Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kachelmotor 164
#1
Voor mijn  164 heb ik een nieuwe (niet orginele) kachelmotor gekocht en een weerstand unit.

https://www.google.nl/search?q=weerstand...qjLGvyMvnM:

De oude draden van de stekker van de fanmotor bestaan uit een rode (stroom) een zwarte draad (aarde) en verder een gele en groenebruine en een wittedraad. Aan de nieuwe motor zit een zwarte en een rode draad. Een voor aarde de andere gaat naar de weerstanunit. Op die nieuwe stekker vind ik enkel een zwartebruinewitte en blauwe draad (die laatste in combinatie zit met een rode stroomdraad).
Zo de kleuren van de nieuwe stekker aan de oude stekker verbonden worden houd ik aan de oude stekker (die vanuit de ventilator draaischakelaar) een gele en groene draad over. Iemand een idee waarom die laatste twee geen aansluiting krijgen op de nieuwe stekker?  
Of waar ik een aansluitschema van de nieuwe unit kan vinden?
Antwoord
#2
Kwenie of de draadkleuren nog overeen komen. Welk jaar is dit? Hier het handboek van 1975 http://www.240.se/litteratur/tp11089.pdf, het schema achterin is niet erg behulpzaam.

De draaischakelaar krijgt 12V van de accu en bepaalt welk deel vd weerstand gebruikt wordt. Ik zou eigenlijk net zo lang met de draaiknop en de stekkers proberen tot je alle standen op de goede plek hebt en dan klaar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Met heel wat proberen is het gelukt: de draden van de weerstandbuis naar de schakelaar:
bruin op 2, (ventilatiestand 1)
zwart op 1, (ventilatiestand 2)
12v op een A aansluiting en op 4,
wit op de andere A aansluiting. (ventilatiestand 3)
In de hoogste stand zit stroom op zwart en wit (ventilatiestand 2 en stand 3)
Ik weet niet of dat schadelijk is deze twee weerstandstandaansluitingen tegelijk op stroom.

Met enig doordenken heb ik geconcludeerd dat het beter is een later type schakelaar te gebruiken.
De schakelaar van bijv. een 240 gaat gewoon van A (stroom) naar 1 zwart, dan 2 bruin en daarna stand 3 wit.
Daar waar die van een 164 de meest niet logische (zelfs dubbele) verbindingen maakt.
En die van een 240 past prima op de middenconsole zonder enige aanpassing!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)