Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Groot technisch onderhoud/ restauratie
Heren,

Inmiddels loopt mijn 245 Turbo weer als een zonnetje. Alle filters etc. vervangen, bougies en kabels en rotor + verdelerkap. Mag er helaas alleen niet mee rijden ivm de oldtimer regeling.

Nu werkt mijn schoonvader in Tsjechië en ik had het laatst met hem over het restaureren in oostblok landen. Hij is voor mij na gaan vragen wat het kost bij een vriend die voornamelijk USA auto's van de grond weer opbouwt en volledig restaureert. Hij heeft mij een prijsopgave gedaan en het uurloon kwam neer op 8 eu p/u. Geen twijfel over mogelijk, die auto gaat daarheen! Vooral de roest etc. wat ik zelf niet kan kunnen ze daar juist heel goed. Lak bestel ik hier (Coronado Gold, bekend van de 262), en de deuren, klep en motorkap worden opnieuw gespoten. 

Hierbij een lijstje wat er gaat gebeuren in Tsjechië:

- Kleppen stellen
- Carter ventilatie
- Distributie en spanrollen
- Lassen bodem, deuren en motorkap
- Tectyleren
- Vervangen koppeling en keerring
- Vervangen achteras door sper diff-as
- Rubbers motorsteunen, bak + achteras
- Remblokken en schijven rondom

Maar nu de grote vraag:

Ik moet dus naar Tsjechië met de auto. Hij loopt prima, stukken beter toen ik hem kocht. Heb hem in Friesland gekocht en probleemloos naar het Zuid - Oost Brabant gereden. Alleen is Tsjechië andere koek, zo'n 950 km. Hebben jullie nog tips voordat ik ga vertrekken daar naartoe. Nu heb ik nog tijd om het e.e.a. te doen namelijk.

Hoor het graag,

Marc
Antwoord
ALs ie 100 km kan rijden, haalt ie de 1000 ook natuurlijk, een Volvo doet in voorspelbaarheid. Klepspeling kan je eens meten. De V snaar nakijken, koolborstels in de dynamo bekijken.
Van Turbo en K jet heb ik verder niet zo'n verstand maar die dingen zijn toch redelijk betrouwbaar en voorspelbaar. Wordt een turbo heter na 1000 km draaien dan na 100, ik denk het niet.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
Maar overgangsregeling dat betekent dat je in de wintermaanden geen gebruik mag maken van de openbare weg.
Doe je het wel dan ben je in overtreding.
Gebeurt je wat ja dan ben je echt de sjaak.
Het is niet aan te raden ik zou het risico niet nemen als ik jouw was.
Kan je beter een oprijwagen of aanhangwagen regelen.
Antwoord
Een APK keuring afspreken bij een garage vlak bij die Grenze, heb je ontheffing voor, en doorrijden.

Wat ik trouwens nog wel als reserve onderdeel meesleep op reis is een brandstofrelais. En een echt reservewiel, ipv dat Temporary Use geval.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
(26 January 2018, 16:56)Volvo240 schreef: Maar overgangsregeling dat betekent dat je in de wintermaanden geen gebruik mag maken van de openbare weg.
Doe je het wel dan ben je in overtreding.
Gebeurt je wat ja dan ben je echt de sjaak.
Het is niet aan te raden ik zou het risico niet nemen als ik jouw was.
Kan je beter een oprijwagen of aanhangwagen regelen.

Wordt ook pas in maart gedaan. Auto staat nu lekker binnen Smile
Antwoord
Waarbij ik nog zei dat de Volvo zo goed loopt, vandaag even warm laten draaien en hoe warmer hij wordt hoe slechter hij draait. Koud, echt perfect, warm onrustig en veel variatie in toerental, van bijna uitvallen tot weer hoog toerental.

Ik heb alle bougies, kabels, filter, rotor, verdeler etc. vervangen.

Vergeet ik iets, kom dit vaker voor bij K Jet?

Marc
Antwoord
Dat had de mijne ook, koud als een zonnetje en warm begon hij op en neer te dansen in toeren tot ie zover onder de 500 rpm kwam en afsloeg. Start je hem weer is er niets aan de hand tot je het gaspedaal intrapt en weer loslaat. Dan begint hij weer te dansen in toeren.

Maar de laatste weken doet hij het voorbeeldig goed. Ook bij warm en gas geven zakt hij daarna netjes terug naar 750 a 850 rpm en blijft daar dan staan.

Ik heb trouwens een B21 K zonder turbo dat wel.

Motor is trouwens te koop
Antwoord
(27 January 2018, 23:21)RM schreef: Dat had de mijne ook, koud als een zonnetje en warm begon hij op en neer te dansen in toeren tot ie zover onder de 500 rpm kwam en afsloeg. Start je hem weer is er niets aan de hand tot je het gaspedaal intrapt en weer loslaat. Dan begint hij weer te dansen in toeren.

Maar de laatste weken doet hij het voorbeeldig goed. Ook bij warm en gas geven zakt hij daarna netjes terug naar 750 a 850 rpm en blijft daar dan staan.

Ik heb trouwens een B21 K zonder turbo dat wel.

Motor is trouwens te koop
Heb jij daar nog wat aan gedaan? Of mysterieus verholpen?
Antwoord
Nee niks aan gedaan. Hij staat al sinds 2013 geschorst door de destijds nieuwe MRB regeling. Maar daarvoor had hij het probleem ook al. Diverse dingen zoals injector rubbers, vacuüm slangen vervangen maar niets hielp. Maar de laatste weken draait ie weer perfect.

Dus ja het is een mysterie wat het probleem nou wel was.
Antwoord
(28 January 2018, 21:22)RM schreef: Nee niks aan gedaan. Hij staat al sinds 2013 geschorst door de destijds nieuwe MRB regeling. Maar daarvoor had hij het probleem ook al. Diverse dingen zoals injector rubbers, vacuüm slangen vervangen maar niets hielp. Maar de laatste weken draait ie weer perfect.

Dus ja het is een mysterie wat het probleem nou wel was.

Succes! Injector rubbers (de dunne) vervangen EN de voetjes, hij loopt werkelijk perfect. Geen enkele problemen meer. 

Dus dat is opgelost.

Enige wat ik tegenkwam is deze losse slang... Carter ventilatie?

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onderhoud Volvo 145 van 1973 Bram met een 245 11 4.711 24 February 2016, 11:30
Laatste bericht: oudevolvo
  onderhoud in de buurt van rotterdam salt1971 1 4.366 6 September 2014, 14:57
Laatste bericht: Jambon
  240 GLE,2,3, 1984 onderhoud Bert1963 3 10.784 29 August 2014, 20:58
Laatste bericht: boedr
  Volvo Onderhoud Met Deskundigheid VOMD Dordrecht Mothership 5 2.620 3 March 2014, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Waar onderhoud laten doen Volvo 240 (super polar) in 't Gooi Rene68 2 1.709 7 September 2012, 21:22
Laatste bericht: Rene68
  SBKA Onderhoud, reparatie en opleiding voor particulieren volvodutchy 3 1.671 1 August 2011, 18:01
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Onderhoud/APK Amsterdam roel604 0 1.679 18 May 2010, 11:02
Laatste bericht: roel604
  Onderhoud omgeving Eindhoven H.Bruins 15 2.433 17 March 2010, 22:02
Laatste bericht: H.Bruins
  Onderhoud in de buurt van Amsterdam heinscheffer 1 924 23 June 2009, 23:05
Laatste bericht: PP!
  onderhoud omg. A'foort Ingka 1 1.655 10 June 2006, 02:26
Laatste bericht: alexvolvo

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)