Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stilgevallen motor: repareren of ander blok
#1
Hallo allemaal, 
ik ben een beetje hopeloos geworden van mijn volvo
Een paar maanden geleden heb ik een 1977 volvo 245 gekocht met een b230F motor
Liep mooi en ik heb er weken goed mee rond gereden en er zelf LPG in gebouwd. Dat ging ook allemaal mooi en daarna ook weer probleemloos paar 100km gereden.

Nu heb ik het volgende probleem:
Vorige week viel hij plots stil tijdens het rijden. Niet meer aan te krijgen.
Vriend van me heeft me afgesleept. aangekomen bij de garage nog eens geprobeerd te starten, direct aan. :S
weer wat gereden en na 5km weer uitgevallen.
Toen even gewacht en warempel, ging weer aan. Dit keer nog maar 10meter kunnen rijden.
Weer afgesleept naar huis en daar weer geprobeerd: flinke knal en nu niet meer aan te krijgen.
Zeer irritant dus zo een onvoorspelbaar probleem en onbetrouwbare auto.

Al gecontroleerd:
-krijgt benzine
-bobine krijgt stroom
-geen vonk op bougie

mijn gedachte is direct om een ander blok in te bouwen maar dat is wellicht wat voorbarig


wie weet wat er hier aan de hand is?
Antwoord
#2
Een B230F heeft de duurzaamheid van een egyptische piramide.
Zolang de knal niet van mechanische aard is zou ik het blok gewoon laten zitten.
Vliegwielsensor misschien?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#3
Zit er een volvo specialist in midden-limburg die dit motortje nog status pyramide terug kan geven? Want ik heb er momenteel 0.0 vertrouwen meer in.
Heb al eens een 940 gehad met vergelijkbaar probleem. dat was na 800 euro nog niet opgelost door een specialist. dus ik neig al naar een ander blok
Antwoord
#4
Een 77er 2serie heeft nooit een B230F blok gehad dus of deze is er later in gebouwd of het is naar 1977 een omgebouwde late volvo 2 serie.
Laten we ervan uit gaan dat er een b230f motor ingebouwd is geworden. Dan is er een ontsteking van een oud type blok ingebouwd geworden. Als dit de originele ontsteking van een 77er is dan is dat een contactpunten ontsteking en dan zou ik daar beginnen met zoeken.
Even de verdeelkap er af halen en je weet gelijk meer.
Antwoord
#5
Is deze B230F ingebouwd met de complete elektronica erop en eraan of als carburateurmotor met de 1977 verdeler bobine etc?

Meeste problemen komen van slechte contacten in stekkers, div. relais, zekeringen en/of bedrading, dan wel gare of losse vacuumslangetjes her en der, en zijn toch meest vrij simpel op te lossen.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#6
(13 December 2017, 13:40)daddyphilipsen schreef: Hij heeft geen puntjes helaas
Het betreft een 77 waar een complete b230f in gelepeld is met alle Electro

Kan ik daar niet gewoon punten in zetten?
Antwoord
#7
Dat kan.
Ik heb een b230f in mijn 145 gehangen zonder de electronica.
Dus nu is het eigenlijk een b230a geworden.
Mis alleen de carburateur want ik heb alleen een gasklep met een lpg mengstuk.
Ook geen b230a dus.
Maar als jou b230f goed heeft gelopen dan zit er ergens een storing.
Je blok vervangen lost de storing niet op.
Ben je al die electronica zat en gebruik je het meeste toch niet dan sloop je alles eruit.
Ander inlaatspruitstuk met een carburateur erop en een ouderwetse punten ontsteking erin en rijden maar.
Of als je alleen op lpg rijd dan schroef je er alleen een andere ontsteking in.
Lpg met een mengstukje werkt simpel ook.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#8
(14 December 2017, 03:06)Jerry schreef: mijn lpg werkt ook met computer. is een g3 geloof ik
hij start altijd op benzine in elk geval.

maar idd ben die electronica meer dan zat Sad
Antwoord
#9
Dat starten op benzine heb ik nog nooit begrepen met mijn simpele hoofd.
Lekker met een koude motor en extra veel benzine je oliefilm van de cilinderwanden spoelen.
Enfin das een ander onderwerp.

Storingzoeken.
Heb je een vonk en brandstof?
1 van de twee lijkt ermee te stoppen.
Benzine lpg of de vonken.
Uitsluiten wat wel werkt en verder zoeken.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#10
b230a bouwen lijkt me ook goed. rijdt jouw auto alleen nog op gas? Dat je geen carburateur hebt?
heb je geen last van backfire? Daar was ik bang voor dus daarom heb ik een gasinjectie gekozen.

vandaag nog even geprobeerd:  ik kon weer 2x starten vandaag maar hij viel na enkele minuten weer uit, geen vonk.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Inhouden met koude motor TeunTimmermans 8 186 20 October 2018, 20:06
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Motor valt uit tijdens rijden siemenbierings 4 495 13 September 2018, 08:12
Laatste bericht: edwin
  Hellup, motor oververhit na 5 km! Ruben16 7 763 3 May 2018, 05:56
Laatste bericht: Dirk342
  Motor wissel wouter van laer 5 785 8 December 2017, 13:03
Laatste bericht: Marc1970
  Slecht lopen en inhouden / uitvallen koude motor 2.3 uit '88 Dennis1995 14 1.772 19 November 2017, 22:08
Laatste bericht: Dennis1995
  Motor klinkt als een stofzuiger socrates 9 1.169 16 November 2017, 17:27
Laatste bericht: Marc1970
  Motor stotteren en stilvallen Niels240 3 847 13 October 2017, 00:21
Laatste bericht: boedr
  Warme motor Joost Zuidam 16 2.067 7 September 2017, 11:48
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Herkennen origineel blok ? jero 1 652 15 February 2017, 12:40
Laatste bericht: Marc1970
  afslaan de motor op lpg daanweijer 5 1.976 1 January 2017, 17:27
Laatste bericht: daanweijer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)