Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
cylinderkop
#1
bah bah bah: is m'n auto net van de week APK-goedgekeurd, maakt ie sinds 2 dagen een afgrijselijk metaal-op-metaal geluid.....

1 klep heeft definitief de geest gegeven (zal uitlaatklep 2e of 3e cylinder zijn) en nu moet ik er weer een nieuwe kop op zetten. Wist al dat zoiets eraan zat te komen, maar dit komt toch even als een nare verrassing.
Heb er gelukkig nog eentje liggen die qua slijtage nog prima is (dunste plaatje 3.70). Maar:
* tapeinden zijn rot - hoe haal ik die eruit met de minste kans op afbreken?
* eerste tapeinde aan distr.riemzijde heeft de vorige eigenaar gemold, samen met een afgebroken hoek uit het aluminium. ZOu je dit kunnen lassen oid?
* schroefdraad van 1 bougiegat is rot, is dit alleen op te lossen met een helikorn (of helicoin, ik vergeet altijd hoe dit precies heet).

Ik heb voor bovenstaande eigenlijk de gereedschappen niet, dus wellicht dat ik het uitbesteed aan een rev.bedrijfje. kan die meteen de kop afpersen en eventueel vlakken.

bahbahbah!
maar gelukkig rijdt ie op 3,5 cylinders ook nog, doe het alleen wel heel voorzichtig aan.

Wie weet trouwens het merk koppakking wat ik moet gebruiken?? Ik heb meerdere keren gelezen dat je bij een Turbo ALLEEN een originele pakking moet gebruiken??? Anders blaast ie er zo tussenuit.
Antwoord
#2
Ik zag op marktplaats of speurders een origineel Turbo blok staan. 'Lopend te bezichtigen' voor €450,- Misschien krijg je nog wat van die prijs af en is dat interessant. Of anders op zoek naar een fatsoenlijke kop i.p.v. deze te repareren? Ik denk even mee en noem een paar opties.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#3
Ticcie schreef:* eerste tapeinde aan distr.riemzijde heeft de vorige eigenaar gemold, samen met een afgebroken hoek uit het aluminium. ZOu je dit kunnen lassen oid?

Aluminium kun je lassen, maar alleen de vakman kan dat, de huis tuin en keukenbeun die "iets in elkaar kan braden" kan absoluut geen aluminium lassen!
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
#4
let er wel op dat je een kop neemt van een turbo

of dat je de uitlaat kleppen overzet van die "indesoepkop".

in de uitlaatkleppen zit een sodium oplossing om de klep te koelen.

ik weet niet hoeveel haast je heb ticcie

maar ik heb een 1000405 kop met van die grote inlaat kanalen zometeen over.

dit staat op mijn b23et en heb hier nog een 1000531 kop voor liggen die gaat er zeer binnen kort op.

dit omdat de verbrandingskamers verbeterd zijn en deze heeft ook van die grotere inlaat kanalen.

ik heb hier ook een VX3 voor liggen

eens kijken of we er meer dan 300 pkaatjes uit kunnen krijgen

komt van deze motor

[Afbeelding: c2912qz.jpg]
Antwoord
#5
hij gaat in mijn oude turbo, die nu nog rijdt, maar die voor zo weinig mogelijk geld rijdend moet blijven (maar wel veilig en goed!). Ik heb wel haast, want hij maakt ERG nare geluiden en ik rij er bijna 1000km per week mee. ik wil 'm eigenlijk volgend weekend maar gaan vervangen.

Ik heb de kop vandaag eens uit de berging gehaald, schoongemaakt en goed bekeken (lag er alweer anderhalf jaar oid). Is trouwens zeker weten een turbokop, want heb toen heel blok met bak gekocht. helaas bleek er een kras in een cylinderwand te zitten.:
* draad vh bougiegat bleek reuze mee te vallen, dat was alleen de eerste winding;
* tapeinden moet wel wat aan gedaan worden:
- 2e cylinder onder is rot en half uitgeboord, die moet vervangen worden door een M10;
- 1e cylinder onder is half ernaast uitgeboord en er is een klein stukje vh alu afgebroken - uit het oorspronkelijke tapeind.

Kop moet eigenlijk gecontroleerd worden op vlakte en evt. gevlakt worden. Ik ga eens kijken of ik daar een adresje voor kan vinden in de buurt die meteen de 2 tapeinden kan vervangen. Dan hopelijk snel klaar....

Kaassie, die kop die je straks overhebt, scheelt dat veel?? Zou dan misschien iets zijn voor m'n andere turbo, als 't een goede kop is en hij 't ook goed op LPG zou doen.
Antwoord
#6
Ik heb bij die turbo van ons ook al 'ns een dagje staan boren, tappen, vlakken, boren, tappen, etc. om die tapeindbende weer te fixen; als die krengen gebroken zijn, krijg je ze d'r eigenlijk niet normaal meer uit, ze zitten 'nogal' vast...
Als je dit bij een revisiebedrijf gaat laten doen betaal je uren en die lopen snel op!
Antwoord
#7
ik heb een adresje gekregen van een turk die op De Liede (Vijfhuizen) zit bij mij in de buurt - da's een aardig crimineel buurtje met sloperijen. maar hij zou goed zijn en niet duur. normaal revisiebedrijf wordt idd veel te duur.
En Divadi, ik had jouw verhaal al eens gelezen over een M16 erin tappen en dan weer een M8 daarin: erg mooi allemaal, maar daar heb ik het materiaal (kolomboor, tapset, juiste boren) niet voor en zelfs dan vraag ik me af of dat goed gaat....
Ik ga alleen nog even proberen of de lasser van mijn volvo eea kan. ik weet dat ie alu kan lassen: misschien kan ie alles dichtlassen en kan ik er vervolgens weer goed tapeind intappen (tap 8mm heb ik wel weer!).

En: kan ik op een glasplaat aardig zelf bepalen of de kop kron is????
Antwoord
#8
Ik zou de kop zowieso ff laten vlakken als 'ie al een tijd ligt te verstoffen; kost een paar tientjes, maar dan blijft je koppakking iig zitten. In principe geeft een grotere bout met daarin weer een M8 minder spanning als laswerk, wat altijd de omgeving van de las verzwakt dus dat gaat wel goed (die van ons gaat ook alweer zo'n tig-duizend kilometer mee). Anderzijds zijn de krachten op de tapeinden ook weer niet zo heel groot, dat ze spontaan gaan breken, dit gebeurt alleen bij de-/montage...
Succes iig geval en laat het nog ff horen!
Antwoord
#9
Misschien een gekke opmerking. Maar is het echt nodig meteen een andere (ook in feite rotte op dit moment) kop erop te zetten denk je? Of moet het gewoon omdat je uitgesteld bent met je klepspeling. Misschien kun je beter deze kapotte wegbrengen. Die heeft per slot van rekening (nog) geen afgebroken tapeinden en rotte bougiegaten.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#10
ja dat scheelt zeker met de cil. vulling zo'n 1000405 cil. kop.

deze kop is perfect en kan makkelijk op gas lopen omdat er turbo kleppen in zitten.

hier zit een stelliet laagje op die de klep beschermd en dit te goede komt van het schrale gas mengsel.

laat je kop voor 50 euro vlakken en je weet zeker dat de pakking er tussen blijft zitten.

als je 2 moeren op elkaar draait , op het tapeind , en dan tegen elkaar indraait heb je een goede borg om de tapeinde eruit te draaien.

dit is te proberen.

maar als de tapeind niet wil draaien !!!!!!!

stook dan de tapeind rood gloeiend (dit lukt alleen met gas en zuurstof) zo dicht mogelijk bij de kop.

en laat hem een iets afkoelen en dan draai je ze er zo uit vandaan.

maar ga niet lopen knoeien en draai de tapeinden niet af want van dat boren word je niet wijzer.

en als je bij een revisie bedrijf bent die lopen niet te knoeien en doen dit meteen goed.

dus je betaald maar een beetje voor dat uitdraaien.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe cylinderkop De Kater 2 2.161 12 April 2007, 10:56
Laatste bericht: De Kater

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)