Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
reproduceerbare foutcodes P0171 en P0174 3.2 liter 6 cyl.
#1
Bug 
Beste kenners! 
Ik heb een Volvo XC70 3.2 6 cilinder bj 2008 en ruim 175.00 km op de teller. Sedert 40.000 km loopt de auto ook op LPG. 
De auto loopt feilloos op LPG en op benzine. 
Sinds circa een maand krijg ik OBD foutcodes P0171 en P0174 wat zoiets als dat beide banken een te arm mengsel krijgen/hebben met een veelheid aan mogelijke oplossingen voor het probleem. Het blijft echter uitproberen en kan veel geld gaan kosten. Zowel op benzine als ook op LPG treedt het probleem op. 
Het bijzondere is dat deze fout reproduceer baar is. 

Reproduceerbaar. 
Reset ik de foutcode dan kan ik de eerstvolgende start rijden (onlangs 160 km met wisselende snelheden en stilstand!) zonder dat het foutlampje aan gaat. Stop ik de motor en start ik opnieuw, dan gaat binnen enkele minuten/kilometers de foutlamp aan met dezelfde codes. 
Lijkt jullie kenners dit ook vreemd? Hoewel onwaarschijnlijk doet het ook denken aan een softwareprobleem. Zeker omdat de auto prima loopt. 

Volvo specialist. 
Ik ben bij een Volvo specialist geweest die gecontroleerd heeft op lekkage aan de (gemeenschappelijke) inlaatkant van de cilinders. Ook is het luchtfilter geheel gecontroleerd, Tevens levert de uitlaatgasanalyse niets op. 
Zijn advies was om eerst de LPG installatie te laten controleren: mogelijk beïnvloedt de LPG (computer) de computer voor de motor. Zijn advies was mede gebaseerd omdat daarna de oplossing gezocht moest worden in het vervangen van (relatief dure) onderdelen zoals de airflowsensor. 

Heeft iemand enig idee??
Antwoord
#2
Een xc 70 uit 2018 dat is knap en dan al 175.000 km op de teller. Maar een XC 70 is toch wel wat anders als we hier gewend zijn heb je het volvo V70 forum al bezocht. Daar zitten alle 70 serie's bijelkaar met heel veel kennis
Antwoord
#3
Vaak word er bij deze codes (te arm lopen) verkeerd gezocht..... Kijk hier eens na:

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/170...0174-help/
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#4
(28 October 2017, 07:14)Dirk342 schreef: Vaak word er bij deze codes (te arm lopen) verkeerd gezocht..... Kijk hier eens na:

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/170...0174-help/
Bedankt en wel mogelijke oplossing uit heel andere hoek (PVC kleppendekselhuis). Even door lezende op het onderwerp kom ik op onderstaande link tegen dat Volvo adviseert om elke 100.000 mijl het kleppendeksel te vervangen. Is jullie dit advies bekend?

https://www.myswedishparts.com/how-one-r...-thousands

Overigens blijft het erg vreemd dat na reset van de codes, in de eerstvolgende (lange of korte) rit de codes niet opkomen. Pas de rit er na nadat de motor uitgezet is...

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Antwoord
#5
Het gaat niet om het kleppendeksel te vervangen maar om de zogenaamde oiltrap. Bij alle white blokken van Volvo zit deze can op gemonteerd, hierbij zitten een flink aantal leidingen (afhankelijk van welk blok precies) en die willen wel eens dichtslippen / scheuren / etc. Schoonmaken is meestal uitstel van executie en vandaar dat je ze beter kunt vervangen. Het word helaas zelden gedaan, met alle gevolgen van dien. Het zal duidelijk zijn dat een stadsauto hier meer last van heeft dan een auto die altijd op de snelweg zit.

De carterventilatie vervangen hoort gewoon bij een goede stage 0.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#6
(29 October 2017, 07:27)Dirk342 schreef: Het gaat niet om het kleppendeksel te vervangen maar om de zogenaamde oiltrap. Bij alle white blokken van Volvo zit deze can op gemonteerd, hierbij zitten een flink aantal leidingen (afhankelijk van welk blok precies) en die willen wel eens dichtslippen / scheuren / etc. Schoonmaken is meestal uitstel van executie en vandaar dat je ze beter kunt vervangen. Het word helaas zelden gedaan, met alle gevolgen van dien. Het zal duidelijk zijn dat een stadsauto hier meer last van heeft dan een auto die altijd op de snelweg zit.

De carterventilatie vervangen hoort gewoon bij een goede stage 0.
Wederom bedankt Dirk.

En u het volgende...
Na een dag toeren vorig weekend ad 350km ging oranje olielampje branden. Lang niet gecontroleerd en driekwart liter (in 7000km) bijgevuld, foutcodes niet meer gehad... en dus niet meer reproduceerbaar.

Voor mij bijzonder en mocht iemand een goede redelijkerwijze hebben voor dit (tijdelijke?) euvel, post it !


Verstuurd vanaf mijn P00A met Tapatalk
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hoeveel liter olie in een 2.3 (Volvo 240) KennOne 4 1.093 8 March 2016, 15:11
Laatste bericht: KennOne
  super polar, B200F, start niet, foutcodes niet uit te lezen (LED brandt heel zwak) jw 20 3.935 10 November 2011, 10:45
Laatste bericht: jw
  Foutcodes S70 2.5 10V Volvo 142 B23 2 706 3 April 2010, 07:35
Laatste bericht: ruuds70
  verbruik 13 liter???? fullmetaldany 4 724 10 March 2010, 22:32
Laatste bericht: Marc1970
  Brandende Lambda-lampje + Foutcodes Rob 1 840 23 October 2006, 19:52
Laatste bericht: Mastertje
  vermogen 2.3 liter 4 cyl. motor bart_hendrickx 4 1.279 21 March 2006, 09:28
Laatste bericht: bart_hendrickx

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)