Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als je de motor om wilt bouwen naar carburateurversie ben je het goedkoopst uit met een conventionele ontsteking met contactpunten en bijbehorende bobine.
123ontsteking is vrij prijzig.
Berichten: 35
Topics: 5
Lid sinds: Sep 2015
29 December 2017, 13:46
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 December 2017, 13:47 door jootman.)
als ik het goed heb zit er in de sloper een 123 ontsteking...
maar mn vraag blijft of iemand ervaring heeft met een electrische injectie en 123 ontsteking.
Ik heb al gezien dat er een vacuum vervroeger op zit maar dat krijg ik wel geknutseld.
Berichten: 35
Topics: 5
Lid sinds: Sep 2015
123 ontsteking geplaatst.
vonkt wel maar ik weet niet hoe ik het tijdstip moet afstellen.
Ik ben er achter dat de waterpomp kant cil 1 is. Op de oude ontsteking stond een kerfje voor cil 1. op de 123 niet . hoe bepaal ik nu waar de rotor naar toe moet wijzen?
En hoe weet ik of het merkteken op de poulie cil 1 is of cil 4 ?
Als ik nu start ruik ik geen benzinelucht...zal toch niet dat de injectie alleen werkt met die andere ontstking
Is er overigens aan andere plek waar de bdp sensor kan zitten? boven het vliegwiel zit er geen bij mij
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
30 December 2017, 19:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 December 2017, 20:05 door Marc1970.)
Ja de voorkant is cil 1. Je kijkt door het olievulgat of de kleppen van cil 1 in BDP van de compressieslag staan (beide nokken schuin omhoog) en dan moet daar de vonk heen.
Je motor is inderdaad gebaseerd op een LH2.2 versie met Motronic ontsteking (staat er nummer 1346105 op?), daar zou wel een witte verdelerkap bijhoren (hoho, er zijn er ook met Bosch verdeler 1332684, 1336737, 1332587 en bruine kap). De hele uitvoering lijkt mij een nachtmerrie.
De injectie is verbonden met de ontsteking voor de veiligheid, er komt pas benzine/LPG als de ontsteking vonkt. Deze link zit in het injectierelais. Daar zijn wel truukjes voor om dit te omzeilen, als je dit relais kan vinden in de brij. Het is wit.
De 'vliegwielsensor' zal in de verdeler zitten, onder de rotor ergens. Er komt een wiebelig stekkertje uit de verdeler als het goed is.
Wat je nog kan proberen met al die draden en stekkers is de stekkers losmaken, schoonmaken en weer vast klikken. Vacuumslangen controleren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 35
Topics: 5
Lid sinds: Sep 2015
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja, een verdeler met Hall sensor (die min of meer de contactpuntjes van weleer vervangt), dat is die metalen schijf met vierkante hapjes eruit onder de rotor.
Op je foto heb je de injectie ECU en de LPG 'computer' samen omcirkelt, die met de lange stekker is volgens mij de injectie ECU van Volvo. Het zou een glimmend aluminium bakje moeten zijn. Een centimeter of 30 daarvandaan zou het injectierelais aan de kabelboom moeten bungelen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 35
Topics: 5
Lid sinds: Sep 2015
Ik heb de ECU gevonden en ook injectie relais en brandstof relais. Alles onder het dashboard
Die 2 Lpg kastjes zijn wel degelijk Lpg kastjes want ik heb die zelf geplaatst
Een en ander wordt me wel een stuk duidelijker nu.
Ik ga eens opzoeken hoe ik dat injectie relais kan omzeilen en dan probeer ik het nog eens met de 123 ontsteking
Ik vind het wel hoopgevend dat de hele kraam wordt aangestuurd met 1 draad vanaf het contact
Maakt het makkelijk als ik er echt niet meer uit kom.
Jullie zijn allemaal weer super bedankt!
Gr
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Aha. Nou ja dan zit het injectiegedeelte redelijk op z'n plek. Een gemiddelde Volvo specialist zou daar toch begonnen zijn met zoeken.
Het injectierelais schakelt 30 (rode 12V draad vanaf de accu) naar 87/2 (roodgele draad naar heleboel componenten). Dit relais kan trouwens heel goed de reden zijn dat je hele motor niet start. Haal het relais uit z'n plastic doosje en bekijk alle soldeerpunten, zitten ws barsten omheen. Even de soldeer opnieuw laten vloeien en het relais werkt weer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Als je bdp sensor in je ontsteking zit zal je daar ook iets op moeten verzinnen want ik denk dat de injectie ook de stand van de krukas wil weten en het toerental.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 35
Topics: 5
Lid sinds: Sep 2015
hm ja dat had ik ook al gedacht.
Als ik aan de ontsteking draai hoor ik de injectors klikken.
Het gekke is dat hij nu al een hele tijd niet is uitgevallen. Ik heb wat loze kabeltjes weggehaald en wat massapunten verbeterd.
misschien gewoon nog eens proberen..