Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
-
#1
---
Antwoord
#2
(30 January 2018, 10:56)marc-f schreef: Ik heb een verstopte WUR in mijn B21FT zitten. De motor loopt perfect bij koud, maar zodra deze warm wordt gaat hij slechter lopen. Nu kan ik concluderen dat de WUR verstopt zit of niet meer goed functioneert. Heeft iemand nog zo'n ding liggen van Bosch?

Gr Marc

Marc, ik heb er nog wel één liggen van een B21ET denk ik (maar dan moet ik wel even zoeken en die heeft normaal wel een ander p/n dan een FT denk ik) die van een NA K-jet past niet daar zit geen turbocompensatie op.
En veel kan daar niet aan verstoppen hoor, je kan die gewoon openmaken reinigen en weer dichtmaken. Enkel het turbo-compensatiemembraan is niet meer nieuw te krijgen al de rest wel dus voorzichtig openmaken.

Slecht lopen/starten met warme motor duid ook nogal eens vaak op een slechte intank pomp. Bij een warme motor moet het K-jet systeem meer benzinedruk hebben.... En bij een slechte intank benzinepomp (of vaak gewoon het verduurde rubbertje tussen de vloter en de intankpomp) haalt de hogedrukpomp onder wagen haar druk niet meer.
Antwoord
#3
(30 January 2018, 12:00)Naciremus schreef:
(30 January 2018, 10:56)marc-f schreef: Ik heb een verstopte WUR in mijn B21FT zitten. De motor loopt perfect bij koud, maar zodra deze warm wordt gaat hij slechter lopen. Nu kan ik concluderen dat de WUR verstopt zit of niet meer goed functioneert. Heeft iemand nog zo'n ding liggen van Bosch?

Gr Marc

Marc, ik heb er nog wel één liggen van een B21ET denk ik (maar dan moet ik wel even zoeken en die heeft normaal wel een ander p/n dan een FT denk ik) die van een NA K-jet past niet daar zit geen turbocompensatie op.
En veel kan daar niet aan verstoppen hoor, je kan die gewoon openmaken reinigen en weer dichtmaken. Enkel het turbo-compensatiemembraan is niet meer nieuw te krijgen al de rest wel dus voorzichtig openmaken.

Slecht lopen/starten met warme motor duid ook nogal eens vaak op een slechte intank pomp. Bij een warme motor moet het K-jet systeem meer benzinedruk hebben.... En bij een slechte intank benzinepomp (of vaak gewoon het verduurde rubbertje tussen de vloter en de intankpomp) haalt de hogedrukpomp onder wagen haar druk niet meer.

Bedankt! Ik ga zeker eerst daar eens naar kijken dan, de in-tank pomp. Ik lees op TurboBricks dat mijn problemen duiden op een slechte WUR. Ik ga eens kijken of ik de in tank pomp kan vervangen. Is nooit slecht na 35 jaar.

Ik heb nog een nieuwe brandstofpomp van een '91 240 liggen. De main pump. Kan deze ook onder een '82 Turbo K Jet? Of is dit niet uitwisselbaar.

Mvg,

Marc
Antwoord
#4
Misschien heb je dit hele traject al doorlopen maar toch nog even dit.
Als er verschil is tussen koud en warm draaigedrag dan doet de WUR wel degelijk wat .
Laat eens CO meten bij warme motor .
Moet zo rond de 3% zitten .
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#5
(30 January 2018, 13:18)edwin schreef: Misschien heb je dit hele traject al doorlopen maar toch nog even dit.
Als er verschil is tussen koud en warm draaigedrag dan  doet de WUR wel degelijk wat .
Laat eens CO meten bij warme motor .
Moet zo rond de 3% zitten .
Ik heb dat nog niet helemaal eruit Edwin. Mijn pijlen had ik ook gericht op de WUR. De auto gaat binnenkort naar de garage voor de CO meten. Mocht dit niet goed zijn lijkt de WUR mij ook een rol te spelen. Koud loopt de auto perfect met veel power en een goede gas response met stationair rond de 800tpm heel netjes, warm valt hij bijna uit en varieert het toerental, kakt hij in en ploft de uitlaat soms..

De zoektocht gaat door.

Bedankt Edwin.
Antwoord
#6
(30 January 2018, 13:48)marc-f schreef:
(30 January 2018, 13:18)edwin schreef: Misschien heb je dit hele traject al doorlopen maar toch nog even dit.
Als er verschil is tussen koud en warm draaigedrag dan  doet de WUR wel degelijk wat .
Laat eens CO meten bij warme motor .
Moet zo rond de 3% zitten .
Ik heb dat nog niet helemaal eruit Edwin. Mijn pijlen had ik ook gericht op de WUR. De auto gaat binnenkort naar de garage voor de CO meten. Mocht dit niet goed zijn lijkt de WUR mij ook een rol te spelen. Koud loopt de auto perfect met veel power en een goede gas response met stationair rond de 800tpm heel netjes, warm valt hij bijna uit en varieert het toerental, kakt hij in en ploft de uitlaat soms..

De zoektocht gaat door.

Bedankt Edwin.

Ik zet toch 50% in op het rubbertje van de intank pomp naar de vlotter dat zal vast nog nooit vervangen zijn. Na meer als dertig jaar is die meestal compleet verteerd door de benzine. Is een stom stukje rubberen slang met 2 metalen klemmetjes dat ze in iedere autozaak hebben. De intank pomp doet zijn werk maar pompt het dan gewoon rond in de bak en niet in de leiding. Zoek maar eens een foto van een vlotter op het net, dan snap je het wel.
Antwoord
#7
(30 January 2018, 15:13)Naciremus schreef:
(30 January 2018, 13:48)marc-f schreef:
(30 January 2018, 13:18)edwin schreef: Misschien heb je dit hele traject al doorlopen maar toch nog even dit.
Als er verschil is tussen koud en warm draaigedrag dan  doet de WUR wel degelijk wat .
Laat eens CO meten bij warme motor .
Moet zo rond de 3% zitten .
Ik heb dat nog niet helemaal eruit Edwin. Mijn pijlen had ik ook gericht op de WUR. De auto gaat binnenkort naar de garage voor de CO meten. Mocht dit niet goed zijn lijkt de WUR mij ook een rol te spelen. Koud loopt de auto perfect met veel power en een goede gas response met stationair rond de 800tpm heel netjes, warm valt hij bijna uit en varieert het toerental, kakt hij in en ploft de uitlaat soms..

De zoektocht gaat door.

Bedankt Edwin.

Ik zet toch 50% in op het rubbertje van de intank pomp naar de vlotter dat zal vast nog nooit vervangen zijn. Na meer als dertig jaar is die meestal compleet verteerd door de benzine. Is een stom stukje rubberen slang met 2 metalen klemmetjes dat ze in iedere autozaak hebben. De intank pomp doet zijn werk maar pompt het dan gewoon rond in de bak en niet in de leiding. Zoek maar eens een foto van een vlotter op het net, dan snap je het wel.

Zeker ook goed om te vervangen. Waar zijn die in tank pompjes nog te krijgen? Of alleen het rubber vervangen? Wat is wijsheid... Ben het ermee eens dat dat rubber best wel slecht kan zijn na die tijd.
Antwoord
#8
(30 January 2018, 16:41)marc-f schreef:
(30 January 2018, 15:13)Naciremus schreef:
(30 January 2018, 13:48)marc-f schreef:
(30 January 2018, 13:18)edwin schreef: Misschien heb je dit hele traject al doorlopen maar toch nog even dit.
Als er verschil is tussen koud en warm draaigedrag dan  doet de WUR wel degelijk wat .
Laat eens CO meten bij warme motor .
Moet zo rond de 3% zitten .
Ik heb dat nog niet helemaal eruit Edwin. Mijn pijlen had ik ook gericht op de WUR. De auto gaat binnenkort naar de garage voor de CO meten. Mocht dit niet goed zijn lijkt de WUR mij ook een rol te spelen. Koud loopt de auto perfect met veel power en een goede gas response met stationair rond de 800tpm heel netjes, warm valt hij bijna uit en varieert het toerental, kakt hij in en ploft de uitlaat soms..

De zoektocht gaat door.

Bedankt Edwin.

Ik zet toch 50% in op het rubbertje van de intank pomp naar de vlotter dat zal vast nog nooit vervangen zijn. Na meer als dertig jaar is die meestal compleet verteerd door de benzine. Is een stom stukje rubberen slang met 2 metalen klemmetjes dat ze in iedere autozaak hebben. De intank pomp doet zijn werk maar pompt het dan gewoon rond in de bak en niet in de leiding. Zoek maar eens een foto van een vlotter op het net, dan snap je het wel.

Zeker ook goed om te vervangen. Waar zijn die in tank pompjes nog te krijgen? Of alleen het rubber vervangen? Wat is wijsheid... Ben het ermee eens dat dat rubber best wel slecht kan zijn na die tijd.
Skandix
Antwoord
#9
Bij K-jet zijn valse lucht lekken NA de luchtweger funest.
Begin bij een goede basis en vernieuw alle O-ringen vd injectoren.
In jouw geval zou ik investeren in een lange 3 mm inbus-sleutel om je CO schroef te kunnen verdraaien.
Let op: Draaien aan de CO schroef kan symptoombestrijding zijn en verhullen dat je ergens anders een verstoring hebt.
In jouw geval zal een 1/8 slag rechtsom (is een rijker mengsel) al wonderen doen.
Doe geen grote verstellingen.
Een hele slag maakt al verschil tussen te arm en te rijk.
En te arm wil je niet vanwege te hoge temperaturen.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#10
(31 January 2018, 09:31)edwin schreef: Bij K-jet zijn valse lucht lekken NA de luchtweger funest.
Begin bij een goede basis en vernieuw alle O-ringen vd injectoren.
In jouw geval zou ik investeren in een lange 3 mm inbus-sleutel om je CO schroef te kunnen verdraaien.
Let op: Draaien aan de CO schroef kan symptoombestrijding zijn en verhullen dat je ergens anders een verstoring hebt.
In jouw geval zal een 1/8 slag rechtsom (is een rijker mengsel) al wonderen doen.
Doe geen grote verstellingen.
Een hele slag maakt al verschil tussen te arm en te rijk.
En te arm wil je niet vanwege te hoge temperaturen.

Heb alle o ringen en de houders besteld. Ook nieuwe o ringen voor de koud start injector. Ga het morgen monteren.

De auto gaat volgende week naar de garage om CO te meten.

Maar als die CO schroef niet goed staat, zou die dat dan niet zelf bij regelen? Of is dit weer iets heel anders dan alleen de stationair afstelling?

En waar zit deze schroef? Ook bij het inlaat spruitstuk?

Bedankt Edwin.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)