Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stilgevallen motor: repareren of ander blok
#21
...maar volgens hem was dat allemaal verbonden met een aparte computer die hij nog niet gezien had, en met de ECU.



Ik ben wel benieuwd hoe die aparte computer eruit ziet en waar hij gemonteerd zit.

Een b230F heeft normaal een Jetronic computer en een Bosch ontstekingscomputer die naast elkaar gemonteerd zitten aan de binnenzijde naast de rechter A-stijl.

Heb je stekker van de vonkversterker/eindtrap al los gehad om te zien of die niet gecorrodeerd is? Deze zit normaal achter de accu tegen het binnenscherm.

Zoals al eerder voorgesteld, het zou handig zijn als je een aantal foto's zou kunnen laten zien van hoe alles gemonteerd zit.
Dan wordt het voor mensen hier wat makkelijker om mee te denken.
Antwoord
#22
Ja inderdaad.
Daarnaast... zorg er bij het plaatsen van de nieuwe motor ook alle bijbehorende onderdelen bijzitten zoals stappenmotor, luchtmassameter, relais, ecu etc etc.
Alleen het blok verwisselen is denk ik niet de oplossing. Aan het blok zelf is vaak zelden wat mis.
Antwoord
#23
Ik maak morgen of overmorgen wat foto's


het is in zweden ooit omgebouwd naar injectie, en volgens die specialist niet zo netjes gedaan.
Dit geeft mij ook de kans om het wel netjes te maken.
Antwoord
#24
hier zijn wat foto's

sommige bedrading is niet netjes.

nu zit er een LPG installatatie in dus dat zijn nog meer kabels, en een mechanische km teller omvormer, ook weer extra kabels.

op de laatste foto zie je 2 computer kastjes, de rechter is voor LPG en de linker blijkbaar een onbekend ontstekings kastje


Bijlagen Afbeeldingen
           
Antwoord
#25
Hier is duidelijk een overijverige knutselaar aan het werk geweest.
Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat die volvo specialist er geen zin meer in had.

De unit links op de laatste foto herken ik van volvo 240's uit begin 80er jaren.
De unit rechts lijkt heel veel op de Bosch ontstekingscomputer van de late 240's.
Het lijkt in ieder geval niet op een lpg computer, ook de stekker eraan niet.Of het moet zo zijn dat men het huis alleen heeft gebruikt als ommanteling.

Ik zie eigenlijk twee opties:
je kunt de originele Jetronic en Bosch unit inclusief bijbehorende kabelboom uit een late 240 van de sloop halen(die loopt rechts door het schutbord ) en de boel weer origineel proberen te maken.
Maar je zult dan ongetwijfeld nog wat bedrading on der de motorruimte moeten veranderen en dat vereist wel kennis van de electronica van de 240.

Een simpeler oplossing is het inlaatspruitstuk erafgooien en de motor ombouwen naar carburateur. Spruitstuk+ Stromberg carburateur van een oude 240 erop, tussenas die een conventionele benzinepomp aandrijft monteren,lpg mengstuk voor een Stromberg erop zetten, oude ontsteking monteren (het zou me niet verbazen als die er nu al op zit als verklaring voor het geknutsel met de ontsteking).
Als je deze oplossing kiest dan vervalt zo goed als alle electronica.
Antwoord
#26
Ik dacht dat dat linker kastje een flux capacitor was.
Lekker goedkoop tijdreizen op lpg....
Verder sluit ik me bij Jos aan.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk

De foto's eens bekeken op de tablet ipv de foon en misschien valt het mee.
Is het geen motronic met een luchtweger ipv een jetronic met lucht massa meter?

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#27
(28 December 2017, 21:40)jos245 schreef: Ik zie eigenlijk twee opties:
je kunt de originele Jetronic en Bosch unit inclusief bijbehorende kabelboom uit een late 240 van de sloop halen(die loopt rechts door het schutbord ) en de boel weer origineel proberen te maken.
Maar je zult dan ongetwijfeld nog wat bedrading on der de motorruimte moeten veranderen en dat vereist wel kennis van de electronica van de 240.

Een simpeler oplossing is  het  inlaatspruitstuk erafgooien en de motor ombouwen naar carburateur. Spruitstuk+ Stromberg carburateur van een oude 240 erop, tussenas die een conventionele benzinepomp aandrijft monteren,lpg mengstuk voor een Stromberg erop zetten, oude ontsteking  monteren (het zou me niet verbazen als die er nu al op zit  als verklaring voor het  geknutsel met de ontsteking).
Als je deze oplossing kiest dan vervalt zo goed als alle electronica.
tweede optie klinkt het gemakkelijkst. ik wil liefst van alle electronica af bij deze wagen.
contactpuntjes en carburateur

eerste oplossing ben ik ook wel voor, klopt het dat de ontsteking een aparte kabelboom heeft? Of is dat verbonden met de ECU?
Heeft iemand ervaring het volgende: injectie behouden en ontsteking via contactpuntjes? Moet dat dan ook nog met vacuum vervroegen of niet? Dit zou al 2 computerkastjes schelen dan (wat is een flux capacitor eigenlijk???)

bijgevoegd een foto van mn andere vervoersmiddel, dat verklaart denk ik waarom ik niets van electronica begrijp Big Grin


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#28
probleem lijkt veel op dit het probleem uit dit topic

http://volvolvo.nl/thread-12576.html

zo iets lijkt me een goede oplossing: compleet andere ontsteking plaatsen. Wie helpt me uit met info over welk type?
Antwoord
#29
Even googelen op 123 ontsteking voor een b230 .
Ze worden door een paar bedrijven verkocht.
Een oude punten ontsteking met centrifugaal vervroeger werkt ook.
Zo heb ik het en heb de punten met condensator vervangen voor een hotspark setje.
Let wel op waar je lpg installatie zijn stroom vandaan krijgt.
Als de motor uitvalt moet je lpg installatie ook stilvallen.
PS gave vw bus

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#30
oke dat ga ik proberen. ik heb een sloper gevonden met mooi bruin leren interieur en een carburateurmotor met simpele ontsteking erin.
dat ga ik eens proberen

lpg valt stil als de motor uit valt. springt direct over op benzine
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor valt uit tijdens rijden siemenbierings 4 385 13 September 2018, 08:12
Laatste bericht: edwin
  Hellup, motor oververhit na 5 km! Ruben16 7 615 3 May 2018, 05:56
Laatste bericht: Dirk342
  Motor wissel wouter van laer 5 720 8 December 2017, 13:03
Laatste bericht: Marc1970
  Slecht lopen en inhouden / uitvallen koude motor 2.3 uit '88 Dennis1995 14 1.641 19 November 2017, 22:08
Laatste bericht: Dennis1995
  Motor klinkt als een stofzuiger socrates 9 1.085 16 November 2017, 17:27
Laatste bericht: Marc1970
  Motor stotteren en stilvallen Niels240 3 786 13 October 2017, 00:21
Laatste bericht: boedr
  Warme motor Joost Zuidam 16 1.875 7 September 2017, 11:48
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Herkennen origineel blok ? jero 1 620 15 February 2017, 12:40
Laatste bericht: Marc1970
  afslaan de motor op lpg daanweijer 5 1.915 1 January 2017, 17:27
Laatste bericht: daanweijer
  Motor klinkt als stofzuiger :( Hanatarash 20 5.130 30 December 2016, 18:16
Laatste bericht: Hanatarash

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)