Berichten: 89
Topics: 20
Lid sinds: Nov 2016
Volvovrienden,
Ik heb een 264 van 1978 met de 2,7l PRV motor. Hier zit een BW55 automaat aan.
Nu kan ik de hand leggen op een AW70 afkomstig van een viercilcinder. (complete set met aandrijfas en alles)
Ik weet dat de AW70 eigenlijk een BW55 is maar dan met overdrive, maar zit er verschil tussen 4 en 6 cilinders?
Kan ik de bak van de 4 cilinder zonder probleem aan de 6 cilinder schroeven?
Alvast dank!
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Doorgaans worden bij de 6 cilinders 760 bakken gebruikt bij een ombouw naar overdrive.Die passen 1 op 1.
Je kunt de twee bakken en eens naast elkaar leggen en de maten van de prise as en dergelijke vergelijken.
Als je geluk hebt zou je alleen het koppelingshuis over hoeven zetten.
Berichten: 89
Topics: 20
Lid sinds: Nov 2016
(26 September 2017, 10:00)jos245 schreef: Doorgaans worden bij de 6 cilinders 760 bakken gebruikt bij een ombouw naar overdrive.Die passen 1 op 1.
Je kunt de twee bakken en eens naast elkaar leggen en de maten van de prise as en dergelijke vergelijken.
Als je geluk hebt zou je alleen het koppelingshuis over hoeven zetten.
Dankje Jos. De bakken naast elkaar leggen is even geen optie. Mijn auto staat op blokken zonder deuren en ramen en de AW71 bak ligt ergens in het land.
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik zou dan voor een 760 bak gaan.Dan weet je zeker dat het past.
Berichten: 89
Topics: 20
Lid sinds: Nov 2016
(26 September 2017, 10:42)jos245 schreef: Ik zou dan voor een 760 bak gaan.Dan weet je zeker dat het past.
Maar vindt ze maar.... Inmiddels heb ik een antwoord op mijn vraag. Het past alleen met een aangepast belhuis.
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Bedoel je met aangepast belhuis dat je het belhuis van je oude bak op de AW70 overzet?
Berichten: 89
Topics: 20
Lid sinds: Nov 2016
(26 September 2017, 23:04)jos245 schreef: Bedoel je met aangepast belhuis dat je het belhuis van je oude bak op de AW70 overzet?
Wat ze dan doen weet ik niet, ik weet wel dat het € 200,00 kost. Dan is het koopje er vanaf helaas. Dus nu verder zoeken naar een bak van een 6 cil.
Berichten: 137
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
Berichten: 1.674
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid: zijn er nog meer verschillen tussen de 4 en 6 cylinder? Is het toerental anders, invloed op schakelmoment?
Verder ben ik nog steeds blij dat ik de AW71 ipv de originele BW55 heb zitten. Let wel op dat in vroege jaargangende bevestigingspunten niet allemaal voorbereid kunnen zijn. Door de OD is de bak langer, en moet de steun wat naar achter geplaatst. Bij een 1976 245 was dit nog niet voorzien. Misschien bij een 78 6 cylinder al wel...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk dat de V6 automaat zeker een andere koppelomvormer heeft dan de vier-op-een-rij.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969