Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oorzaak en gevolg
#1
Van de week stond ik opeens stil onderweg. Auto startte al een tijdje een beetje bokkig. Na het starten op Benzine [gaat automatisch zo] hield het gas in en dan schoot de auto weer vooruit en dan weer inhouden. De intensiteit verschilde heel erg van duidelijk schokkerig optrekken tot soepel optrekken. Dan schoot de motor over op LPG [twee keer was dat met een knalletje hoorbaar (achterin bij de gastank?)] en was er niet veel meer aan de hand. Ander vervelend verschijnsel was een laag toerental [400/500 tpm] bij stationair. Motor had de neiging om af te slaan in bochten. Motor stond ook niet mooi stil maar leek uit balans doordat er misschien maar drie cilinders draaiden?

Ik heb toen de kabels vanaf bobine tot en met bougies, bougies zelf en verdeelkap en rotor vervangen. Eén van de aansluitingen die je over de bougie schuift was namelijk geoxideerd en het leek me geen kwaad kunnen om dit te vervangen. Er was geen merkbaar verschil.

Van de week hield het gas onderweg weer in en nog net voordat ik echt niet meer kon rijden gaf de motor de geest en kon ik naast de weg parkeren. Het regende pijpenstijlen en het was koud. Ik besloot in de auto op de ANWB te wachten.
De monteur had het al snel in de gaten want de inlaatslang vanaf de LMM was helemaal dwarsover gescheurd. Met DUCT-tape gemaakt en daarna gelijk naar de garage gereden voor een een nieuwe slang [orinigeel Volvo]. Slang er meteen dezelfde middag opgezet.

Daarna waren alle bovengenoemde verschijnselen verdwenen en leek de oorzaak gevonden. Motor startte zonder kuren, perfect! Oorzaak gevonden.

Dacht ik.

Nu is het bijna afslaan dus weer langzamerhand begonnen en ik krijg het idee dat er misschien iets aan de hand is waarvan die kapotte inlaatslang juist het gevolg is. De monteur van de Wegenwacht informeerde al naar backfires maar daar kon ik echt niet bevestigend op antwoorden. Zo'n backfire hóór je toch, zou je zeggen?

En die knalletjes die ik twee keer hoorde, kwamen echt van achter uit de auto en niet vanonder de motorkap. Ik weet ook hoe een backfire klinkt; ik had het met mijn vorige 240 met carburateur wel eens.

Mijn concrete vraag is : waar kan ik het zoeken?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Die slang scheurde misschien omdat het gasmengstuk ertussen zit en de bocht/lengte verhouding niet meer klopt. Of zoiets. Bij mijn LPG B230F schuurde de slang lek tegen de veerpootkast, bocht was te ruim geworden.

Backfires kunnen weinig kwaad in de F, de druk kan via het luchtfilter naar buiten. Was misschien een plofje in de uitlaat?
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#3
De vorige inlaatslang was niet schurend lek geraakt maar overdwars gescheurd, dus tussen twee ribbels van de slang, ongeveer in het midden, misschien ietsje meer in de richting van het gasmengstuk, maar niet veel. Misschien was het kunststof oud geworden? Of wat jij zegt, door een andere hoek staat er teveel spanning op de buiging in de slang. Maar ja, dan zou je het verwachten in de buurt van het gasmengstuk omdat daar de slang het meest buigt.

Ik heb nog even gekeken en zie dat de slang tegen twee remleidingen leunt. Dat zou op den duur slijtage en lekkage op kunnen leveren. Wat kan ik doen om dat te voorkomen? Schuimrubber o.i.d. ertussen?

Misschien een plofje in de uitlaat. Dat duidt dan op onvolledige verbranding neem ik aan? Maar hoe ontbrandt dat dan daar? Het is bij de start nog helemaal niet warm in de uitlaat en er zijn toch ook geen vonken in de uitlaat?

Kan dat knalletje niet een relais zijn bij de gastank in de buurt? Het is een scherp knalletje alsof je een [bescheiden] zweep hoort knallen. Na het knalletje pakt het gaspedaal ECHT DIRECT goed op en is er voor de rest eigenlijk niets noemenswaardigs meer aan het handje.

Enfin, het lijkt wel weer minder nu. Ik hou het in de gaten.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#4
Wilde gok hoor, ik laat me niet echt hinderen door een overschot aan theoretische dan wel praktische autotechnische kennis....
Bij de gastank zit ook de gasafsluiter. Hangt die wat vast en schiet dan open met dat zweepjes geluid?
Kan bij koude uitlaat het teveel aan benzine juist neerslaan, en later weer verdampen/verbranden/ploffen?

Waar slangen elkaar raken kan eenstukje ducttape al als tussnlaagje dienen (heb ik ook met de vario-slangen in mijn 340).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#5
Kan dat knalletje niet een relais zijn bij de gastank in de buurt? Het is een scherp knalletje alsof je een [bescheiden] zweep hoort knallen. Na het knalletje pakt het gaspedaal ECHT DIRECT goed op en is er voor de rest eigenlijk niets noemenswaardigs meer aan het handje.

Je kunt eens de auto op contact zetten (dus niet starten) en dan op de B/G schakelaar drukken. Je hoort dan een schel geluidje van de tankafsluiter die opent.
Is dat het scherp knalletje wat je bedoelt? Zo ja, kijk dan of de plus en massa (rode en zwarte draad) aan het relais op de afsluiter de tank goed vast zitten.
Antwoord
#6
Heren bedankt voor beide tips. Ik ga kijken wat ik kan uitrichten. Ik heb trouwens niet zo'n ouderwetse B/G schakelaar [had ik wel in mijn vorige 240] maar de auto start automatisch op benzine en schakelt na korte tijd over naar LPG, nadat de bezineleiding leeg is. Maar goed ik kan het ook met de hand proberen.
Die plus en massa kan ik sowieso controleren.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ergernisjes: oorzaak? of gewoon gezeur Arjen van Hattem 8 1.367 8 March 2017, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Klikkerdeklik B30E. Ik schrok van oorzaak. kees58 31 4.854 12 September 2016, 11:23
Laatste bericht: kees58
  Bobine de oorzaak? Stevves 3 1.816 5 February 2015, 07:52
Laatste bericht: Stevves
  olielekkage, oorzaak brandstofpomp? Jeroen V 17 3.098 5 May 2011, 19:07
Laatste bericht: Jeroen V
  Contactpunten en condensatoren vreten. Oorzaak bobine??? bazuin96 32 6.545 16 February 2010, 15:28
Laatste bericht: bazuin96

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)