Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
AW70 i.p.v. BW55. Past dat op een 6cil?
#1
Volvovrienden,

Ik heb een 264 van 1978 met de 2,7l PRV motor. Hier zit een BW55 automaat aan.
Nu kan ik de hand leggen op een AW70 afkomstig van een viercilcinder. (complete set met aandrijfas en alles)
Ik weet dat de AW70 eigenlijk een BW55 is maar dan met overdrive, maar zit er verschil tussen 4 en 6 cilinders?
Kan ik de bak van de 4 cilinder zonder probleem aan de 6 cilinder schroeven?

Alvast dank!
Antwoord
#2
Doorgaans worden bij de 6 cilinders  760 bakken gebruikt bij  een ombouw naar overdrive.Die passen 1 op 1.

Je kunt  de twee bakken en eens naast elkaar leggen en de maten van de prise as en dergelijke vergelijken.
Als je geluk hebt zou je alleen het koppelingshuis over hoeven zetten.
Antwoord
#3
(26 September 2017, 10:00)jos245 schreef: Doorgaans worden bij de 6 cilinders  760 bakken gebruikt bij  een ombouw naar overdrive.Die passen 1 op 1.

Je kunt  de twee bakken en eens naast elkaar leggen en de maten van de prise as en dergelijke vergelijken.
Als je geluk hebt zou je alleen het koppelingshuis over hoeven zetten.
Dankje Jos. De bakken naast elkaar leggen is even geen optie. Mijn auto staat op blokken zonder deuren en ramen en de AW71 bak ligt ergens in het land.
Antwoord
#4
Ik zou dan voor een 760 bak gaan.Dan weet je zeker dat het past.
Antwoord
#5
(26 September 2017, 10:42)jos245 schreef: Ik zou dan voor een 760 bak gaan.Dan weet je zeker dat het past.

Maar vindt ze maar.... Inmiddels heb ik een antwoord op mijn vraag. Het past alleen met een aangepast belhuis.
Antwoord
#6
Bedoel je met aangepast belhuis  dat je  het belhuis van je oude bak op de AW70 overzet?
Antwoord
#7
(26 September 2017, 23:04)jos245 schreef: Bedoel je met aangepast belhuis  dat je  het belhuis van je oude bak op de AW70 overzet?

Wat ze dan doen weet ik niet, ik weet wel dat het € 200,00 kost. Dan is het koopje er vanaf helaas. Dus nu verder zoeken naar een bak van een 6 cil.
Antwoord
#8
Pbtje gestuurd
Antwoord
#9
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid: zijn er nog meer verschillen tussen de 4 en 6 cylinder? Is het toerental anders, invloed op schakelmoment?

Verder ben ik nog steeds blij dat ik de AW71 ipv de originele BW55 heb zitten. Let wel op dat in vroege jaargangende bevestigingspunten niet allemaal voorbereid kunnen zijn. Door de OD is de bak langer, en moet de steun wat naar achter geplaatst. Bij een 1976 245 was dit nog niet voorzien. Misschien bij een 78 6 cylinder al wel...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#10
Ik denk dat de V6 automaat zeker een andere koppelomvormer heeft dan de vier-op-een-rij.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Problemen met opschakelen naar de 3 (BW55) ZOAB 2 892 27 September 2015, 17:56
Laatste bericht: ZOAB
  betrouwbaarheid bw55 hugo23 10 2.177 2 February 2015, 18:04
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Tandwiel teller-aandrijving versnellingsbak AW70/71. polestar-volvo 4 7.200 3 November 2014, 01:36
Laatste bericht: noobaddieizpurvekd
  Vervangen bw55 voor ? kleintje 8 1.622 8 April 2014, 00:21
Laatste bericht: A_A
  BW55 monteren op B230fd omgebouwd naar carburatie dukeGLT 12 1.931 6 December 2013, 17:16
Laatste bericht: skidje
  BW55: welke artikelnrs obv serienummer? ZOAB 40 7.078 30 November 2013, 14:06
Laatste bericht: ZOAB
  As in staartstuk AW70 Roboer 2 621 30 March 2013, 08:32
Laatste bericht: Roboer
  Reinigen governor AW70 Roboer 5 2.202 24 December 2012, 22:43
Laatste bericht: Marc1970
  Past een m47 versnellingsbak in combinatie met aandrijfas uit een 740 in 245 geertkroon 9 1.757 19 December 2012, 13:48
Laatste bericht: geertkroon
  automatenbak (AW70/AW71) lekkage bij stilstand markfranken 1 920 6 December 2012, 01:23
Laatste bericht: peter145

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)