Berichten: 364
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2016
Ola, k net terug van vakantie, tot mijn schrik loopt te temperatuur meter in de 245 wel erg hoog op. Randje oranje, soms net eronder,soms net er in.
Kan de thermostaat een verdachte zinnen? Of moet ik het elders gaan zoeken? Kachel wordt bloedheet als het moet.... nog niet getest of de temperatuur dan veel zakt, koelfin heeft alle bladen nog dus daar ligt het niet aan. Betreft een b200 op lpg, al maakt dat niet veel uit denk ik.
De meter heeft altijd rond 10 uur positie gestaan,nu echter dus veel hoger.
Niet, de meter valt ook wel eens uit samen met de benzine meter, dus misschien is hij niet geheel betrouwbaar qua stand momenteel.
Graag jullie tips!
Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Berichten: 2.414
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Temperatuur en tankvulling zitten achter dezelfde voeding. Lijkt me dus meer een voedingsprobleem. Heb je een oud dashboard/-teller?
Mogelijk heb je hier iets aan...
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=248332
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 364
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2016
(3 September 2017, 10:06)skidje schreef: Temperatuur en tankvulling zitten achter dezelfde voeding. Lijkt me dus meer een voedingsprobleem. Heb je een oud dashboard/-teller?
Mogelijk heb je hier iets aan... http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=248332
Ja, auto is uit 76, tellerbak heb ik al eens het eea aan vervangen. Maar het probleem was er toen al. Er zit achterop de tellerbak ter hoogte van de temperatuur en benzine meter een rechthoek met 3 aansluitingen. Is dat een weerstand? Die misschien niet meer lekker? Printplaat ziet er verder goed uit namelijk
Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Berichten: 2.414
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Die rechthoek met 3 pinnen moet je vervangen door een moderne voeding. Dat is je probleem.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 364
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2016
3 September 2017, 15:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 September 2017, 16:01 door Joost Zuidam.)
Euh, daar zit geen stekker op. Of bedoel je dat niet?
Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Euh, daar zit geen stekker op. Of bedoel je dat niet?
Ik heb 3 stekkers op de kast zitten. Een ronde het halve maan voor pinnen, een halve maan en eentje met plek voor 2 pinnen
Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Euh, daar zit geen stekker op. Of bedoel je dat niet?
Ik heb 3 stekkers op de kast zitten. Een ronde het halve maan voor pinnen, een halve maan en eentje met plek voor 2 pinnen
Zie foto voor voorbeeld. Alleen is hier die "weerstand" niet aanwezig, die heb ik overgezet op de andere kast, was een aansluiting afgebroken zoals je zit op de foto
Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
3 September 2017, 20:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 September 2017, 21:05 door Marc1970.)
Die twee metertjes lopen op een apart 10V regelaar . Je hebt twee soorten regelaars, een mechanische die is grijs en 2x3 cm ongeveer op die drie stekkertjes, en een elektronische die is zwart en 1x1 cm. De elektronische is het meest betrouwbaar.
Als de metertjes 12V krijgen, geven ze structureel teveel aan.
Ombouwen van mechanisch naar elektro is goed te doen. Met een LM7810 regelaartje van een euro, wat stekkers en draadjes. Plaatje onderaan:
http://www.turbobricks.com/forums/showth...?p=5400961
De auto versie van deze regelaar heet TCA 700
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 364
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2016
Ok, ff jip & Janneke taal, het is dus een spanningsregelaar dat bakje met de 3 pootjes? Die 12 omzet naar 10v. Ben elektrisch echt een kneus... maar wil en probeer het wel te begrijpen.
Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
3 September 2017, 21:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 September 2017, 22:14 door Marc1970.)
Ja precies. Dit is het mechanische dingetje dat origineel op de drie stekkertjes zit:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/ele...t/1021371/
De elektronische versie voorzie je van draadjes en stekkertjes (eraan solderen) waarmee je hem op de drie pinnen zet. Ik kan zo gauw niks vinden op het www, maar er zijn vast wel mensen die dit ooit gedaan hebben.
Hier iemand die de elektro in de originele behuizing soldeert:
http://www.britishv8.org/articles/mgb-vo...ilizer.htm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 364
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2016
Thnx! Bijzonder dat het origineel mechanisch is,ben nu wel heel benieuwd hoe dat eruit ziet aan de binnenkant... daar zal het probleem vermoedelijk in zitten toch? Was me ook opgevallen dat niet alle tellerbakken dat ding hebben, dus kan hem ook hier ff snel omwisselen om te testen
Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Berichten: 2.414
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
nee dat bakje op die 3 pinnen is het probleem. probeer maar een andere snel uit. Dan kun je de rest uitsluiten. Suc6.
Zou graag verwijzen naar een topic hier ergens van mij. Daarin had ik beeldmateriaal via photobucket van die electrische ombouw volgens de link van Marc. Helaas is photobucket niet meer beschikbaar en die oude foto's kan ik niet vinden.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..