Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lekkend stuurhuis
#1
Toevallig ontdekte ik vanavond dat er wat olie in de rechter stuurhuishoes van mijn 244 zat. De auto is van 1980, maar het stuurhuis is niet origineel. Ik heb een bekrachtigd TRW-stuurhuis ingebouwd, ik vermoed +- 25 jaar oud. De olie in de hoes leek op ATF, en toevallig stond het niveau van de stuurbekrachtigingsolie ook net onder het minimum peil. Dat kon dus eigenlijk maar 1 ding betekenen, namelijk dat de keerring aan de zijkant lekt. Daar wil ik graag wat aan doen, maar ik zit nog met een aantal vragen:
-Kan ik zo'n keerring los bestellen? Ik zie wel complete revisiesets voorbij komen, maar dat is ook niet echt wat ik zoek.
-Zo ja, welk onderdeelnummer heb ik nodig?
-Verder ben ik totaal niet bekend met inwendige reparaties aan stuurhuizen, zitten er nog onderdelen achter de keerring die goed gecontroleerd of eventueel vervangen moeten worden? Ik neem aan dat het stuurhuis in de auto kan blijven zitten als ik alleen die keerring vervang?
Volvo 244 DL B21A M46 1974 (restauratieproject)
Volvo 244 DL B200A M46 1980
Antwoord
#2
TP30001-3 zijn de boeken over Camgear en ZF stuurhuizen. Als ik die zo s doorblader, lijkt er niks eenvoudig te zijn. Drie bladzijdes speciaal gereedschap, meetklokken, unsters, shims, testers, alles komt langs. Je kan niet even van buitenaf een andere keerring erin tikken gok ik zo, ook niet bij TRW (de voortzetting van Camgear).

De afsluiting bestaat uit meerdere O ringen en keerringen. Ik las ergens dat ATF Stop Leak zou helpen, van die prutjes waar rubber ringen etc van opzwellen tot ze weer sluiten.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Omdat op korte termijn die keerring vervangen toch erg veel werk leek te worden heb ik het anders opgelost, en had daarbij toch wel wat geluk. Wat bleek, bij mijn andere 244 ('75-er) is in het verleden stuurbekrachtiging ingebouwd en daar zat toevallig ook een droog TRW-stuurhuis in. Dus vorige week uit die auto gehaald, maandag alvast de andere auto opgekrikt, dinsdag na werktijd het stuurhuis over gezet en nog dezelfde avond een rondje gereden met het nieuwe stuurhuis.

Nu nog bedenken wat ik met het lekkende stuurhuis ga doen, zelf reviseren, laten reviseren of t.z.t. een ander stuurhuis halen als de andere 244 weer opgebouwd gaat worden.
Volvo 244 DL B21A M46 1974 (restauratieproject)
Volvo 244 DL B200A M46 1980
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 245GL 1981 > Stuurhuis vervangen voor jonger model? Brampie 2 769 27 September 2016, 19:00
Laatste bericht: Brampie
  keerring ingaande as stuurhuis lekt Prins 4 1.027 22 September 2016, 15:32
Laatste bericht: Prins
  Stuurhuis vervangen, waar rekening mee houden? Mark244 10 4.035 3 June 2016, 22:04
Laatste bericht: Mark244
  Stuurhuis oude type volvo 200 hun 7 4.920 31 March 2016, 19:10
Laatste bericht: Jambon
  Hoe spoorstang (onbekrachtigd) stuurhuis losmaken 244 Rob 2 2.152 21 December 2015, 12:29
Laatste bericht: Potvisboer
  Bekrachtigd naar onbekrachtigd stuurhuis, wat is er nodig? oudevolvo 5 1.793 24 September 2015, 18:17
Laatste bericht: oudevolvo
  Stuurhuis speling, preload piston vervangen? Volvo 142 B23 2 2.069 3 February 2015, 18:11
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Stuurhuis servo TRW korre 2 1.393 17 December 2014, 21:40
Laatste bericht: Rob
  verschil in overbrenging stuurhuis asterix 7 2.418 5 December 2014, 20:27
Laatste bericht: Jambon
  Mijn stuurhuis lekt ruuds70 2 1.448 25 March 2014, 20:43
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)