Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
940 met klokproblemen
#1
Beste mensen,

Allereerst even voor de kennismaking;
Mijn naam is Frits en ik rijd al weer jaren heel tevreden rond in mijn 940. Hij heet Billy naar dat andere top-ontwerp uit Zweden.
Inmiddels met iets meer dan 3 ton op de teller en eigenlijk nooit grote problemen gehad.
Ik woon in Amsterdam en kan prima fietsen maken, met aan auto's sleutelen heb ik (nog) geen ervaring.

Helaas vertoont mijn auto nu kuren die niemand lijkt te kunnen verklaren. Dit forum lijkt mij een prima plek om hulp te vragen.
Ik ben niet thuis in fora-land dus als ik mij "misdraag" is dat geheel onbedoeld.

Het probleem:
Ongeveer een half jaar geleden begon mijn snelheidsmeter uit te vallen. Het wijzertje was dan vrolijk aan het zwaaien. 
Het werd erger en uiteindelijk hield ook het telwerk ermee op. Soms begon alles spontaan weer te werken na een uurtje rijden.
Ik ben naar KMS in Apeldoorn geweest. Die vermoedde problemen in de bedrading en stuurde me naar ETS in Nieuwendijk.
Volgens hem werkte mijn klok naar behoren en lag het probleem dus in de auto.
Mijn garage heeft de sensor op de achteras door gemeten en dat was prima. Dus ook op de stekker achter de klok goed signaal.

Daar kan ik allemaal nog enigszins mee leven maar sinds een week vallen ook de knipperlichten uit en was de accu zomaar helemaal leeg. In al mijn naïviteit bedacht ik dat het dan wel aan de printplaat zou liggen. Na wat speurwerk vond ik een een identieke klok bij Estate Services. Na omwisselen zijn de klachten het zelfde.

Mijn vraag:
Wie herkent deze problemen en wil mij helpen met het oplossen ervan.

Vriendelijke groet,
Frits.
Antwoord
#2
Laadspanning te laag kan allerlei gekke storingen geven. Dat kan je vrij eenvoudig verhelpen met een nieuwe koolborstels/regelaar unit, achterin de dynamo. Zoiets: http://www.ebay.com/itm/PREMIUM-ALTERNAT...2407797766
En controleer de blauwe massakabels, van blok naar accu en van dynamo naar blok.

Er is ook een 700/900 club ergens op www trouwens, misschien zien die vaker hun meters wiebelen. Mijn 240 had een tijdje dat de meter ermee kapte, niks aan gedaan, nu nooit meer.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Steek je licht is op bij het volvo V700 forum daar zit heel veel kennis mbt deze grote bakstenen. Ik heb een 945 uit 97 met 2 ton op de teller en ook mijn snelheidsmeter is er recent mee opgehouden. Het begon met zomaar wegvallen van de snelheids meter en met een lief klopje op het dashboard deed hij het weer. Ook was het een tijd temperatuur afhankelijk. Bij koud weer meer kuren dan warm. Nu is hij er helemaal mee gestopt en een lief klopje op de dash helpt niet meer wel als ik op het plexiglas druk maar dan valt hij direct terug. Ik heb ETS al gebeld en die kon mij direct vertellen dat er een los contact op de print zit die hersteld moet worden. Nou staat de 9 serie niet echt bekend om zijn robuustheid als het om electra gaat en dan vooral in de cockpit. De lampjes van de benzine en watertemperatuur gaan ook zomaar uit en weer aan.

ETS is een proffesioneel bedrijf en als die zegt dat je meter goed is en er is ook niks mis met je sensor en bekabeling alhoewel deze binnen in de isolatie groen gecorrodeerd kan zijn en dus een flinke weerstand krijgt kan het idd een boordspanning probleem zijn en zal of je accu slecht zijn of je dynamo gaat de geest geven.
Antwoord
#4
Dank voor de reacties.
Ik ga me er verder in verdiepen.
Ruim een jaar geleden is de dynamo vervangen, daar verwacht ik geen probleem.
Ik had me helemaal geconcentreerd op die klok en, inderdaad, mogelijk defecten op de printplaat maar nu ik dit lees ga ik eerst in de bedrading duiken.
Antwoord
#5
Stekker verbindingen controleren en schoonmaken.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#6
Ik heb alle stekkers en aansluitingen met contact 60 bewerkt, alle relais onder de aansteker eruit getrokken, schoongemaakt en weer terug. met de klok uit het dashboard gestart en alle draadjes gevriemeld; Niets helpt. Knipperlichten blijven uit.
Het enige dat ik gevonden heb is dat de accu 12v geeft en gestart 14v. Tussen accu en blok meet ik ook 12v.
Als ik meet van accu naar massa aansluiting op het chassis is het op het einde van die blauwe kabel ook 12v maar op het boutje maar 8v. Dat is toch wel raar.
Heeft iemand nog een idee of misschien een elektrotechnisch onderlegde Volvoklusser in de omgeving van Amsterdam dan hoor ik het graag.
(Mijn vrouw wordt wat kribbig en als ik het niet snel oplos moet mijn Billy eruit.)
Antwoord
#7
Draai gerust dat massakabelboutje los, maak een schoon contactvlak en smeer er desnoods nieuwe zinkverf op, en draai dan weer vast.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Oude Volvo's en vrouwen ...
; )
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#9
Knipperlichten die niet werken zit m waarschijnlijk in de knop van de alarm lichten op je stuurkolom.
Die wil soms niet helemaal goed indrukken of er weer uit komen waardoor hij vreemd contact maakt. Ik had dat daardoor de gordel lampjes bleven knipperen ook als ik hem afsloot. En dus ook een lege accu.

Even een paar keer in drukken om weer gangbaar te maken en waarschijnlijk opgelost.
Antwoord
#10
Ik zal daar ook eens naar kijken. Baat het niet dan schaadt het niet.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)