Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Warme motor
#1
Ola, k net terug van vakantie, tot mijn schrik loopt te temperatuur meter in de 245 wel erg hoog op. Randje oranje, soms net eronder,soms net er in.
Kan de thermostaat een verdachte zinnen? Of moet ik het elders gaan zoeken? Kachel wordt bloedheet als het moet.... nog niet getest of de temperatuur dan veel zakt, koelfin heeft alle bladen nog dus daar ligt het niet aan. Betreft een b200 op lpg, al maakt dat niet veel uit denk ik.
De meter heeft altijd rond 10 uur positie gestaan,nu echter dus veel hoger.

Niet, de meter valt ook wel eens uit samen met de benzine meter, dus misschien is hij niet geheel betrouwbaar qua stand momenteel.

Graag jullie tips!

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
#2
Temperatuur en tankvulling zitten achter dezelfde voeding. Lijkt me dus meer een voedingsprobleem. Heb je een oud dashboard/-teller?

Mogelijk heb je hier iets aan... http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=248332
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
(3 September 2017, 10:06)skidje schreef: Temperatuur en tankvulling zitten achter dezelfde voeding. Lijkt me dus meer een voedingsprobleem. Heb je een oud dashboard/-teller?

Mogelijk heb je hier iets aan... http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=248332
Ja, auto is uit 76, tellerbak heb ik al eens het eea aan vervangen. Maar het probleem was er toen al. Er zit achterop de tellerbak ter hoogte van de temperatuur en benzine meter een rechthoek met 3 aansluitingen. Is dat een weerstand? Die misschien niet meer lekker? Printplaat ziet er verder goed uit namelijk

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
#4
Die rechthoek met 3 pinnen moet je vervangen door een moderne voeding. Dat is je probleem.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#5
Euh, daar zit geen stekker op. Of bedoel je dat niet?

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

Euh, daar zit geen stekker op. Of bedoel je dat niet?
Ik heb 3 stekkers op de kast zitten. Een ronde het halve maan voor pinnen, een halve maan en eentje met plek voor 2 pinnen


Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

Euh, daar zit geen stekker op. Of bedoel je dat niet?
Ik heb 3 stekkers op de kast zitten. Een ronde het halve maan voor pinnen, een halve maan en eentje met plek voor 2 pinnen
Zie foto voor voorbeeld. Alleen is hier die "weerstand" niet aanwezig, die heb ik overgezet op de andere kast, was een aansluiting afgebroken zoals je zit op de foto[Afbeelding: 9942835635ee2dedb2c6fe354610c7d5.jpg]

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
#6
Die twee metertjes lopen op een apart 10V regelaar . Je hebt twee soorten regelaars, een mechanische die is grijs en 2x3 cm ongeveer op die drie stekkertjes, en een elektronische die is zwart en 1x1 cm. De elektronische is het meest betrouwbaar.
Als de metertjes 12V krijgen, geven ze structureel teveel aan.

Ombouwen van mechanisch naar elektro is goed te doen. Met een LM7810 regelaartje van een euro, wat stekkers en draadjes. Plaatje onderaan: http://www.turbobricks.com/forums/showth...?p=5400961

De auto versie van deze regelaar heet TCA 700
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Ok, ff jip & Janneke taal, het is dus een spanningsregelaar dat bakje met de 3 pootjes? Die 12 omzet naar 10v. Ben elektrisch echt een kneus... maar wil en probeer het wel te begrijpen.

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
#8
Ja precies. Dit is het mechanische dingetje dat origineel op de drie stekkertjes zit: http://www.skandix.de/en/spare-parts/ele...t/1021371/

De elektronische versie voorzie je van draadjes en stekkertjes (eraan solderen) waarmee je hem op de drie pinnen zet. Ik kan zo gauw niks vinden op het www, maar er zijn vast wel mensen die dit ooit gedaan hebben.
Hier iemand die de elektro in de originele behuizing soldeert: http://www.britishv8.org/articles/mgb-vo...ilizer.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Thnx! Bijzonder dat het origineel mechanisch is,ben nu wel heel benieuwd hoe dat eruit ziet aan de binnenkant... daar zal het probleem vermoedelijk in zitten toch? Was me ook opgevallen dat niet alle tellerbakken dat ding hebben, dus kan hem ook hier ff snel omwisselen om te testen

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
#10
nee dat bakje op die 3 pinnen is het probleem. probeer maar een andere snel uit. Dan kun je de rest uitsluiten. Suc6.

Zou graag verwijzen naar een topic hier ergens van mij. Daarin had ik beeldmateriaal via photobucket van die electrische ombouw volgens de link van Marc. Helaas is photobucket niet meer beschikbaar en die oude foto's kan ik niet vinden.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 71 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 1.533 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 2.847 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.047 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.164 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 3.462 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 3.420 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic
  Inhouden/uitvallen bij warme motor Arjan. 8 3.378 13 June 2021, 09:37
Laatste bericht: Volvo240
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 6.841 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B230 motor alleen op lpg rijden? gydomatra 19 11.989 2 March 2021, 12:20
Laatste bericht: Mark244

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)