Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kachelventilator plaatsen in rubbers
#1
Ja , was ik toch ook aan de beurt om de kachelventilator te vervangen.
Reutelde al afentoe , hoorde al een paar weken hele rare 'stroomtikjes' van onder het dashboard , 
en hield er uiteindelijk mee op met een vaag brandluchtje.
( misschien moet er , naast de elandsticker , ook maar een sticker met een ventilator voor gemaakt worden  Big Grin  )
Het is dus mogelijk om de gehele kachel eruit te friemelen zonder echt heel gek te hoeven doen.
Passagiersstoel eruit.
Instrumentenpaneel , frame en alles om de kachel loshalen aan kabels , buizen , moeren, schroeven , middenroosters en handschoenkastje. 
en dan friemel je het geheel aan de passagierskant er uit.
Wel een moeilijk bereikbaar schroefje met de aardingsdraad , deze zit zo'n beetje boven het kraantje.
En de slangen zaten flink vast. Er komt iets van een half litertje kvs uit.
Kachel opengemaakt , zat tot de nok toe vol met bladeren , dat er nog lucht door kon is mij een raadsel.
Nu wil ik een nieuw (imitatie) motortje plaatsen en daarvoor moet je dus 3 nieuwe rubbertjes plaatsen.
Dan nu mijn vraag : Hoe doe je dat ? Ik krijg het niet voor elkaar.Ben de boel aan het slopen.
Het zijn niet de originele maar de imitatie van skandix - 
kachel 1004441  rubbers  1016162
Zou het daar aan liggen ?
Wie weet het truukje om dit te fixen ?
240 sedan B230F LH2.4 AW71  De Groene Draeck
Antwoord
#2
Hmm, de punt van die rubber pootjes steek je door het gat, en pak je aan de andere kant beet met een ouwe botte combinatietang of zoiets, en dan geduldig maar resoluut blijven trekken tot ie erdoor plopt. Het rubber rekt behoorlijk uit vóór het breekt. Zeepsop rondom smeren helpt geweldig. Af en toe beetje zijwaarts/schuin weg trekken kan ook helpen. Tis nie anders.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ha , ik schreef aardingsdraad Confused  , val meteen door de mand als niet-automonteur. 

Jij had het originele volvo-spul ?
Ik deed het idd volgens jouw beschrijving marc1970.
maar gaat er niet doorheen. 1 topje er al afgescheurd , maar nog bruikbaar.
glijmiddel maakt het rubber dan weer ongrijpbaar.
begint nu een heel raar gesprek te worden maar zou ik het gat wat groter kunnen maken ?
240 sedan B230F LH2.4 AW71  De Groene Draeck
Antwoord
#4
Was meteen al vreemd. Je kan alleen het gat insmeren, zodat het puntje "grijpbaar" blijft.

Je kan het gat ook gerust wat uitbeugelen/ronder maken, misschien heb ik dat ook wel s gedaan maar was ik het vergeten. Die drie rubbers houden de motor echt wel op z'n plek, ook als de gaten wat groter zijn gemaakt.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#5
kga nog een poging doen en anders maar
morgen bij de volvodealer originele rubberen houders bestellen 
het zou me niet verbazen dat het daaraan ligt
( vaak dezelfde dag binnen aangezien zij meerdere keren op een dag aangeleverd krijgen )


nog wel benieuwd naar of andere leden dit probleem ook hadden

en ook benieuwd naar wat voor dichtingskit er tussen hoort.
240 sedan B230F LH2.4 AW71  De Groene Draeck
Antwoord
#6
[Afbeelding: 14xhxtx.jpg]

[Afbeelding: o758k1.jpg]

nog nooit eerder een kachelhuis geopend ( en ik rijd al meer dan 20 jaar 244 )
maar stond hier toch wel van te kijken.
misschien ook handig in het onderhoudslijstje : de kachel bladervrij maken
want kan het me niet voorstellen dat dit goed is voor het geheel.
240 sedan B230F LH2.4 AW71  De Groene Draeck
Antwoord
#7
Nog nooit zoveel blad gezien bij de kachel, denk dat je ergens een rooster mist of de vriendelijke buurt eekhoorntjes hadden verhuis plannen.
Sta je binnen met de kachel aan te sleutelen of buiten in de kou.
Rubber word er niet soepeler van met deze buitentemperatuur.


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#8
Mmm ja, als ik dit zie denk ik: kun je dit voorkomen met vroegtijdig onderhoud? Of is dit een abnormale situatie?
Maar es kijken op de post van Marc.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#9
Plaats een luchthapper met gaas over je paravan en je voorkomt dit probleem.
Antwoord
#10
Bij de vorige ( tweede ) eigenaar die 'm 10 jaar in bezit als 2e auto , en slechts 25.000 km heeft gemaakt
stond deze voiture aan een hofje met kleinbladerige bomen. vandaar het eekhoornnest aan bladeren.
Voordeel van die bomen is dan weer dat de 240 niet de gehele dag in de zon stond te bakken.
Bij mij staattie nu niet naast veel bomen.

Ik krijg die rubbers er net niet in gefriemeld , heb 3 nieuwe originele besteld
aangezien er eentje gescheurd is.
Levertijd onbekend , dus als ze deze week niet binnen zijn moet ik toch maar
een niet origineel setje bestellen en de gaten een ietsiepietsie groter maken.
( en heb ik reserve op de plank , altyd handig  Rolleyes )
De gaten zijn een goede millimeter kleiner dan de diameter van het stukje rubber wat er in hoort.

[Afbeelding: 1016162_z_0001.jpg]

Maar kan mij zo voorstellen dat een toerenmakende ventilator er strak hoort in te zitten. 
Hoop dat het dus domweg met originele volvo-rubbers er zo infloept want het kan niet aan mij liggen.

Als ik hier niet op gestrand was zou het echt een klusje zijn voor een lange relaxte mooiweerzaterdag.


Huh Iemand die weet met wat voor kit het kachelhuis gedicht zou moeten worden ?  


.
240 sedan B230F LH2.4 AW71  De Groene Draeck
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)