Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke koppeling voor een 240 Turbo?
#1
Heren,

Mijn auto heeft een nieuwe koppeling nodig. Nu heb ik eens rond gebeld en bij Estate Services zeggen ze dat een normale koppeling voldoende moet zijn. De ander zegt dat deze niet sterk genoeg is, vooral niet als ik straks de intercooler erop heb zitten en rond de 170-180 pk heb. Dit is ruim 60 pk meer dan een 240 origineel heeft, en daarmee bijna 50% meer vermogen dan een originele. Ook op turbo bricks zeggen ze dat met dit vermogen de koppeling zo op is.

Nu zoek ik op de websites en kan ik de originele Turbo koppeling nergens vinden. Overal niet op voorraad. Iemand enige idee waar ik hem kan kopen? Specialist of zo?

En zijn er ook mensen die ook tegen dit probleem aan zijn gelopen?

Gr Marc
Antwoord
#2
Een verse plaat en evt. drukgroep geeft al een stuk meer 'aandruk-druk' in het geheel denk ik. Het zal ook niet meevallen iets sterkers te vinden. Zinnige discussie: http://volvolvo.nl/thread-9025.html
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(16 January 2018, 15:00)Marc1970 schreef: Een verse plaat en evt. drukgroep geeft al een stuk meer 'aandruk-druk' in het geheel denk ik. Het zal ook niet meevallen iets sterkers te vinden. Zinnige discussie: http://volvolvo.nl/thread-9025.html

Al gelezen inderdaad. Met standaard vermogen dus net aan. 180pk wordt dus zwaar voor het ding. De dilemma's... Geef liever wat meer uit ipv telkens koppeling wisselen. Maar zo'n race koppeling van 500 eu vind ik dan ook weer teveel van het goede...
Antwoord
#4
ik heb nu een drukgroep van een TDI klaar liggen en de koppelingsplaat van een 850GLT maar ik heb dan wel een m90 bak weet niet voor versnellingsbak jij hebt?
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#5
(16 January 2018, 19:13)Laurens Zondag schreef: ik heb nu een drukgroep van een TDI klaar liggen en de koppelingsplaat van een 850GLT maar ik heb dan wel een m90 bak weet niet voor versnellingsbak jij hebt?

M46 Smile
Antwoord
#6
Vroeger werd er wel een originele zwaardere koppeling geleverd voor de turbo. Echter, al een tijdlang is er nog maar 1 artikelnr beschikbaar, passend voor alle 240s. Die heb ik op mijn turbo (met intercooler en plm 190pk) gemonteerd en dat was geen succes... Ging heel snel weer slippen. Heb toen een beetje rondgekeken en wilde eigenlijk een iets verzwaarde koppeling te monteren via europeantuning, maar heb m uiteindelijk verkocht met die matige koppeling.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#7
(27 January 2018, 22:02)Ticcie schreef: Vroeger werd er wel een originele zwaardere koppeling geleverd voor de turbo. Echter, al een tijdlang is er nog maar 1 artikelnr beschikbaar, passend voor alle 240s. Die heb ik op mijn turbo (met intercooler en plm 190pk) gemonteerd en dat was geen succes... Ging heel snel weer slippen. Heb toen een beetje rondgekeken en wilde eigenlijk een iets verzwaarde koppeling te monteren via europeantuning, maar heb m uiteindelijk verkocht met die matige koppeling.

Ik lees overal verschillende verhalen inderdaad. Standaard heeft de TIC op de B21FT 165 pk. Dus misschien als ik rond dat vermogen blijf dat het goed is. Ik gebruik niet echt vaak het vermogen, dus ben niet echt full time aan het blazen. Ik kan nergens een sterkere koppeling vinden dan de originele of het is inderdaad zo'n custom race koppeling van 4-500 eu. En dat wil er niet aan uitgeven...

Bedankt voor je reactie.
Antwoord
#8
Ik zou de originele koppeling niet gokken.... 1 keer op vol koppel en t was gedaan bij mij. Volgens mij was de originele set rond de 175 van Sachs. Ik heb nog even in mijn mail gekeken, europeantuning gaf toen aan (2013) aan dat de stage 1 koppeling van Spec e330 kost. Goed voor 210pk max.

Dat verschil gaat nog wel toch?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nieuwe aanwinst: 245 Turbo USA, tips gevraagd marc-f 5 557 23 November 2017, 21:06
Laatste bericht: edwin
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 1.923 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 2.306 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 2.656 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 6.046 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 8.879 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 52.323 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky
  manual boost controller B21et met een TD04 turbo edwin 14 7.910 16 February 2014, 21:15
Laatste bericht: edwin
  td04 13C of een td04 13G turbo edwin 5 3.985 15 February 2014, 15:47
Laatste bericht: Jw240
  Afstellen Volvo 240 Turbo 244Drift 1 3.286 27 December 2013, 12:21
Laatste bericht: Erikhans

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)