuele overstap het waard.
#11
De aw71l is het zelfde als de aw71 maar als extra een lockup.
Het maakt een vaste verbinding in de koppelomvormer zodat er geen slip meer is het voelt als een 5de versnelling.
Het toerental verlaagd ook op dat moment.
En inderdaad, kijk vooral naar het onderhoud, de km stand is minder belangrijk.
Op lpg is de cilinderkop uitgesteld rond de 300.000 km
De dunste klepstelplaatjes officieel leverbaar zijn 3.3mm dacht ik.
Timen Smit in Vasen die ook de lpi injectoren beter vastzet levert of leverde ze ook van 2.7 mm dik.
Kan je toch weer een ton extra rijden.
Mijn ervaring en wat ik om me heen zie is dat de koppakking er rond die tijd ook uitgaat.
Dan is het mooi tijd voor een andere cilinderkop.
En dat hoeft de kop niet te kosten.
Bij mij en vele anderen zaten de hoonsporen nog zichtbaar in de cilinderwanden na 350000 km toen ik de kop vervangen heb.
Ik heb gereden in de 140 240 740 940 850 en de v70 en ik mis alleen de laatste 945.
Super betrouwbaar, roest ongeveer niet, gaat ook zonder onderhoud lang mee, alles kan er in op of achter hangen, lomp sterk gebouwd.
Mist wat karakter van de 240 dat klopt maar die houd je er gewoon bij.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#12
(21 February 2018, 16:05)Jerry schreef: De 940 heeft de Aw71l dus met lockup, op de snelweg zal het verschil met een handbak dus heel groot zijn kwa verbruik.

De Lockup zorg toch juist dat het verbruik bijna gelijk blijft tov handbak.

Hier trouwens een zeer tevreden gebruiker van een 940 met G3 (LPI Vialle), MBC met geschat 175pk en BlaBla chip in EZK en 1 op 9 is zeer eenvoudig aan te houden met gemiddelde woon werk ritten van 30 km meestal binnendoor over 80 km/u wegen.
245 GLE automaat 1979<br />240 Turbo (ooit uit ?? projectcars)<br />Amazon 122S met injectie!!<br />als ut moar Volvois
Antwoord
#13
Ja klopt, ergens iets mis gegaan met typen.
De 945lpt automaat van een vriend van mij zit trouwens ruim onder de 3000 toeren op de snelweg met 120

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#14
(22 February 2018, 10:38)Jerry schreef: Ja klopt, ergens iets mis gegaan met typen.
De 945lpt automaat van een vriend van mij zit trouwens ruim onder de 3000 toeren op de snelweg met 120

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk

Klopt, bij een AW71 komt rond de 100 km/uur de lock up er in ( soort vierde trap), waardoor het toerental en brandstofverbruik daalt. Bij 120 km/ uur draait bij mij de motor ongeveer 2700 rpm.
245 Polar 1993 B230F benzine M47
Antwoord
#15
Ehh de aw71 heeft wel een overdrive maar geen lockup.
De aw71l wel.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#16
Ok, er is dus een echt verschil tussen het hebben van een lockup tov een overdrive..
Ik heb zekerweten een overdrive. Knopje op de zijkant van de pookhandel. Staat bij dezebak trouwens altijd aan. Had hiervoor een 145s waar een 240 bak met overdrive onder was gezet. Die stond standaard eigenlijk uit als je de auto startte.

Even over de prins en vialle installaties.
Prins levert alleen Ringtanks en vialle de dubbele conventionele tanks? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Em wat is de Maximale inhoud van beide tanks (netto)

Zit er voor jullie nog verschil in de lpt/hpt qua betrouwbaarheid of zijn die gelijk?

Tevens zie ik sporadisch een 2 liter versie voorbij komen. Ga er even vanuit dat dezelfde b200 (maar dan met turbo) is als ik in mijn 245 heb liggen? Die links laten liggen of maakt het niet veel uit?

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
#17
Bij een normale lpg installatie met verdamper word het vloeibare lpg eerst omgezet in een gas.
Bij de vialle lpi installatie gebeurt dit niet maar word het vloeibaar ingespoten.
Om de druk te verhogen of constant te houden zit er een pomp in de tank.
De normale tanken zijn er in allerlei vormen en maten .
De tanks met een pomp erin ook.
Wat welke leverancier in welke Volvo ingebouwd heeft is verschillend.
Over het algemeen bij de stations ergens tussen de 70 en de 80 liter inhoud.
Geen verschil in betrouwbaarheid tussen de 2 liter en de 2.3 liter motoren met of zonder turbo.
Alhoewel, wat er niet op zit kan ook niet stuk natuurlijk.
Ik krijg wel het idee dat bij de lpt de wastegate wat vaker en langer open staat en daardoor de wastegate klep en het omliggende materiaal verbrand.
Is een soort uitlaatklep in de turbo.
Er zitten hier wel wat specialisten die daar veel meer van af weten.
Succes met zoeken, op de 1 of andere manier blijven die grote zware 9 series best prijzig.
Zijn ze het waard........
Er komen ook goedkope exemplaren voorbij, tel daar een verse turbo en een verse cilinderkop bij op en wat extra onderhoud en je rijd ook.


Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#18
Check! Dank voor je uitleg, was al bekend met verschil g2/g3. Volume van de tanks is best groot moet ik zeggen. Vraag ik me direct af waarom er dan maar een treurige 50 (netto 36) liter onderbouw in mijn 245 past... maar goed, so be it.....
Ga eerdaags eens een proefrit maken bij een die in de buurt staat.
Viel me op dat er in werhoven veel staan. Ben daar volgens mij in een ver verleden eens geweest voor een 745dtic. Die liep volgens mij op steenkool, heb nog nooit een auto zo'n wolk zien uitbraken bij de kickdown

Zij hebben prijzen tussen de 1999 en 5000 meen ik en grote voorraad. Iemand hier ervaring met die toko toevallig?

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
#19
De prijzen voor goede en mooie 940's trekken inderdaad aan. Er worden door bedrijven zelfs bedragen tussen de 12.000,- en 16.000,- gevraagd voor exemplaren met kilometerstanden onder de 125.000 km en dan heb je vaak niet eens een automaat en full options!
Meer afgeleefde en gebutste exemplaren tref je tussen de 1000,- en 2000,- euro. Gooi daar nog een kleine 1000,- euro tegenaan voor achterstallig onderhoud en preventieve vervanging van onderdelen en je kunt weer een tijd vooruit.
Auto Eminent in Steenwijk heeft nog een mooie Nautic Blue exemplaar staan op G3 (wel handgeschakeld) met een half miljoen km. aan ervaring.

(22 February 2018, 23:02)Joost Zuidam schreef: Check! Dank voor je uitleg, was al bekend met verschil g2/g3. Volume van de tanks is best groot moet ik zeggen. Vraag ik me direct af waarom er dan maar een treurige 50 (netto 36) liter onderbouw in mijn 245 past... maar goed, so be it.....
Ga eerdaags eens een proefrit maken bij een die in de buurt staat.
Viel me op dat er in werhoven veel staan. Ben daar volgens mij in een ver verleden eens geweest voor een 745dtic. Die liep volgens mij op steenkool, heb nog nooit een auto zo'n wolk zien uitbraken bij de kickdown

Zij hebben prijzen tussen de 1999 en 5000 meen ik en grote voorraad. Iemand hier ervaring met die toko toevallig?

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Ik ben een paar jaar geleden wel in Werkhoven geweest toen ik op zoek was naar een vervanger voor mijn gecrashte 940. Er stonden een stuk of 20 940's op een erf achter een huis. Gesproken met Jan, vriendelijke, goedpratende 940 liefhebber. Inderdaad veel keuze en scherpe prijzen. Het klaarmaken vd auto's gebeurde (toen) bij een bevriende (Volvo)garage. Je kunt bijna je 940 naar eigen configuratie laten samenstellen: wil je andere velgen, dan wisselen we die om met die van een andere auto? leer ipv stoffen bekleding, kan overgezet worden? verse cilinderkop erop ? gas er in of juist er uit? wel/geen grote beurt? kleppen gesteld? etc. U zegt het maar en in overleg is veel mogelijk. Het kan dan wel een tijdje duren voordat je auto afgeleverd wordt. Ik ben er uiteindelijk niet geslaagd, omdat ik wellicht te perfectionistisch ben qua plaatwerk en staat vh interieur. Ik hou van een nette, strakke auto. De meeste auto's hadden voor mij net te veel littekens. Wat niets afdoet aan de kwaliteit vd techniek, maar optisch gezien stond er voor mij toen niet iets geschikts bij. Uiteindelijk ben ik bij een particulier geslaagd die een 940 te koop had die daarvoor ook al van een lid vd Volvo700vereniging was geweest. Dan is de onderhoudshistorie goed te traceren en dat geeft vertrouwen. Op de site van de Volvo700vereniging.nl is veel kennis en kunde te vinden over de 700 en 900 serie en soms staan er exemplaren van leden van onze vereniging op te koop. Succes met je zoektocht/proefrit!
245 Polar 1993 B230F benzine M47
Antwoord
#20
In Werkhoven staan inderdaad veel en mooie 940-s. Die man heet Peter Verkerk en verkoopt geen onzin. Als je bij hem iets koopt weet je precies waar je aan toe bent.
245 GLE automaat 1979<br />240 Turbo (ooit uit ?? projectcars)<br />Amazon 122S met injectie!!<br />als ut moar Volvois
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  verbruik B21 Kogelman 4 1.521 5 September 2016, 23:44
Laatste bericht: Gideon
  Verbruik pepijnb 21 5.420 3 January 2015, 19:12
Laatste bericht: pepijnb
  Overstap Saab naar Volvo, eerste adviezen voor aankoop 240 Jed 3 1.356 29 April 2011, 14:10
Laatste bericht: Bazis
  [245 DL bj. feb 1980] schade: wat was íe waard en hoe nu verder ? MartjeB 33 15.872 5 July 2009, 16:38
Laatste bericht: MartjeB
  overstap naar V70 Roelof 9 2.177 25 December 2008, 15:43
Laatste bericht: Dopski
  Vraagje verbruik 2.3 liter met 3 traps automaat op lpg Overloper 8 2.259 3 September 2008, 00:18
Laatste bericht: Overloper
  Verbruik van B230E & BW55. Bassius 27 3.663 21 December 2007, 20:59
Laatste bericht: Jw240
  Worden onze volvo's echt veel waard? Harry 53 7.937 17 October 2007, 10:37
Laatste bericht: Zwarte Flirt
  wat is mijn volvo waard? Bert koncept 12 3.595 2 March 2006, 20:41
Laatste bericht: Hans Nicolai
  wat is een b23 motor met 5-bak waard? bart_hendrickx 5 2.332 5 January 2006, 13:56
Laatste bericht: bart_hendrickx

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)