Berichten: 103
Topics: 41
Lid sinds: Oct 2017
26 October 2017, 09:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 October 2017, 09:38 door TeunTimmermans.)
Beste Forumleden,
Ik ben redelijk nieuw in de Volvo wereld. (heb ooit een 750 gehad als vakantie auto met vrienden...deze had een slecht alarm en viel zomaar stil)
Heb op dit moment een VW T5 voor mijn bedrijf, maar die gaat eruit omdat er het een en ander veranderd binnen het bedrijf. Ik heb altijd een zwak gehad voor de oude Volvo's dus nu gaan we er een aanschaffen!
Ik ben het meeste gecharmeerd van de 245 en dan vooral met de ronde koplampen. Ik wil echter graag wel een beetje een pittig blok, dus dan kan ik volgens mij beter een jongere 245 of zelfs 240 kopen met een B230 blok. Nu is bijvoorbeeld de vraag. Kan ik een neus met ronde koplampen op een jonger model zetten?
Zo ja, welke jaartallen 245/240 moet ik dan naar kijken? Het is me een beetje onduidelijk wanneer facelifts hebben plaatsgevonden. Ook qua motorblok is het me niet helemaal duidelijk hoe ik op afstand aan het jaartal kan zien welk blok erin zou moeten liggen.
Daarnaast wil ik op termijn ook een turbo gaan monteren. Heb er een ander over gelezen op turbobricks, maar ben benieuwd of er hier iemand is die daar ervaring mee heeft. Ik durf het zelf wel aan, maar extra ervaring is natuurlijk altijd welkom!
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
26 October 2017, 12:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 October 2017, 12:05 door RM.)
Je vraagt best veel tegenstrijdige vragen, je wilt een oude neus maar toch ook wel weer een pittige motor en wil je een recente 245 kopen en je wilt er naderhand weer een turbo monteren.
Een standaard 245 met een B230 injectie heeft 113 pk op 13honderd nog wat kilo. Het is geen snelle auto. De 2,3 turbo heeft 135 pk dacht ik en is dus krachtiger en sneller maar goede zijn schaars.
Ik zou als ik jou was en je wilt gaan sleutelen, koop een belastingvrije met een goed body en leg er een 945 turbo blok erin. De LPT heeft standaard al 135 pk en met een MBC gaat dit naar 165 pk dan krijg je hetzelfde als de HPT turbo en als je nog meer wilt kan je dat blok ook chippen en ga je naar de 195 pk moet je ook de ECU aanpassen ivm de hoge turbo druk en de kans op een feulcut bij vol vermogen. Maar dan wordt het wel een gemeen snelle stationwagen waar menig golfje moeite mee heeft.
Hoe het met een recentere 245 zit en de ombouw naar ronde koplampen weet ik niet. Ik heb een california import van 1982 met een B21 K-jet met de 4 rechthoekige Amerikaanse koplampen alla chevrolet caprice en met de bignose grill en motorkap. Mijn front achter de bumper heeft een iets andere vorm dan de latere versie maar of dat de ombouw naar een ouder front belemmert weet ik niet. Google maar is op front volvo 245 usa en europe en kijk goed naar de lijn van het plaatwerk onder de koplampen en gril.
Er is ook hier iemand op het forum die er een BMW 6 cilinder 3,0 ltr in zijn 245 heeft liggen en deze is ook door de RDW goedgekeurd en staat op kenteken. Heb hem recent in Adam zien rijden. Dat geluid alleen al om verliefd op te worden. Gezien het feit dat mijn 245 nog 4 tot 5 jaar moet wachten tot ie belastingvrij is ga ik deze ombouw ook doen.
Berichten: 103
Topics: 41
Lid sinds: Oct 2017
29 October 2017, 22:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 October 2017, 22:54 door TeunTimmermans.)
Bedankt voor je reactie!
Ondertussen flink wat meer gelezen online. Ik ga maar eens beginnen met kopen van een goede Volvo om mee rond rijden en vooral de auto te leren kennen. Ik wil nog wel nog steeds liever het oude type qua koplampen, maar ik zie al dat het vooral om de motorkap gaat of dit uitwissebaar is of niet. Ook vind ik het chroom mooier op de oude modellen.
Daar tegenover staat, dat ik injectie wel handiger vind. En airco is bijvoorbeeld ook wel lekker in de zomer. Dat is iets dat de oude modellen vaak niet hebben. Beetje tegenstrijdig dus allemaal.
Wat vinden jullie van deze? De klussen die moeten gebeuren schrik ik niet van. Maar schrikken jullie van een km stand van 500.000?
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldt...e=lr&pos=5
Het wordt dus een afweging tussen vorm of functie. En voor een daily driver kan ik natuurlijk beter voor functie gaan!
Wat zijn naar Marktplaats goede site om te zoeken voor een Volvo? Bijvoorbeeld ook Duitse sites?
Berichten: 473
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2014
Zoek op Marktplaats eens naar Erik van den Berg uit Bennekom. Hij biedt een nette 245 aan, waar technisch heeeel veel aan gedaan is. Is wel wat duurder, maar dat dekt zeker het onderhoud dat er aan is verricht. En die auto heeft geen roest. Als je zoekt op Volvo 245 Bennekom moet je 'm wel vinden.
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Niet alleen de motorkap maar ook het plaatwerk onder de koplampen en wat achter je bumper zit varieert per jaargang en of het een usa of Europees model is. En die gele heeft heel wat werk nodig en ondanks dat deze straks belasting vrij is heb je er een hoop werk aan. En vindt ik hem nogal aan de prijs. Als je perse belasting vrij wil rijden dan zou ik voor een betere body gaan die slechte techniek heeft. Want die wil je toch aanpakken.
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Of eens met Arno gaan babbelen over de groene 245 met 200bmw nonturbo pks.
Berichten: 103
Topics: 41
Lid sinds: Oct 2017
30 October 2017, 20:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 October 2017, 20:29 door TeunTimmermans.)
Die van Erik van den Berg is inderdaad een mooie!
En die van Arno is ook gaaf. Weet niet niet of ik zoiets wil gaan doen. Ben opzich geen purist, maar wil het wel bij Volvo onderdelen houden denk ik.
Ik ga in ieder geval voor een daily driver, waar dus geen klussen aan gedaan worden die langer dan een paar dagen duren, op termijn koop ik dan wel een wagen waarmee we all out gaan!
En voor jullie beeldvorming. Dit is waar ik me dagelijks mee bezig houd:
www.Timmermansfietsen.nl (Mijn eigen bedrijf)
www.Twigatravelcars.nl (Hier ben ik manusje van alles)
Berichten: 673
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2012
Ja wat rm al zei best aan de prijs vind ik en best aardig werk aan de carrosserie wat ik zo op de foto's al kan zien dat verklaard meestal niet zoveel goeds.
Dit soort projecten mag je wel een keer de vraagprijs bij tellen voordat je alles echt in een nette staat hebt.
Kost altijd weer meer dan je denkt ... zo gaat dat bijna altijd.
Als ik jou was zocht ik gewoon een beter exemplaar met wat kleine mankementjes die nog goed te verhelpen zijn en redelijk simpel en vaak ook niet te duur.
En als je een jonger exemplaar neemt heb je ook als voordeel dat daar nog veel meer onderdelen van zijn dan die eerste types daar is echt lastig aan te komen.
Berichten: 35
Topics: 4
Lid sinds: Jan 2017
Hebben een leuke nette 245 staan wellicht iets voor je,mail even naar volvowoudenberg@gmail.com
Berichten: 35
Topics: 5
Lid sinds: Sep 2015
cool ik heb precies wat jij wil
belastingvrij, 2.3 motor, ronde koplampen
helaas niet te koop, wel dikke aanrader, heb er super veel schik van! 2.3 is overigens inderdaad neit snel, maar prima om mee te komen met het verkeer