Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motorprobleem dat ik maar niet verholpen krijg.
#1
Sad 
Beste lezer,

Al geruime tijd heb ik het probleem dat mijn Volvo 244GL uit 1976 (B21E en BW35 op LPG, werkt niet op benzine) slechts bij koude motor 'raar' doet. Hieronder volgt een tijdlijn.

Het begon allemaal dat ik met koude motor geen gas kon geven. Zodra ik gas gaf begon de auto te stotteren en viel hij uit. Het loslaten van het gas resulteerde dan in een prima lopende motor. Zodra de motor op temperatuur was reed hij dan als een trein.

Bovenstaande was natuurlijk geen doen, dus toen heb ik hem vanuit Utrecht naar mijn vaste monteur in het noorden van het land gebracht, en deze heeft hem met de hand afgesteld. Probleem was bij hem dan ook verholpen; de Volvo reed na verscheidene testritten door deze monteur prima, top dus. Maar toen ik hem ophaalde en na 150km thuis aankwam zonder problemen kreeg ik hem de volgende ochtend ineens bizar moeilijk gestart! Hij sloeg dan eventjes aan en meteen weer uit en soms stond ik wel minutenlang te starten voordat hij dan aan bleef! Verder reed hij dan overigens goed en als ik hem uitzette met warme motor startte hij ook prima.

Nouja, dat kon natuurlijk ook niet, dus heb ik hem weer teruggebracht naar de monteur. Deze heeft hem toen naar een LPG-specialist gebracht welke de auto heeft afgesteld. Probleem leek toen weer verholpen en na verscheidene testritten door de monteur heb ik hem weer opgehaald. Echter, na 150km naar huis gereden te hebben was het weer zo ver: Dit keer startte de auto prima, maar kon ik weer bij koude motor geen gas geven of hij viel uit! Bij warme motor deed hij het zoals altijd weer prima.

Op dit punt begon de moed mij een beetje in de schoenen te zakken. Weer terug naar de monteur, en samen hebben we besloten er een nieuwe verdamper (zelfde type als de oude (OMVL R90E, maar nieuw) in te zetten. De auto is met de nieuwe verdamper met de hand afgesteld, en reed bij de monteur weer prima. Ik heb de auto laatst opgehaald, 150km naar huis gereden en nu doet hij weer raar bij koude motor, namelijk: Als ik géén gas geef bij koude motor stottert hij heel erg. Eigenlijk is er nu bij lage toerentallen ernstig gestotter. Wederom doet de auto zodra hij op temperatuur is weer prima wat hij moet doen.

Afijn, ik ben nu op het punt aangekomen dat ik he-le-maal niet meer weet waar ik het moet zoeken. Hebben jullie ideeen? Het volgende is overigens in dit kader ook al aan de auto gebeurd, al heb ik dat niet in mijn verhaal verwerkt:

- Slangen gecheckt op lekkage/valse lucht
- Ontsteking afgesteld
- Kleppen gesteld

Wie lost dit mysterie op? Alvast bedankt, iedere reactie is meer dan welkom!
Antwoord
#2
Gedoe bij de koude start dus. Misschien loopt er nog wat benzine door een obscure koude start injector ergens? Weet je zeker dat het benzine gebeuren leeg staat en kurkdroog is?
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#3
B21-Kjet? Ik heb nog een blok voor je ook een B21 injectie (K-jet) Loopt op dit moment op benzine, gastank is leeg. Hij staat geschorst in de werkplaats en word minimaal 2 keer per week eruit gereden, en staat dan vervolgens stationair warm te draaien om de boel een beetje soepel te houden. Ik heb er een filmpje van.

Hij ligt in een 82er volvo 245 met 4 traps automaat. Eventueel is de 4 traps ook te koop.

https://youtu.be/lGdezRSKuCQ

https://youtu.be/vd05byTE-ts
Antwoord
#4
Het grootste probleem zit hem in het feit dat een koude verdamper die nog geen warmte krijgt van het koelsysteem onvoldoende goed werkt met een verstoorde verdamping van het vloeibare lpg uit de tank tot gevolg.
Hierdoor is bij de koude start en in de opwarm fase de lucht/gas mengverhouding niet optimaal waardoor vooral het stationair lopen niet goed is en de motor vaak staat te schudden en slecht/langzaam stationair loopt.
Zo gauw de verdamper voldoende warmte krijgt gaat hij goed werken.
Het afstellen van de gasinstallatie gebeurd ook alleen maar bij warme motor en er zit geen enkele temperatuur correctie of zo op.

Vanwege dit feit starten de moderne auto's op lpg allemaal op benzine en schakelt de gasinstallatie pas in als het koelsysteem een bepaalde temperatuur heeft bereikt (meestal 60 graden).
Hier voor zit er een sensor in het koelsysteem die de temperatuur meet.

Jou probleem is lastig op te lossen.
De beste optie is om het K-jet systeem weer goed werkend te krijgen en een tempsensor in het koelsysteem te bouwen waarmee automatisch dan over geschakeld wordt naar lpg.
Dus starten en warm lopen op benzine en dan pas over op lpg. Net zoals de moderne auto's.

Een andere optie is om iets van een choke systeem op je injectie systeem te maken net zoals een oude carburateur motor dat heeft. Dan kun je ook het stationair toerental in de warmloop fase tijdelijk wat verhogen.
Misschien mbv een mechanisch bediende kachelkraan in een slang die als omloop om je gasklep huis zit? Dus aanzuig gedeelte in het gedeelte van waar de aansluiting zit van het luchtfilter en de andere kant achter de gasklep. Hierdoor creëer je een valse lucht mogelijkheid waardoor de motor harder stationair gaat draaien. En je kan dan het toerental regelen met een choke kabel.
Een moderne stappenmotor doet eigenlijk hetzelfde.
Mijn 145met D-jetronic injectie heeft ook iets dergelijks maar dan met een waselement die de lucht toevoer afsluit naar mate het koelsysteem warmer wordt. De hoeveelheid lucht kan ik instellen met een zelfde stelschroef syteem als waar je de maximale hoeveelheid gas wat de motor krijgt in de dikke slang vanaf de verdamper naar het gasstuk.
Antwoord
#5
(27 December 2017, 22:23)daddyphilipsen schreef: Het grootste probleem zit hem in het feit dat een koude verdamper die nog geen warmte krijgt van het koelsysteem onvoldoende goed werkt met een verstoorde verdamping van het vloeibare lpg uit de tank tot gevolg.
Hierdoor is bij de koude start en in de opwarm fase de lucht/gas mengverhouding niet optimaal waardoor vooral het stationair lopen niet goed is en de motor vaak staat te schudden en slecht/langzaam stationair loopt.
Zo gauw de verdamper voldoende warmte krijgt gaat hij goed werken.
Het afstellen van de gasinstallatie gebeurd ook alleen maar bij warme motor en er zit geen enkele temperatuur correctie of zo op.

Vanwege dit feit starten de moderne auto's op lpg allemaal op benzine en schakelt de gasinstallatie pas in als het koelsysteem een bepaalde temperatuur heeft bereikt (meestal 60 graden).
Hier voor zit er een sensor in het koelsysteem die de temperatuur meet.

Jou probleem is lastig op te lossen.
De beste optie is om het K-jet systeem weer goed werkend te krijgen en een tempsensor in het koelsysteem te bouwen waarmee automatisch dan over geschakeld wordt naar lpg.
Dus starten en warm lopen op benzine en dan pas over op lpg. Net zoals de moderne auto's.

Een andere optie is om iets van een choke systeem op je injectie systeem te maken net zoals een oude carburateur motor dat heeft. Dan kun je ook het stationair toerental in de warmloop fase tijdelijk wat verhogen.
Misschien mbv een mechanisch bediende kachelkraan in een slang die als omloop om je gasklep huis zit? Dus aanzuig gedeelte in het gedeelte van waar de aansluiting zit van het luchtfilter en de andere kant achter de gasklep. Hierdoor creëer je een valse lucht mogelijkheid waardoor de motor harder stationair gaat draaien. En je kan dan het toerental regelen met een choke kabel.
Een moderne stappenmotor doet eigenlijk hetzelfde.
Mijn 145met D-jetronic injectie heeft ook iets dergelijks maar dan met een waselement die de lucht toevoer afsluit naar mate het koelsysteem warmer wordt. De hoeveelheid lucht kan ik instellen met een zelfde stelschroef syteem als waar je de maximale hoeveelheid gas wat de motor krijgt in de dikke slang vanaf de verdamper naar het gasstuk.

Deels ben ik het met je eens maar wat jij schetst gebeurt alleen maar bij erg koud weer en wanneer hebben we dat nou gehad de afgelopen tijd. Ik heb een volvo amazon combi uit 1966 gereden op gas en het was winterdag en dan vroor het een paar graden onder nul. Ff de choke uit trekken en klaar. Met de Opel Admiral uit 1974 hetzelfde alleen had deze 6 in lijn een dubb carburateur en automatische choke. Ook hier geen probleem met koude start op lpg. Net zo als mijn 245 K-jet die ik alleen maar op gas reed. Startte ook op gas koud of niet koud buiten. 

Een K-jet op gas is gewoon een combinatie die alleen werkt als de K-jet in topconditie is, er hoeft maar iets mis te zijn met een vacuüm lek, sensor of de luchtweger en is hij dan gewoon niet af te stellen op gas. Ik heb in ieder geval nog geen gasafstel station gevonden die zijn handen er aan brand.
Antwoord
#6
Ts zijn volvo start wel maar loopt koud heel onregelmatig.

Rm in jou beschrijving lees ik amazon ff op de choke, admiraal automatisch op de choke.
Bij Ts werkt dit gedeelte van de K-jet waarschijnlijk niet (goed) meer dus dat is het probleem.
En het is als het goed is ook nog eens een volvo met automatische versnellingsbak waarbij het nog veel lastiger is als deze niet goed stationair wil lopen.
Mijn eigen 242 automaat op lpg rij ik de eerste paar kilometer ook altijd met 2 voeten. 1 voor het gas en de 2e om te remmen anders slaat die mij ook geheid af. Of ik moet de choke er een stuk op zetten maar ik vind met 2 voeten rijden niet zo lastig.
Antwoord
#7
Klopt met een handbak kun je wat meer spelen met het gas. Maar mijn opel admiral heeft een automaat net zoals mijn 245.

Wat mij wel opvalt bij het starten van mijn 245 op benzine is dat als hij stationair loopt ik na een paar seconden in het dashboard een klik hoor en dan loopt het toerental gelijk 100 rpm hoger. Nu weet ik dat bij een automaat het rpm iets hoger ligt, zo rond de 800 tot 850 rpm. Maar de eerste seconden loopt hij 750 rpm. Ik heb even geen flauw idee of dat op gas ook zo is want de tank is al meer dan een jaar leeg en ik weet niet meer of het met op gas starten ook zo was.

Maar dat terzijde. Als hij wel start en stationair loopt maar onregelmatig loopt dan is dat volgens mij een kwestie van een verkeerde verhouding van brandstof en lucht. Ik neem aan dat hij geen G3 heeft maar een conventionele LPG installatie heeft met een losse verdamper. Ik vermoed dat er toch iets met de verdamper aan de hand is. Wat ik mij ook afvraag zit deze qua koelwater voeding wel goed aangesloten. Hij hoort als eerste het warme koelwater te krijgen.

Maar nogmaals Als het een K-jet injectie betreft en het is eenmaal gedonder met op gas rijden is het heel lastig om dit goed te krijgen.
Antwoord
#8
Beste allemaal,

Hartelijk dank voor de reacties, er staat veel interessants in en derhalve zal ik er straks individueel op reageren. Voordat ik dit doe even een nieuwtje:

Out of the blue, om geen voor mij aanwijsbare reden doet de auto het ineens al dagen naar behoren. Op een ochtend was het probleem gewoon ineens "verdwenen". Schiet mij maar lek... Dodgy

(27 December 2017, 00:35)Marc1970 schreef: Gedoe bij de koude start dus. Misschien loopt er nog wat benzine door een obscure koude start injector ergens? Weet je zeker dat het benzine gebeuren leeg staat en kurkdroog is?

Goed punt, daar had ik nog niet aan gedacht. De kans lijkt mij echter niet overdreven groot want ik heb eigenlijk nog nooit op benzine gereden en hij heeft het op LPG tijden gewoon goed gedaan.

Dat gezegd hebbende, er kan natuurlijk iets in de tussentijd zijn gaan lekken...

(27 December 2017, 14:25)RM schreef: B21-Kjet? Ik heb nog een blok voor je ook een B21 injectie (K-jet) Loopt op dit moment op benzine, gastank is leeg. Hij staat geschorst in de werkplaats en word minimaal 2 keer per week eruit gereden, en staat dan vervolgens stationair warm te draaien om de boel een beetje soepel te houden. Ik heb er een filmpje van.

Hij ligt in een 82er volvo 245 met 4 traps automaat. Eventueel is de 4 traps ook te koop.

https://youtu.be/lGdezRSKuCQ

https://youtu.be/vd05byTE-ts

Hartelijk dank voor het aanbod. Doch, de motor die er nu in zit is al zijn 2e motor (vanwege olieverbruik, wat de "nieuwe" motor ook bleek te hebben... Angry ).

De reden dat ik destijds wéér voor een B21E ben gegaan ondanks afraden van menig man met meer kennis dan ik op dit forum is het feit dat dit het type motor is dat in een GL hoort te zitten, en dat de onverbeterlijke romanticus in mij daar nu eenmaal voor valt. (Zelfde reden dat die BW35, wat gewoon een kutbak is, er nog in zit).

Dat gezegd hebbende, mocht ik ooit nog een keer voor een motorwissel gaan ben ik op het punt gekomen dat dat een simpelere en vooral betrouwbaardere carburateurmotor gaat worden, ik blijf immers niet aan de gang...

(27 December 2017, 22:23)daddyphilipsen schreef: Het grootste probleem zit hem in het feit dat een koude verdamper die nog geen warmte krijgt van het koelsysteem onvoldoende goed werkt met een verstoorde verdamping van het vloeibare lpg uit de tank tot gevolg.
Hierdoor is bij de koude start en in de opwarm fase de lucht/gas mengverhouding niet optimaal waardoor vooral het stationair lopen niet goed is en de motor vaak staat te schudden en slecht/langzaam stationair loopt.
Zo gauw de verdamper voldoende warmte krijgt gaat hij goed werken.
Het afstellen van de gasinstallatie gebeurd ook alleen maar bij warme motor en er zit geen enkele temperatuur correctie of zo op.

Vanwege dit feit starten de moderne auto's op lpg allemaal op benzine en schakelt de gasinstallatie pas in als het koelsysteem een bepaalde temperatuur heeft bereikt (meestal 60 graden).
Hier voor zit er een sensor in het koelsysteem die de temperatuur meet.

Jou probleem is lastig op te lossen.
De beste optie is om het K-jet systeem weer goed werkend te krijgen en een tempsensor in het koelsysteem te bouwen waarmee automatisch dan over geschakeld wordt naar lpg.
Dus starten en warm lopen op benzine en dan pas over op lpg. Net zoals de moderne auto's.

Een andere optie is om iets van een choke systeem op je injectie systeem te maken net zoals een oude carburateur motor dat heeft. Dan kun je ook het stationair toerental in de warmloop fase tijdelijk wat verhogen.
Misschien mbv een mechanisch bediende kachelkraan in een slang die als omloop om je gasklep huis zit? Dus aanzuig gedeelte in het gedeelte van waar de aansluiting zit van het luchtfilter en de andere kant achter de gasklep. Hierdoor creëer je een valse lucht mogelijkheid waardoor de motor harder stationair gaat draaien. En je kan dan het toerental regelen met een choke kabel.
Een moderne stappenmotor doet eigenlijk hetzelfde.
Mijn 145met D-jetronic injectie heeft ook iets dergelijks maar dan met een waselement die de lucht toevoer afsluit naar mate het koelsysteem warmer wordt. De hoeveelheid lucht kan ik instellen met een zelfde stelschroef syteem als waar je de maximale hoeveelheid gas wat de motor krijgt in de dikke slang vanaf de verdamper naar het gasstuk.

Dat klinkt in principe logisch natuurlijk. Maar hoe kan het dan dat hij:

1: Tijden lang goed heeft gelopen?
2: Steeds goed loopt nadat hij naar de monteur is geweest en dan pas na een poosje weer kuren krijgt?
3: Nu ineens weer in orde is?

Bovenstaande theorie zal ongetwijfeld een gooi in de goede richting zijn, maar zou ook tot gevolg moeten hebben dat zo'n auto eigenlijk nooit goed zou lopen bij koude motor, en dat is toch niet het geval.

(28 December 2017, 00:37)daddyphilipsen schreef: Ts zijn volvo start wel maar loopt koud heel onregelmatig.

Rm in jou beschrijving lees ik amazon ff op de choke, admiraal automatisch op de choke.
Bij Ts werkt dit gedeelte van de K-jet waarschijnlijk niet (goed) meer dus dat is het probleem.
En het is als het goed is ook nog eens een volvo met automatische versnellingsbak waarbij het nog veel lastiger is als deze niet goed stationair wil lopen.
Mijn eigen 242 automaat op lpg rij ik de eerste paar kilometer ook altijd met 2 voeten. 1 voor het gas en de 2e om te remmen anders slaat die mij ook geheid af. Of ik moet de choke er een stuk op zetten maar ik vind met 2 voeten rijden niet zo lastig.

Hoe weet u dit? Kent u toevalligerwijs mijn Volvo?

Hij start inderdaad wel, maar ik zou niet zeggen dat hij echt onregelmatig loopt, maar dat is mijn mening. De problemen waren meer met gestotter e.d.
Antwoord
#9
Ik vermoed dat jou auto buiten staat en dus blootgesteld aan de elementen.
Nu hij het een paar dagen weer goed doet vermoed ik dat het geen koude probleem is maar een vocht probleem.
Of een combinatie van die twee.
Een druppel vocht in je verdelerkap geeft dezelfde kuren .
Warm is het vocht verdampt en koud zit er wat condens in je verdelerkap.
Maak alles eens schoon , controleer de stekker verbindingen , misschien wat schuifstekkertjes een beetje aanknopen , ook van de lpg installatie.
Aarde draadjes, maakt alles nog goed contact.
En verder , hoeveel volt laad de dynamo nog bij en hoe goed is je accu.
Als alles een beetje slechter word loopt het spul prima als het droog en warm is maar koud starten verbruikt wat meer stroom en dan blijft er misschien net te weinig over voor een sterke vonk.
Die oude Volvo's gaan ook zonder onderhoud heel lang mee en meestal gaat er niet echt iets stuk maar word het allemaal wat minder.


Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#10
Helaas ken ik uw volvo niet maar ik had aangenomen dat u met stotteren onregelmatig lopen bedoelde.

Even een klein stukje uitleg over wat lpg eigenlijk is.
Lpg onder druk is een vloeistof die bestaat uit een mengsel van propaan en butaan. Deze mengverhouding verandert wat tussen zomer en winter maar ligt zo ruwweg rond de 70%propaan en 30%. butaan. 
Propaan verdampt al vanaf -40 graden celsius terwijl butaan dit pas doet vanaf -0,5 graden. Pas vanaf 5 graden is er voldoende verdamping van butaan.
Hierdoor is bij de lage temperaturen van nu tijdens de koude start eigenlijk de mengverhouding lucht/gas te arm en ook in de opwarmfase van de motor. Hierdoor kan een motor gaan stotteren.
Zo gauw de buitentemperatuur wat hoger is dan heb je daar geen last meer van.

Even praktijk voorbeeldje
Mijn gasinstallatie van de volvo geeft tijdens het op contact zetten automatisch wat lpg om de start te bevorderen.
Normaal gesproken is 1x op contact zetten voldoende om de motor te starten.
Als het buiten kouder is (onder de 5 graden) dan moet ik eerst 2 a 3x het contact in en uit schakelen voordat de motor vlot wil aan slaan.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230FK start niet meer nadat ik aan het dashboard gezeten heb. Volvorine 2 122 17 May 2018, 18:53
Laatste bericht: Volvorine
  B23F Stationair uitgevallen en start niet meer Van Schellen 11 705 13 March 2018, 23:34
Laatste bericht: Jerry
  Opeens inhouden en niet vlot acceleren b21e black245 28 5.214 26 February 2018, 21:40
Laatste bericht: DjeeDjee
  Mijn 240 start niet meer! siemenbierings 6 485 8 February 2018, 23:36
Laatste bericht: siemenbierings
  Stationair niet ok B230 jos evers 71 8.402 5 December 2017, 08:04
Laatste bericht: jos evers
  Carter overdruk, te fixen of niet? marc-f 1 459 5 October 2017, 22:35
Laatste bericht: Marc1970
  240 Loopt niet op benzine (maar wel super op gas). Tips gevraagd! marc-f 5 875 5 September 2017, 13:00
Laatste bericht: Quick-T
  164 wil niet lopen.... 244GL1978 14 2.011 15 August 2017, 19:25
Laatste bericht: 244GL1978
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 1.760 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Wel starten, niet lopen fotomark 1 566 4 May 2017, 16:57
Laatste bericht: fotomark

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)