Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn 240 start niet meer!
#1
Beste Forumleden,

Een week of 4 geleden heb ik mijn oude motor (b200 kjet) vervangen door een b230f uit een '89er volvo 240. Alles is overgebouwd (kabelboom, katalysator etc.) en de motor is door mij persoonlijk gereviseerd onder toeziend oog van een specialist.
Nu startte de motor nadat er oliedruk opgebouwd was direct. Hij liep niet altijd even stabiel, dit is feitelijk motor-regeling dacht ik, en toch had ik het gevoel dat er iets niet goed was. Zo'n 100km gereden, hij startte als een zonnetje, trekt goed door, ik heb gewoon rustig aan gereden. Plots op een ochtend wil ik hem starten om naar mijn werk te gaan en hij slaat niet aan.
Later die dag heb ik gekeken naar allerlei zaken, heb ik vonk: Ja een stevige goede vonk. Heb ik brandstof: Ja de benzinedampen komen gewoon uit de uitlaat. Heb ik de motortiming nog juist: Ja, dit is gecontroleerd. Staat de ontsteking op tijd ondanks de ECU regeling: Ja dit is goed. Een uur later draai ik de sleutel om en hij sloeg gewoon aan. Ik heb het geheugen uitgelezen, maar helaas geen storingen.
Vloeistoffen gecontroleerd en ik heb er een week mee gereden. 

Nu heb ik vanmiddag weer exact het zelfde probleem gehad. Ik zet de auto voor op straat stil om iets in de laden, nog geen 2 minuten later wil ik starten en hij slaat niet meer aan. Geen fouten in het geheugen. Alle andere hiervoor gecheckte dingen weer gecontroleerd, en alles was gewoon weer oke, maar toch sloeg hij niet aan. Nu heb ik de auto in het parkeervak geduwd en daar staat hij sinds dien.

Nu vermoedde ik de gaskleppositie sensor maar hier moet direct een storing op komen als de 2 signalen niet overeen komen. (Toch?)
De luchtmassameter gecontroleerd, nu zie ik dat er twee hittedraden in zitten (LH 2.4, gecontroleer met ecu nummer). De dunne is onderbroken en deze was eerder heel... Nu lees ik in mijn Haynes werkplaatshandboek dat een probleem met de gasklep een No-start conditie is, maar op het forum lees ik ook dat als je de stekker demonteert je er gewoon mee moet kunnen rijden. Maar ook dan slaat hij niet aan. De weerstand tussen pen 2 en 3 is gewoon 3 Ohm (zoals gezegd in werkplaatshandboek). Wat zeggen jullie hier van? Bosch nummer van de luchtmassameter is: 0280212016. Voor alle zekerheid: hoort deze wel bij LH 2.4?

Het probleem moet hem dus mijn inziens zitten in mengselverhouding, dus gasklep, lambda, luchtmassa.
Lambdasensor is nieuw, deze is vervangen bij de revisie. Motor loopt hier ook goed mee.
Gasklep zou goed moeten zijn, hier krijg je ander sowieso een melding van.
Mogelijk de luchtmassameter?!

Nu lees ik dikkels over de stationaire regelklep, deze ga ik zo eens demonteren en eens kijken of deze een probleem vormt.

Graag hoor ik van eenieder suggesties die jullie hebben.

Mvg, Siemen Bierings

Zojuist de Constant Idle Valve gecontroleerd, deze kan ik met een schroevendraaier op en neer bewegen. Helaas gebeurt er niks als ik het contact aan zet. Hoort dit? Zo nee dan heb ik daar een probleem zitten, maar ik zou toch verwachten dat de motor aan zou moeten slaan zonder dit ventiel.

Mvg, Siemen Bierings
Antwoord
#2
- Nu vermoedde ik de gaskleppositie sensor maar hier moet direct een storing op komen als de 2 signalen niet overeen komen. (Toch?)
De luchtmassameter gecontroleerd, nu zie ik dat er twee hittedraden in zitten (LH 2.4, gecontroleer met ecu nummer). De dunne is onderbroken en deze was eerder heel... Nu lees ik in mijn Haynes werkplaatshandboek dat een probleem met de gasklep een No-start conditie is, maar op het forum lees ik ook dat als je de stekker demonteert je er gewoon mee moet kunnen rijden. Maar ook dan slaat hij niet aan. De weerstand tussen pen 2 en 3 is gewoon 3 Ohm (zoals gezegd in werkplaatshandboek). Wat zeggen jullie hier van? Bosch nummer van de luchtmassameter is: 0280212016. Voor alle zekerheid: hoort deze wel bij LH 2.4?

Ja 016 hoort bij 2.4. De gasklepsensor doet niet veel in 2.4, geeft alleen een teken aan de ECU dat de gasklep dicht is zodat het stationair draaien gestart kan worden.

Lambdasensor Gasklep luchtmassameter, stationaire regelklep. Al die dingen zijn leuk en aardig maar je krijgt de motor er nog wel mee gestart, volgas desnoods.

Ik zou s kijken naar de usual suspects, de vliegwielsensor, zekeringen en het brandstofinjectierelais.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#3
He Marc, bedankt voor je bericht!

Nu wil ik de krukassensor sowieso vervangen, voor het zelfde geld is dit inderdaad een probleem. Heb eerder al gelezen dat die vaker de geest geven en daarmee vreemde storingen als gevolg geven. Mijn luchtmassameter heeft wel een onderbroken titanium draadje, mijn inziens is deze dus kapot want zo kan de ecu geen metingen doen omdat de Brug van Wheatstone gebroken is.
[url=http://www.eurotaxonline.nl/adds/_egisservicesite/doc/airmass.pdf][/url]Wat is jouw idee hier over? Deze krengen zijn namelijk belachelijk duur!
Hieronder een foto van het inwendige. Levert dit bij iemand problemen op?
[Afbeelding: fwsn5k.jpg]

Een krukassensor kost rond de €25,- dus dit is niet de wereld, die ga ik morgenmiddag meteen bestellen en monteren al is het maar voor de zekerheid.
Waar kan ik dit bandstofrelais vinden? Ik heb vonk op juiste momenten en brandstof in overvloed, maar misschien is het toch niet fout dit te controleren.

Graag hoor ik van jullie terug!!
Mvg uit het carnavaleske Brabant,
Siemen
Antwoord
#4
Die dunne draad is de luchtmassameter, de andere is voor temperatuur. 100% kapot dus. De LMM zou ik ergens tweedehands halen, ze gaan eigenlijk nooit stuk en er zijn ontzettend veel 016 meters geleverd.

Vonk en brandstof en compressie moet een draaiende motor opleveren, er zal iets mis zijn. Deze 'soms wel soms niet' storingen zijn meest elektrisch van aard. Het brandstofrelais hangt bij de ECU's, een wit doosje. De soldering van de dikke spoelen barst langzaam en dan stopt ie er heel of half mee.

Geen carnaval hier.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Mocht je delen willen lenen om te proberen heb ik dat in nieuwleusen wel liggen....
Antwoord
#6
Bedankt Asterix,

Morgenmiddag komt Mark me een luchtmassameter en wat andere onderdelen leveren. Hopelijk is het daarmee opgelost!
Heel erg bedankt voor je aanbod.

Groetjes, Siemen

Verstuurd vanaf mijn RNE-L21 met Tapatalk
Antwoord
#7
Nou heren,

De luchtmassameter is vervangen en de motor sloeg direct aan! Zoals voorspeld was dit de veroorzaker van het startproblemen, gelukkig kan ik nu weer lekker karren.
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie adviezen en ideeën!!Big Grin

Mvg, Siemen

Verstuurd vanaf mijn RNE-L21 met Tapatalk
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor loopt niet op LPG Mark244 9 67 34 minuten geleden
Laatste bericht: Mark244
  Koude start gaat niet woes 6 130 13 December 2018, 23:19
Laatste bericht: Marc1970
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 489 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 171 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 549 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus
  2.3i Polar start soms wel / soms niet Biopowerenschede 7 550 19 August 2018, 09:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  b20 start niet op benzine Dirk86 6 666 8 July 2018, 18:29
Laatste bericht: Dirk86
  B230FK start niet meer nadat ik aan het dashboard gezeten heb. Volvorine 2 548 17 May 2018, 18:53
Laatste bericht: Volvorine
  B23F Stationair uitgevallen en start niet meer Van Schellen 11 1.623 13 March 2018, 23:34
Laatste bericht: Jerry
  Opeens inhouden en niet vlot acceleren b21e black245 28 7.243 26 February 2018, 21:40
Laatste bericht: DjeeDjee

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)