Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 slecht lopen (luchtmassameter)
#1
Heren,

Mijn nieuw aangekochte 240 loopt slecht. Vorige eigenaar zei dat het volgens zijn garage de luchtmassameter was. Ik kreeg bij de koop er een nieuwe bij van Scandtech.

Met de oude LMM liep hij redelijk oke. Alleen bij optrekken en snelle wisseling van pedaalstand merkte je het.

Nu heb ik later de nieuwe geplaatst in de hoop dat het beter ging, maar het werd alleen maar erger. Vervolgens heb ik de LMM afgekoppeld om te kijken of het daar aan lag en hij liep beduidend beter.

Wie heeft een tip voor me waar ik naar moet kijken?

Ik heb 2 filmpjes, eentje waarop de nieuwe LMM zit en eentje waarop de LMM niet is aangesloten. Zie de youtube link:



Filmpje met de nieuwe LMM: https://www.youtube.com/watch?v=CyDNYd076Kw

Filmpje met de LMM niet aangesloten: https://www.youtube.com/watch?v=4sxPMlPSDv8

Alle tips zeer welkom!

Gr Marc
Antwoord
#2
Meest is 'beter lopen zonder LMM' een teken dat die LMM niet best meer was. Maar in dit geval zou je s verder kunnen kijken naar valse lucht, dwz luchtlekken na de LMM. Dat kan ook de carterventilatie zijn, of een ander vacuumslangetje.

Zonder LMM geeft de computer niet meer om de hoeveelheid lucht die binnenkomt of waar vandaan, hij berekent de injectie op basis van het toerental en nog wat simpele parameters. Niet zo subtiel maar werkt zoals je beschrijft, redelijk OK.

Aha de LMM op het 'niet aangesloten' filmpje is het verkeerde type, jouw motor is LH2.4 of misschien 3.1, en die LMM is voor een LH2.2. (heeft een CO stelschroef bovenin).

Nog even verder zoeken naar de juiste onderdelen dus.

Uit deze geweldige lijst kan je ECU nummers opdiepen voor de bijbehorende LMM, ECU eindigend op 572 is 3.1 http://www.nuceng.ca/bill/volvo/database/ecu.htm
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Had je een reactie gegeven op facebook, is hij uitgelezen?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#4
(3 October 2017, 18:04)Marc1970 schreef: Meest is 'beter lopen zonder LMM' een teken dat die LMM niet best meer was. Maar in dit geval zou je s verder kunnen kijken naar valse lucht, dwz luchtlekken na de LMM. Dat kan ook de carterventilatie zijn, of een ander vacuumslangetje.

Zonder LMM geeft de computer niet meer om de hoeveelheid lucht die binnenkomt of waar vandaan, hij berekent de injectie op basis van het toerental en nog wat simpele parameters. Niet zo subtiel maar werkt zoals je beschrijft, redelijk OK.

Aha de LMM op het 'niet aangesloten' filmpje is het verkeerde type, jouw motor is LH2.4 of misschien 3.1, en die LMM is voor een LH2.2. (heeft een CO stelschroef bovenin).

Nog even verder zoeken naar de juiste onderdelen dus.

Uit deze geweldige lijst kan je ECU nummers opdiepen voor de bijbehorende LMM, ECU eindigend op 572 is 3.1 http://www.nuceng.ca/bill/volvo/database/ecu.htm

Hi Marc,

Bedankt voor je reactie. ik heb nogmaals alles losgehaald, stekkers schoongemaakt en de accu eraf gehad als 'reset' (weet niet of dit helpt). Hij loopt nu prima. Maar zoals je zegt, de originele had geen stelschroef... Kan ik deze er wel op laten of beter vervangen voor een andere? Want nu loopt hij wel goed op zich... Zoals gezegd, kreeg ik deze LMM bij de auto.

Carterventilatie zit inderdaad goed verstopt. Staat heel hoog op het lijstje. Er loopt nu olie uit de vuldop en en kleppendeksel pakking na ong. 15 min rijden. Dus dat wil ik echt zsm repareren. Komt alles nieuw in.

Gr,

Marc
Antwoord
#5
Als het benzineverbruik normaal rond 1:10 blijkt te zijn, de 240 de 170 per uur haalt etc, is er geen reden om deze te vervangen lijkt me.
Misschien als je nog s een goede gebruikte voor een tientje tegenkomt die proberen.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#6
(4 October 2017, 10:09)Marc1970 schreef: Als het benzineverbruik normaal rond 1:10 blijkt te zijn, de 240 de 170 per uur haalt etc, is er geen reden om deze te vervangen lijkt me.
Misschien als je nog s een goede gebruikte voor een tientje tegenkomt die proberen.

Nog niet geprobeerd, maar voor een automaat is hij best vlot.

Kan ik wel iets stellen met die stelschroef?

Ja daar ben ik inderdaad nog naar op zoek. Lijkt me beter.

Gr marc
Antwoord
#7
Kan die van een 240 uit mei 93 erop? Want die heb ik nog liggen. Of is dat LH3.1? Hoorde ik namelijk iemand zeggen...
Antwoord
#8
Kijk op de ECU (boven de rechtervoet vd bijrijder) en zoekt de bijpassende LH versie en div. nummers op in de onderdelenlijst.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Benzine filter volvo 240 '86 Gurd 5 76 15 January 2019, 16:00
Laatste bericht: Marc1970
  240 polar 2.0 1993 loopt slecht stationair coen68 14 543 10 January 2019, 14:26
Laatste bericht: coen68
  Volvo b230fk met computergestuurde gas/benzine-injectie af laten stellen Volvorine 8 1.064 7 January 2019, 11:55
Laatste bericht: Volvorine
  Volvo 240 1993 - stank na een half uurtje rijden - remvloeistof reservoir lek? Jeru 11 312 4 January 2019, 11:47
Laatste bericht: Jeru
  B200F Loopt slecht koud. ChielWel 13 294 3 January 2019, 21:49
Laatste bericht: Naciremus
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 237 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 met b230ft Naciremus 3 273 8 November 2018, 08:39
Laatste bericht: Naciremus
  luchtmassameter Nicolaas H 4 271 6 November 2018, 22:10
Laatste bericht: Nicolaas H
  Volvo 240 - stotteren rond de 50km per uur Jeru 12 2.452 14 September 2018, 14:57
Laatste bericht: Jeru
  Koelwaterprobleem Volvo V50 2.0 D Jos@home 14 9.360 3 September 2018, 17:03
Laatste bericht: viermorgen

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)