Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vreemd geluid in bochten
#1
Na inmiddels heel wat probleemloze km's vraagt m'n 1992 245 wat aandacht.

Sinds enige tijd hoor ik soms in een bocht naar rechts een moeilijk te beschrijven geluid.
Het is geen dreunen, tikken of knarsen. Het is wel een beetje een ruw geluid alsof een lager op een niet meer helemaal glad oppervlak loopt.
Het gebeurt alleen bij op enige snelheid genomen bochten.

Wiellager LV was mijn eerste ingeving, maar als ik de auto opkrik en het wiel ronddraai (nadat ik de remblokken heb teruggeduwd) loopt het soepel en zonder noemenswaardig geluid.
Ook de speling is in orde.

Zou het ook iets anders kunnen zijn, of klinkt dit toch als een wiellager?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#2
Dan misschien het LA wiel? Kijk ook s in de wielkast of er niks aanloopt heel zachtjes.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Stabilisator stang rubbers versleten, uitlaat tegen de carrosserie, zoiets

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#4
Het is weer even geleden, maar ik ben er nog niet aan toegekomen om het verder te bekijken.
Wel heb ik gemerkt dat het niet consequent optreedt en dat er eerst enige km's gereden moet zijn voordat het de kop op kan steken.

Als ik mijn hoofd draai, dan heb ik weinig twijfel dat het geluid van LV moet komen, dus daar gaat denk ik toch de focus eerst naartoe. Wordt vervolgd...
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#5
Update:

Ik heb inmiddels weer de nodige km's gereden zonder dat het probleem erger lijkt te worden, maar het is wel gewoon af en toe te horen.
Opvallend vind ik wel dat het heel soms en heel kort bij rechtdoor rijden te horen is en een enkele keer ook als je een verkeersdrempel op rijdt, juist op het moment dat de voorkant uit zijn veren komt en weer terug gaat veren. Maar normaal gesproken gebeurt het alleen in met enige snelheid genomen bochten naar rechts.

De stabilisatorstangrubbers zijn oud en gebarsten, maar er is geen ijzer op ijzer contact. Dat heb ik aan de rechterzijde wel een keer gehad, en is niet bepaald een mysterieus geluid zoals dit wel is.

Maar wat na het verwijderen van het wiel de aandacht trok is het volgende:

[Afbeelding: VyzJ0iT.jpg?1]   [Afbeelding: dkv63Mu.jpg?2]

Over de hele zijkant van de band heeft de wang op het breedste punt licht tegen iets aangelopen.
Ik heb de andere drie banden er ook af gehaald, en daar was dit niet te zien.

Ik kan me maar één ding bedenken waar dat dan tegen zou kunnen zijn, de veerpoot. En daar zit op de juiste plek een donker plekje, maar van dichtbij lijkt het eigenlijk niet alsof er iets langs heeft geschuurd.

[Afbeelding: svto9xb.jpg?1]

De velgen en banden horen niet standaard op deze auto, dat waren 14" velgen met 185R14 banden. Dit zijn Draco velgen met 195/65R15 banden.
Bij extreme veeruitslag weet ik dat in de achterwielkuip aan één kant (waarschijnlijk a.g.v. de asymmetrie van de Panhardstang) een half maantje in de tectyl wordt geschuurd, maar dat gebeurt alleen bij stapvoets en scheef een stoeprand o.i.d. af rijden. De band in de foto's heeft iig nog niet op de achteras gelegen, dus het kan niet al in een eerder stadium zijn gebeurd.

Ik rijd al zeker 10 jaar op deze velgen en met deze bandenmaat en niet eerder gaf dit aan de voorzijde problemen. In stilstand is er toch zeker een duimbreed ruimte tussen de veerpoot en de wang van de band.
Nou weet ik wel dat een band in een bocht door de zijdelingse krachten vervormt, maar dat is aan het wegoppervlak, toch niet een halve slag verder???

Kan een versleten wiellager onder zijdelingse druk kantelen terwijl, op de krik hangend, je aan het wiel kunt trekken en duwen zonder speling te voelen?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#6
Dat ziet er uit als heel licht schurend geluid, minimaal contact. Er kan alles slijten aan de ophanging maar uiteindelijk wordt de afstand veerpoot/band alleen bepaald door de wielnaaf en de wiellagers. ALs deze geen speling hebben, kan er niks zijwaarts bewegen, alleen in de rondte. Die duim afstand wordt echt niet veel kleiner tenzij deze band extreem flexibel is.

Zit er wel genoeg lucht in? Wielmoeren vast?

Kijk s onderaan waar de buis van de veerpoot in de wielnaaf geperst is. Staat de veerpoot nog vast? Ik kan me geen gewone oorzaken voorstellen, misschien is het een onlogische.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Bedankt voor je antwoord.

De wielen waren in orde, er zat eerder wat teveel lucht in en de moeren zet ik altijd vast met een momentsleutel.
De veerpoot zit gewoon goed in de naaf, de oude en hard geworden tectyl laat op de overgang niet eens scheurtjes zien, dus dat lijkt me wel een solide verbinding.

Omdat ik gisteren alle banden eraf had, had ik tevens een voor/achter wissel gedaan. Vandaag heb ik er ruim 100 km mee gereden waaronder wat bochtige weggetjes.
Uiteraard kon ik het geluid weer af en toe horen, dus heb ik eenmaal weer thuis toch maar weer het wiel eraf gehaald.

Voor alle duidelijkheid: het sturen gaat probleemloos. Op de weg heb je nooit het gevoel dat er iets niet klopt aan de wielophanging of het sturen.

De band kwam dus van de achterkant en had na de rit van vandaag ook aanloopsporen gekregen.
Ik kon in eerste instantie niet vinden waar dat dan zou zijn, de veerpoot heb ik inmiddels uitgesloten, het donkere vlekje dat ik eerst verdacht heeft geen veegsporen/krassen.

Maar toen ontdekte ik deze plek die ik gisteren helemaal heb gemist:

[Afbeelding: kns9w0I.jpg?1]

En je ziet het natuurlijk al: dat is de verkeerde kant voor een bocht naar rechts, e.e.a. wordt dus nog mysterieuzer.
Het verklaart ook niet waarom het geluid bij rechtuit rijden kan optredenen of in flauwe bochten.

Ik heb de voorkant op steunen gezet zodat ik vrij kon sturen, en daar gaat iets niet goed.
Met de wielen in de lucht zit er op een punt iets links van rechtuit een vreemde knak. Als je draait voel je rond die plek wat weerstand in het stuur en dan komt er de knak die ook duidelijk te horen is uit het vooronder. De andere kant uit voelt minder "knakkerig", maar er is wel een oneffenheid te voelen. Normaal op de weg rijdend voel je het niet, dat heb ik naderhand nog even geprobeerd.
In de uiterst linkse stuuruitslag zit de band niet tegen de draagarm, maar als ik dan ga duwen kan het wel wat verder. Op de  weg zijn de krachten denk ik groot genoeg om de band net tegen de arm te duwen.

Zoals gezegd kan dit dus niet de oorzaak zijn van het geluid.

Bijna een jaar geleden vroeg ik naar wat een tilkkende stuurbekrachtigingspomp kon betekenen, waar overigens geen antwoord op kwam.
Ik begin zo onderhand te denken dat het rare geluid helemaal geen wiellager of aanlopende band is maar de pomp. Wellicht zorgt een bocht naar rechts dat er intern iets gaat aanlopen.
Ook zag ik nu voor het eerst dat er wat vloeistof langs de vuldop van het reservoir was geperst.
De stuurinrichting zelf lijkt me iig ook niet helemaal in orde en wellicht heeft het aanlopen van het wiel in extreme linkse stuuruitslag er ook iets mee te maken...

Ik denk dat ik hiermee misschien beter naar een specialist kan gaan...
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#8
De knak dat zal de kruiskoppeling zijn onderin de stuurkolom. Als die band daar aanloopt tijdens het rijden, rij je niet hard, want dan staat het stuur haaks links, dat zal hooguit bij inparkeren e.d. gebeuren.

Bij volle stuuruitslag wordt de beschikbare olie snel rondgepompt, de pomp gaat dan ook graag janken en piepen. Ik denk dat het dan in het reservoir aardig spettert, het is altijd vettig rondom de dop.

Het kan zijn dat de wielen verder naar links kunnen dan naar rechts, dan zijn de stuurstangen niet gelijk van lengte afgesteld. Bij de 140 zit er nog een echte harde stop (een bout aan de draagbalk) kwenie hoe dat bij de 240 geregeld is, waarschijnlijk in het stuurhuis. Dan zou het stuur merkbaar links of rechtsom staan bij rechtuit rijden, en als een of andere onverlaat het stuur heeft losgehaald en weer recht erop heeft gezet, zou de richtingaanwijzer links eerder afslaan dan rechts of vv.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Als het de kruiskoppeling zou zijn, zou het dan niet bij elke omwenteling van het stuur moeten zijn?
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#10
Update:
Gisteren heeft de 245 bij een specialist op de brug gestaan, o.a. om de algehele toestand te bekijken.

De rare tok of klonk was het aanlopen van een rubberen hoes tegen de plastic kuip onder de motor. Het plastic van deze kuip (een reproductie) is door de jaren heen wat gaan doorbuigen. De hoes kruipt op de bak en schiet er bij de andere kant op sturen weer vanaf. Dit gebeurt vooral als de wielen vrij hangen, en bij normaal rijden heb je het niet in de gaten.

Er zat een kleine speling op de stuurinrichting, maar niets buitengewoons. Het wiellager is ook uitgesloten, dus e.e.a. begint toch naar de stuurbekrachtigingspomp te wijzen.
Het aanlopen van het wiel tegen de binnenkant van de draagarm werd volgens de specialist veroorzaakt door verkeerde wielen op de auto. De 700-serie velgen die ik graag gebruik i.c.m. 195/65R15 banden hebben een iets afwijkende offset (ET 25 vs 20) t.o.v. die van de 200-serie, maar gaf volgens mij niet eerder problemen dan recent, maar het kan goed zijn dat het wel al langer was, maar ik het nu pas opmerkte.

Maar... een nadere inspectie van de bodemplaat bracht een grote, onder de achterbumper verborgen hoeveelheid roest aan het licht. Zoveel zelfs dat ik me afvroeg of die nog wel door de APK had mogen komen. Volgens de specialist was het echter een plek waar keurmeesters nooit kijken...

En dan sta je, na bijna 12,5 jaar eigendom, voor het besluit: oprijden tot APK-afkeur of nu doorgeven aan iemand die de mogelijkheid heeft er nieuw plaatstaal in te zetten...
1992 240 Polar (P245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Stuurpomp maakt af en toe geluid als motor warm is. 240 1993 2.3i Polar KennOne 5 2.182 18 February 2018, 23:20
Laatste bericht: Grey240Polar
  Raar geluid achteras 245 1976 jero 7 2.126 13 August 2016, 23:11
Laatste bericht: Marc1970
  Aanloop geluid met insturen Volvo 240 Polar. KennOne 6 2.342 5 April 2016, 08:46
Laatste bericht: KennOne
  Ratelend geluid tijdens optrekken Rob 4 2.513 11 June 2015, 00:06
Laatste bericht: HSGHOR
  Hard blikken geluid 142, Hesel 15 3.278 31 August 2013, 12:19
Laatste bericht: Jambon
  Stuur schiet door in bochten Potvisboer 4 2.807 22 October 2012, 23:29
Laatste bericht: Potvisboer
  Trillingen en metaalbonkend geluid van de achteras/aandrijving geertkroon 15 5.138 22 April 2012, 14:47
Laatste bericht: MartjeB
  bonkend geluid achterwielophanging? Rik Tuin 10 10.563 30 November 2011, 11:14
Laatste bericht: Rik Tuin
  Raar geluid, wiellagers?? Jeroen V 19 5.130 20 March 2011, 14:11
Laatste bericht: Jambon
  slepend geluid achteras ovlov 7 3.550 12 February 2008, 23:57
Laatste bericht: ovlov

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)