Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stilgevallen motor: repareren of ander blok
#11
Als mijn B230F niet start (hoogst zelden), kijk ik eerst naar het witte relais bij de computers, dan naar de bedrading van de vliegwielsensor, dan naar de zekering bij de bobine.

In dit geval van geen vonk zou ik de sensor eerst doen. Hier eentje die is stuk: https://volvoforums.com/forum/volvo-240-...tch-46943/
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#12
(14 December 2017, 20:43)jootman schreef: b230a bouwen lijkt me ook goed. rijdt jouw auto alleen nog op gas? Dat je geen carburateur hebt?
heb je geen last van backfire? Daar was ik bang voor dus daarom heb ik een gasinjectie gekozen.

vandaag nog even geprobeerd:  ik kon weer 2x starten vandaag maar hij viel na enkele minuten weer uit, geen vonk.
Ik heb alles wat met benzine te maken had weggehaald en rij alleen nog op gas.
Volgende stap word een grotere lpg tank.
Geen backfire , waarom zou dat gebeuren?
Simpele centrifugaal vervroeger ontsteking .
Punten en condensator vervangen voor een electronisch kitje .
Omdat dit de enigste electronica onder de motorkap is heb ik zo'n komplete ontsteking achterin liggen voor het geval dat .
De veren van de centrifugaal vervroeger heb ik vervangen voor lichtere veren zodat hij sneller vervroegt.
De b nokkenas vervangen voor een a as maar wil de t as nog een keer proberen.

Als jij je b230f weer rijdend hebt zou het allemaal beter moeten werken dan hetgeen ik heb.
Meer vermogen en zuiniger.
Op het starten op benzine na dan dat is echt jammer haha

Aan de andere kant , wat er niet op zit kan niet stuk .


Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#13
nou, de specialist heeft het ook opgegeven.
er zit geen vliegwielsensor op en de ontsteking is iets wat die in 35 jaar nog niet gezien had. communiceert blijkbaar met de computer en heeft geen ontstekingsmodule.


kortom: dit gaat er uit, maar wat gaat er in?

iemand tips, ervaring, ombouw topic, voor een ander motorblok? maakt me niet uit wat maar ik neig naar v8 omdat ik dat leuk vindt.
Antwoord
#14
Heeft de 2 serie wel een vliegwielsensor?
Zat die niet in de ontsteking ergens onder de verdelerkap?
Wel een sensor dus maar niet bij het vliegwiel.
Bij de 7 serie heeft die ook een tijdje achterop de kop gezeten in de verdelerkap en is later verhuist naar beneden bovenop het vliegwielhuis.
Maar wel stroom op je bobine en geen vonk.
Bobine nog wel goed?

Bij ombouwen is een V8 natuurlijk heel leuk maar als je veel kmrs maakt is het verbruik wat minder leuk.
De 5 cilinders van Volvo zijn ook leuk misschien of de TDI uit de 850 .


Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#15
Maak ff wat foto's van de aangedane delen, kan me niet voorstellen dat niemand er hier iets van weet. Er zijn niet heel veel versies van de B230F, er is vooral LH 2.4 en soms 2.2 die heel soms wat Amerikaanse eigenaardigheden eraan heeft hangen.

Kan je niet gewoon de draden volgen van de ontsteking? Bobine laadt op, krijgt een puls ergens vandaan, maakt vonk, etc.

Als je graag een motorblok vervangt, moet je dat gewoon doen natuurlijk. Kan van wat grabbelen in de Volvo bak tot vreselijk ingewikkeld met turbo's door de motorkap.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#16
De volvo grabbelbak, tis net lego

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#17
Het euvel wat je hebt komt vaker voor bij latere injectiemodellen en het kan soms inderdaad een lange zoektocht zijn en hoofdbrekens kosten om het op te lossen.

Maar een B230F motor met alle originele electronica is (wanneer het goed werkt) wel de beste vervanger voor een oude carburateurmotor uit de jaren 70 naar mijn mening.
De auto rijdt er een stuk fijner , geruislozer en krachtiger mee, maar is bovenal zuiniger.
Ideaal als je een oldtimer als km. vreter wilt gebruiken.

Naar een andere motor overstappen zal je misschien achteraf betreuren als je een B230F gewend bent.

Wat vreemd is is dat je geen vliegwielsensor hebt. Ik heb dat nog nooit gezien bij een B230F

Kun je niet wat foto's onder de motorkap maken zodat zichtbaar is hoe het een en ander is ingebouwd?
Antwoord
#18
nou, ik heb besloten volvo nog 1 kans te geven. ik heb een donor gevonden en ga het blok met kabelboom omzetten.

dus ik vroeg me af waar ik de motor kabelboom los maak? of moet ik alles van uit de motorruimte tot en met het dashboard omzetten?

zijn er klusjes die ik moet doen als de motor er uit is? motorsteun rubbers ofzo? 
Koppeling heb ik al nieuw
Antwoord
#19
Niet om het een of ander, maar je hebt een oorzaak waarom de motor niet loopt.
"iets in de ontsteking" dan lijkt me dat je het probleem daar in moet zoeken.
Het blok vervangen heeft geen invloed op je ontsteking, alleen op de eventuele aanbouwdelen.

Wat dat betreft een kritische vraag: Als je het ontstekingshuis niet goed krijgt of de vliegwielsensor niet gevonden krijgt (die hier genoemd wordt) lukt een ombouw van een compleet blok dan wel? dit is namelijk wel ietsjes ingewikkelder nog!

Ik denk dat je jezelf een hoop werk kunt besparen door hier wat foto's te posten en te vragen of een van de forumleden misschien eens met je mee wil kijken.
Antwoord
#20
Hi, dank voor de input (allemaal trouwens)

Blok omzetten lukt me wel, heb al grotere projecten gedaan hoor, maar die electra is allemaal nieuw voor me.
Mijn gedachte was, als ik een blok compleet verwissel met alle electra kraam en kabels , dan moet het toch verholpen zijn?

De wagen staat nu nog bij de specialist, ik ga hem morgen of overmorgen ophalen en zal dan wat foto's maken.
Als ik enkel de ontsteking kan omzetten ben ik natuurlijk ook geholpen maar volgens hem was dat allemaal verbonden met een aparte computer die hij nog niet gezien had, en met de ECU.

Ik wil gewoon niet het gevoel hebben dat de wagen er elk moment mee kan stoppen dus ik neem nu het liefst een overdreven maatregel om alles uit te sluiten.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Inhouden met koude motor TeunTimmermans 8 395 20 October 2018, 20:06
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Motor valt uit tijdens rijden siemenbierings 4 651 13 September 2018, 08:12
Laatste bericht: edwin
  Hellup, motor oververhit na 5 km! Ruben16 7 963 3 May 2018, 05:56
Laatste bericht: Dirk342
  Motor wissel wouter van laer 5 889 8 December 2017, 13:03
Laatste bericht: Marc1970
  Slecht lopen en inhouden / uitvallen koude motor 2.3 uit '88 Dennis1995 14 1.973 19 November 2017, 22:08
Laatste bericht: Dennis1995
  Motor klinkt als een stofzuiger socrates 9 1.307 16 November 2017, 17:27
Laatste bericht: Marc1970
  Motor stotteren en stilvallen Niels240 3 911 13 October 2017, 00:21
Laatste bericht: boedr
  Warme motor Joost Zuidam 16 2.299 7 September 2017, 11:48
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Herkennen origineel blok ? jero 1 682 15 February 2017, 12:40
Laatste bericht: Marc1970
  afslaan de motor op lpg daanweijer 5 2.028 1 January 2017, 17:27
Laatste bericht: daanweijer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)