Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
grijze Superpolar Turbo
Hallo,

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om te bekijken of er interesse is voor mijn daily driver ' project' . Ik ben nu druk bezig met de verbouwing van mijn huis en dat slokt flink wat energie op waardoor twee 245’s een beetje teveel van het goeie is. Zowel het lange termijn project (de orginele 245 turbo in de werkplaats) als deze daily driver hebben nu te weinig aandacht. Daarnaast is er inmiddels een zakelijke auto waardoor hij te weinig meters meer maakt.

Dus te koop voor de liefhebber:

Een Volvo 245 Superpolar uit 92 in het donkergrijs metallic, niet zonder krasjes maar zeker zonder roest! Een nieuw stuurhuis en APK gaan er nog opkomen. 260k ongeveer op de klok.

De specificaties van de Superpolar kennen jullie vast:
Leer, ABS, Elec ramen voor en achter, cv, airco, stoelverwarming, armsteun, en deze heeft aftermarket (maar prima werkende) cruise control, hoofsteunen achter en een rolgordijntje voor de achterbak. Uiteraard heeft deze 245 een trekhaak. De auto wordt verkocht op originele Scorpius wielen, goede Michelin winterbanden op Virgo’s of hele mooie Hydra’s met nieuwe banden. Ik heb daarnaast ook Polarissen maar die gaan alleen tegen reële marktwaarde weg (die prijs is wel bekend). U vraagt, wij draaien.

Wat heb ik aan deze auto veranderd?

Vorig jaar is er een B230FK uit ‘98 ingekomen. Km-stand rond de 250k. Motor aangepast naar 240-specs, helemaal 'stage 0' onderhoud gegeven. Alles vervangen wat er aan onderhoud aan te vervangen is. De motor heeft een 15G turbo gekregen van een 850T5R, een feilloos scheurloos 90+ turbo uitlaatspruitstuk en ademt via een 2016 nieuwe Simons 2,5" uitlaat die voor de helft is verbeterd met RVS, een breedbandlambda plekje in de uitlaat, flexstukje en een nieuwe race-katalysator e.d.  Alles is door Jelmar (wie kent hem niet) pas gemaakt. Om e.e.a zo origineel mogelijk te houden is het luchtfilterhuis van een originele turbo ingeplaatst. Het ruitesproeier reservoir is daarom naar achteren verhuisd.
Om de turbodruk naar wens te kunnen instellen is er een MBC gemonteerd met een afleesbaar turbodrukmeter in klassieke 52mm Volvo stijl. Qua meters zit er nu een olietemperatuur, de turbodrukmeter en een AFR meter in. Allemaal zoveel mogelijk in stijl. Qua ‘entertainment’ heb ik een moderne sony-radio met vier goeie speakers voor een beetje sound. Het stuur is leren momo driespaaks stuur met de ‘prancing moose’ als claxonknop.

Er is een originele 240-intercooler met orgineel intercooler-aansluitset gemonteerd op het netjes gestraalde inlaatspruitstuk. Het inlaatspruitstuk is voorzien van 'browntop' 850 T5R-injectoren met verse rubbertjes. De injectoren krijgen de brandstof uit de brandstoftank vlot genoeg van een nieuwe (2016) Deatschwerks brandstofpomp. De originele L.H. 2.4 ECU en EZK ontstekingscomputers zijn vervangen voor die van een 940 en die zijn gechipt door BTI.

De auto is verlaagd (4 cm) door een Apex setje en de schokdempers aan de voorzijde zijn B6 Bilstein schokdempers. De voorste stabilisatorstang is die van een originele turbo en is voorzien van nieuwe  PU rubbers. De achterste schokdempers zijn oppompbare exemplaren. Een honingraat-turbo grille en veerpootbrug liggen klaar om gespoten hun weg te vinden naar deze auto.

De auto is vorige zomer aangepast en voorzien van het nieuwe hart. De 240 heeft vervolgens onze caravan naar Zuid-Frankrijk gesleurd en weer terug en nix was een centje pijn. Heerlijk om power te hebben, wat doet deze motor het heerlijk om 1300 kg caravan een hellinkje van 5% op te trekken. No problem.

De achterklep/ plaatwerk achter is afgelopen jaar opnieuw professioneel gespoten door de schadehersteller omdat een oudere dame met een Aygo achteruit reed en niet naar achteren keek. Die is nu dus helemaal nieuw.

Uiteraard is er nog voldoende te verbeteren aan de auto, echter de basis is meer dan goed. Zo'n harde 240 kom je weinig tegen. Geen plaatwerk of bodem met roest te bekennen. Een motor die snel is en waar alle slijtagedelen ruimschoots van zijn vernieuwd met originele Volvo-onderdelen.

Het vermogen hangt nu rond de 170 - 180 pk. Ik hou de versnellingbak (originele M47) graag nog even heel en vind m zo erg lekker soepel rijden. Stel je zet er een automaat in, of een M90 of je legt alsvast een volgende M47 klaar (ik heb ze allemaal in het rek liggen) dan kan je met de MBC het vermogen moeiteloos ver voorbij de 200 pk schroeven. Ik had als doel om er 230 pk uit te slepen met deze setup, maar er zijn verhalen bekend van ca 240 - 250 pk en meer. Ja, dat is fun met deze achterwiel aangedreven strak sturende stationwagon uit de tijd van Ben Hur.

Tekortkomingen aan de auto verhelpen, of wensen qua styling/ verbetering zijn bespreekbaar. In de loop der jaren heb ik veel onderdelen verzameld. Ik weet dus wat deze auto's waard zijn. En helaas, ik zit niet op de schopstoel maar heb gewoon geen tijd om er de finesse-slag aan te geven en zie hem graag weer meters maken.
Wil je een 240 die snel is, meest compleet in de fabrieksopties zit, en strak stuurt dan is deze Volvo 240 de ultieme 240.
De meeste forummers kennen me inmiddels. Ik blijf m'n oude originele 240-turbootje houden dus wil ook een 'geen gezeik deal'  want ik kan dit baksteenmodel geen rug toekeren. De auto is al wat ouder, kan wat mankeren maar ik heb er 100% goed spul voor gebruikt om hem naar wens aan te passen. Geen consessies. Originele goeie Volvo 240 Superpolars met deze kmstanden gaan voor 4000 - 5000 de deur uit. De mijne zit daar zeker niet onder, ook afhankelijk aan je wensen qua extra spullen die ervoor beschikbaar zijn (velgen keuze, v-bak etc).

Met twee weken is het nieuwe stuurhuis gemonteerd, opnieuw uitgelijnd en heeft de auto verse APK. Wie wil deze auto verder perfectioneren of er juist heerlijk mee gaan rijden? Voor beide is de auto perfect inzetbaar.

Mijn draadje met foto's is hieronder te vinden:

http://volvolvo.nl/thread-9544.html?highlight=stevves

Bij vragen hoor ik het graag.

je kan je emailen op stevves at hotmail.com.

gr,
Stevves
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b200f.
Antwoord
Wat vraag je voor de polaris velgen, zijn ze zo te monteren dus met goede banden. En jammer dat je foto’s in je vorige topic door photobucket zijn geblokt. Ik had hem wel middels de foto’s willen zien hoe hij eruit ziet.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 940 turbo Naciremus 0 162 28 November 2017, 12:20
Laatste bericht: Naciremus
  244 Turbo 83 misschien toch maar verkopen Pedor 8 2.189 11 November 2017, 22:59
Laatste bericht: Pedor
  240 Turbo (Virgo) velgen met Uniroyal banden. Jeroen1987 0 213 26 October 2017, 23:05
Laatste bericht: Jeroen1987
  240 Turbo (Virgo) Velgen met z.g.a.n. Conti's marc-f 1 342 16 October 2017, 11:20
Laatste bericht: marc-f
  Ruilen: Mijn Virgo (Turbo) velgen tegen Scorpius marc-f 2 275 2 October 2017, 21:26
Laatste bericht: marc-f
  Volvo 240 Turbo 1984 / Onderdelen / Loop of sloop Volvo 164E 0 431 3 August 2017, 00:25
Laatste bericht: Volvo 164E
  Saab apc box voor je 240/244 etc. Turbo Paul1985 0 327 1 April 2017, 10:55
Laatste bericht: Paul1985
  verstralers 240 turbo socrates 0 411 9 October 2016, 08:05
Laatste bericht: socrates
  Compleet Kjet systeem en Turbo B21ET dummie 1 667 3 September 2016, 20:13
Laatste bericht: dummie
  Volvo 740 Turbo B204 GT hoekmans 0 1.794 21 April 2016, 22:19
Laatste bericht: hoekmans

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)