Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Automaat 960 op 264
#1
Beste Volvoërs,

Ik heb het forum en het www al afgestruind maar ik kan nog geen sluitend antwoord vinden op mijn vraag.
Het volgende:
Ik heb een 264 met een BW55 automaat. Deze ga ik vervangen voor een 4 traps automaat dus een AW70 of AW71(l)
Nu kan ik aan een automaat komen van een 960 van 1991.
Mijn km teller wordt mechanisch aangedreven dus het staartstuk van de BW55 moet op de nieuwe bak gezet worden. Ik kan nergens vinden of dit bij iedere AW70, 71 of 71l mogelijk is. Bij de viercilinders hangt het af van het type lager in het staartstuk (lagerbus of koggellager) maar over de bakken voor de 6 cilinder kan ik niks vinden.
De huidige eigenaar kan momenteel niet onder de auto komen dus ik weet niet precies welk type bak het is.

Dus, kan ik van een automaat van een 1991 960 het staartstuk wisselen met die van een BW55?

(inkorten van de aandrijfas en de rest van de ombouw is geen probleem)

Ik hoor het graag, vast bedankt!

Peter.
Antwoord
#2
Volgens mij heeft Madman dit precies net gedaan, zie de 140 sectie. Maar goed, de 960 is een whiteblok 6 cil en de 264 heeft een PRV 6 cil, die bakken zijn 123 niet uitwisselbaar.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(21 November 2017, 14:17)Marc1970 schreef: Volgens mij heeft Madman dit precies net gedaan, zie de 140 sectie. Maar goed, de 960 is een whiteblok 6 cil en de 264 heeft een PRV 6 cil, die bakken zijn 123 niet uitwisselbaar.

Owww, ik was in de veronderstelling dat de 960 nog gewoon het PRV blok had...dus niet!
Van de 760 is ie dus wel bruikbaar!

Dan heb ik dus helaas niks aan deze 960 bak..

Dankjewel Marc!
Antwoord
#4
Hi Peter,

Je hebt dus al een bw55 die op de 6 cilinder past, als wat je nodig hebt is dus een vulring ( zie foto op bericht 11 van de link) waarmee je het omvormerhuis op de AW 71 kunt zetten. Huke Basart verkoopt zulke vulringen. Zo'n staartstuk past dus weer op de juiste AW71 zoals je zelf al schrijft.
http://forums.swedespeed.com/showthread....-145-Wagon
Antwoord
#5
(21 November 2017, 20:54)Madman schreef: Hi Peter,

Je hebt dus al een bw55 die op de 6 cilinder past, als wat je nodig hebt is dus een vulring ( zie foto op bericht 11 van de link) waarmee je het omvormerhuis op de AW 71 kunt zetten. Huke Basart verkoopt zulke vulringen. Zo'n staartstuk past dus weer op de juiste AW71 zoals je zelf al schrijft.
http://forums.swedespeed.com/showthread....-145-Wagon

Dankje Madman,

Ik had hier geen weet van maar dat is een mooie oplossing! Temeer omdat een 91er waarschijnlijk een lockup heeft Smile
Ik ga morgen bellen met deze meneer, eens kijken wat de kosten zijn. En dan hopelijk snel aan de slag!
Antwoord
#6
Misschien is een bak van achter een 200 pk motor die vrij hoge toeren draait ook nog, niet de beste keuze voor je 264. De koppelomvormer is gemaakt voor de koppelcurve van de motor waar ie achter hoort, als dat niet klopt gaat de bak minder goed reageren op gasgeven.

Van de AW55 achter de B27/28 bestaan zo te zien al 9 versies met 3 verschillende stall speeds, van 2200 tot 2400 rpm. De 960 bak moet veel meer toeren hebben voor ie in actie komt, 2700 rpm.

Ik heb ergens een vermoeden dat de 960 bak ook een aantal functies heeft die met het motormanagement communiceren, die de PRV zeker niet heeft.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#7
960 bak is elektronisch geregeld en het schijnt dat ie erg moeilijk in andere configuratie te gebruiken is.
Antwoord
#8
Ik was in de veronderstelling dat die latere 960's nog steeds met een PRV waren uitgevoerd. Dus mijn huiswerk niet goed gedaan..
Het is inderdaad geen optie zo'n grote ombouw. Hopelijk heb ik over niet al te lange tijd de juiste bak in huis, kannie wachten Smile
Antwoord
#9
(24 November 2017, 11:25)petervanriemsdijk schreef: Ik was in de veronderstelling dat die latere 960's nog steeds met een PRV waren uitgevoerd. Dus mijn huiswerk niet goed gedaan..
Het is inderdaad geen optie zo'n grote ombouw. Hopelijk heb ik over niet al te lange tijd de juiste bak in huis, kannie wachten Smile
De vroege 960 heeft ook al een aluminium volvo 6 lijn en een paar zijn er voorzien van de b200ft 16v
Die prv blokken lagen in de 260 en 760.
En nog wat andere auto's zoals de Renault alpine en de delorian.


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Versnelling selecteren met automaat gaat lastig. Tips? marc-f 3 227 3 October 2017, 07:58
Laatste bericht: marc-f
  Automaat pook zit los superD 2 268 27 June 2017, 08:22
Laatste bericht: superD
  welk type automaat is dit? Kogelman 6 1.654 1 August 2016, 21:16
Laatste bericht: skidje
  Olieleidingen automaat E.vanKooij 6 1.444 10 March 2016, 13:38
Laatste bericht: skidje
  Automaat ombouw 3 naar 4 traps wat is er mogelijk vinkepeter 4 1.611 26 February 2016, 10:17
Laatste bericht: Goedkoetje
  Demonteren automaat aw55 Goedkoetje 2 1.029 25 February 2016, 22:50
Laatste bericht: Goedkoetje
  geluid uit een automaat, lekt. kees58 8 1.792 10 December 2015, 18:01
Laatste bericht: kees58
  Volvo 240, problemen automaat HenkDeVries 2 1.032 20 May 2015, 17:13
Laatste bericht: Martinus
  Automaat Geeft stoten/klappen tijden parkeren Volvoman19 10 3.337 1 May 2015, 20:27
Laatste bericht: dummie
  automaat en verbuik jero 3 1.317 22 April 2015, 22:01
Laatste bericht: Stinky

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)