Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
264 in de makeover
#1
Zo'n twee maanden geleden kocht ik deze 264 van 1978. Zie ook onder "specifieke 260 info".
De auto had meer dan 20 jaar stil gestaan en het is gelukt om hem aan de praat en rijdend te krijgen. Ook de APk heeft ie gehaald en daarna ben ik begonnen met het wegwerken van de roestplekjes.
Maarrr...van het een rolde ik in het ander. Iedere keer ben ik weer benieuwd wat er achter dat ene paneeltje zit, achter het ruitrubber, onder het tapijt.
Enfin, inmiddels zijn de deuren eruit, de achterruit en het gehele interieur! En het valt helemaal niet tegen met de roest!
Alles bij elkaar een vijftal kleine gaatjes dus dat mag de Volvopret niet drukken!
De deuren zijn overigens wel wat aangetast aan de onderkant, maar eens kijken of ik dat ga repareren of andere deuren kopen.
Eigenlijk ongelofelijk hoe de carrosserie is overgebleven na 40 jaar. Ik moet wel zeggen dat de auto goed in de tectyl/wax is gezet. Alle holle ruimtes zijn ooit goed aangepakt.

Mijn eigen recept om roest te verwijderen en niet meer terug te laten komen: eerst de roestplek met de dremel zo schoon mogelijk schuren/slijpen. Daarna RX5 erop, die kan dan in de evt roestadertjes kruipen. Twee dagen later slijp ik de RX 5 er weer af (in de roestadertjes blijft hetbuiteraard zitten) en meteen doe ik er 2K plamuur op met alu deeltjes. Zo wordt het blanke staal meteen afgesloten.
Daarna is het uiteraard schuren en gronden en later spuiten.
Vroeger deed ik eerst grondlak op het blanke staal en daarna plamuren maar ik heb geleerd dat dat niet goed werkt. De grondlak blijft dan flexibel onder plamuur en zo krijg je scheuren in de lak.
De bodem, wielkasten, reservewielkasten, bodem in het interieur, die maak ik ook zo schoon mogelijk met de lamellenschijf. Daarna RX5 erop en een paar dagen later Brantho Corrux. 
Over 40 jaar weet ik jullie te vertellen of dit een goeie methode is geweest :Smile

Maar nu, de foto's!!
   
   
   
   
   

De automaat (drie versnellingen) wil ik nog vervangen voor een AW71L. Mocht iemand er een hebben en willen verkopen dan hoor ik het graag!
Antwoord
#2
Succes... Je had het beter voor de APK kunnen doen. Maar mooi dat er een gered wordt van het roestduiveltje.

Zou je de gaten niet gewoon dichtlassen. Omliggende roest op harde ondergrond met rx5 en dan een goede lak. Geldt voor de niet zichtbaar delen. Zichtdelen idd goed met fertan of RX5 en na enkele dagen schuren/plamuren lijkt met prima.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
(11 September 2017, 19:10)skidje schreef: Succes... Je had het beter voor de APK kunnen doen. Maar mooi dat er een gered wordt van het roestduiveltje.

Zou je de gaten niet gewoon dichtlassen. Omliggende roest op harde ondergrond met rx5 en dan een goede lak. Geldt voor de niet zichtbaar delen. Zichtdelen idd goed met fertan of RX5 en na enkele dagen schuren/plamuren lijkt met prima.

Zeker Skidje, de gaten worden uitgeslepen en dan nieuwe plaat erin lassen. Vergeten erbij te schrijven maar zo gaat het inderdaad gebeuren :Smile
Antwoord
#4
Die reservewielbak is al een keer gedaan, aan de lasnaad en de plamuur te zien. Een AW71 is een goed idee maar ik zou er wel eentje van een PRV opzoeken, past beter.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
ziet er goed uit, dat recept rx5 en aluplamuur heb ik ook gedaan, werkt prima nu al zeker 10 jaar op mijn project, onderop doe ik alleen RX10, maar brantho corrux lees ik idd ook goede dingen over.
als je deuren zoekt ik heb nog drie mooie in de weg staan voor erg weinig. li voordeur ontbreekt.
mooi project..
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
#6
Volgends mij heb ik de li-voordeur over. Dus als je naar volvo0_0 gaat. Die van mij staat 5km verderop
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#7
(12 September 2017, 20:40)skidje schreef: Volgends mij heb ik de li-voordeur over. Dus als je naar volvo0_0 gaat. Die van mij staat 5km verderop

Dat zou van pas kunnen komen :Smile maar waar is Volvo0_0?
Antwoord
#8
In Werkhoven bij Utrecht. Ik heb de spullen in een klein dorp wat naast Houten ligt.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#9
(14 September 2017, 20:46)skidje schreef: In Werkhoven bij Utrecht. Ik heb de spullen in een klein dorp wat naast Houten ligt.
Dat ben ik hh dat is mooi toch dicht bij elkaar?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
#10
Dat is tof mannen! Deuren heb ik zeker nog nodig! Maar eerst ga ik me richten op de wielkasten achter, kopse kanten dorpels achter en de plaat boven de reservewielbaken. Die waren toch een heel stuk krokanter dan ik dacht... Vanavond komt de man van het schadebedrijf die het gaat spuiten om advies te geven over hoe ik het aan moet pakken.
Ik heb er geen probleem mee om de slijptol ter hand te nemen maar even het oog van een vakman erbij is niet slecht.

Maar de deuren kom ik zeker nog op terug Smile
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)