Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stilgevallen motor: repareren of ander blok
#31
Als je de motor om wilt bouwen naar carburateurversie ben je het goedkoopst uit met een conventionele ontsteking met contactpunten en bijbehorende bobine.
123ontsteking  is vrij prijzig.
Antwoord
#32
als ik het goed heb zit er in de sloper een 123 ontsteking...
maar mn vraag blijft of iemand ervaring heeft met een electrische injectie en 123 ontsteking.

Ik heb al gezien dat er een vacuum vervroeger op zit maar dat krijg ik wel geknutseld.
Antwoord
#33
123 ontsteking geplaatst.
vonkt wel maar ik weet niet hoe ik het tijdstip moet afstellen.
Ik ben er achter dat de waterpomp kant cil 1 is. Op de oude ontsteking stond een kerfje voor cil 1. op de 123 niet . hoe bepaal ik nu waar de rotor naar toe moet wijzen?
En hoe weet ik of het merkteken op de poulie cil 1 is of cil 4 ?

Als ik nu start ruik ik geen benzinelucht...zal toch niet dat de injectie alleen werkt met die andere ontstking Sad

Is er overigens aan andere plek waar de bdp sensor kan zitten? boven het vliegwiel zit er geen bij mij
Antwoord
#34
Ja de voorkant is cil 1. Je kijkt door het olievulgat of de kleppen van cil 1 in BDP van de compressieslag staan (beide nokken schuin omhoog) en dan moet daar de vonk heen.

Je motor is inderdaad gebaseerd op een LH2.2 versie met Motronic ontsteking (staat er nummer 1346105 op?), daar zou wel een witte verdelerkap bijhoren (hoho, er zijn er ook met Bosch verdeler 1332684, 1336737, 1332587 en bruine kap). De hele uitvoering lijkt mij een nachtmerrie.
De injectie is verbonden met de ontsteking voor de veiligheid, er komt pas benzine/LPG als de ontsteking vonkt. Deze link zit in het injectierelais. Daar zijn wel truukjes voor om dit te omzeilen, als je dit relais kan vinden in de brij. Het is wit.

De 'vliegwielsensor' zal in de verdeler zitten, onder de rotor ergens. Er komt een wiebelig stekkertje uit de verdeler als het goed is.

Wat je nog kan proberen met al die draden en stekkers is de stekkers losmaken, schoonmaken en weer vast klikken. Vacuumslangen controleren.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#35
dit is de ontsteking die er in zat en hier ook nog eens een duidelijkere foto van de injectie computer.


Bijlagen Afbeeldingen
           
Antwoord
#36
Ja, een verdeler met Hall sensor (die min of meer de contactpuntjes van weleer vervangt), dat is die metalen schijf met vierkante hapjes eruit onder de rotor.

Op je foto heb je de injectie ECU en de LPG 'computer' samen omcirkelt, die met de lange stekker is volgens mij de injectie ECU van Volvo. Het zou een glimmend aluminium bakje moeten zijn. Een centimeter of 30 daarvandaan zou het injectierelais aan de kabelboom moeten bungelen.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#37
Ik heb de ECU gevonden en ook injectie relais en brandstof relais. Alles onder het dashboard

Die 2 Lpg kastjes zijn wel degelijk Lpg kastjes want ik heb die zelf geplaatstSmile

Een en ander wordt me wel een stuk duidelijker nu.
Ik ga eens opzoeken hoe ik dat injectie relais kan omzeilen en dan probeer ik het nog eens met de 123 ontsteking 

Ik vind het wel hoopgevend dat de hele kraam wordt aangestuurd met 1 draad vanaf het contact
Maakt het makkelijk als ik er echt niet meer uit kom.

Jullie zijn allemaal weer super bedankt!

Gr
Antwoord
#38
Aha. Nou ja dan zit het injectiegedeelte redelijk op z'n plek. Een gemiddelde Volvo specialist zou daar toch begonnen zijn met zoeken.

Het injectierelais schakelt 30 (rode 12V draad vanaf de accu) naar 87/2 (roodgele draad naar heleboel componenten). Dit relais kan trouwens heel goed de reden zijn dat je hele motor niet start. Haal het relais uit z'n plastic doosje en bekijk alle soldeerpunten, zitten ws barsten omheen. Even de soldeer opnieuw laten vloeien en het relais werkt weer.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#39
Als je bdp sensor in je ontsteking zit zal je daar ook iets op moeten verzinnen want ik denk dat de injectie ook de stand van de krukas wil weten en het toerental.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#40
hm ja dat had ik ook al gedacht.
Als ik aan de ontsteking draai hoor ik de injectors klikken.

Het gekke is dat hij nu al een hele tijd niet is uitgevallen. Ik heb wat loze kabeltjes weggehaald en wat massapunten verbeterd.
misschien gewoon nog eens proberen..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor wissel wouter van laer 5 184 8 December 2017, 13:03
Laatste bericht: Marc1970
  Slecht lopen en inhouden / uitvallen koude motor 2.3 uit '88 Dennis1995 14 496 19 November 2017, 22:08
Laatste bericht: Dennis1995
  Motor klinkt als een stofzuiger socrates 9 339 16 November 2017, 17:27
Laatste bericht: Marc1970
  Motor stotteren en stilvallen Niels240 3 363 13 October 2017, 00:21
Laatste bericht: boedr
  Warme motor Joost Zuidam 16 903 7 September 2017, 11:48
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Herkennen origineel blok ? jero 1 432 15 February 2017, 12:40
Laatste bericht: Marc1970
  afslaan de motor op lpg daanweijer 5 1.295 1 January 2017, 17:27
Laatste bericht: daanweijer
  Motor klinkt als stofzuiger :( Hanatarash 20 3.534 30 December 2016, 18:16
Laatste bericht: Hanatarash
  Motor start koud goed maar sputtert dan even (B200F 1992) Grey240Polar 35 5.043 25 December 2016, 13:37
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 3.327 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)