Berichten: 364
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2016
Dank voor de hulp en feedback heren! Zie dat scandcar ze verkoopt...40 euro met inruil van je oude.... misschien de volvobeurs nog ff afwachten, je weet maar nooit
Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Dennis had hier een boodschappenlijstje staan, was een paar euro. Helaas ook daar de foto's verdwenen:
http://volvolvo.nl/thread-6304-post-1698...#pid169871 Miss heeft Dennis ze nog offline.
Berichten: 364
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2016
K ga er eens naar kijken samen met een maatje die wel handig is met electro
Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Berichten: 1.673
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Hoi, Ik heb vorig jaar met mijn 76er ook een warm lopende motor gahad.
Destijds op de VKB zo'n spanningsregelaar gekocht (en ter plekke vervangen). Bleek niet de boosdoener. Ik heb er dus eventueel nog eentje liggen.
Wordt de radiateur (achter de grill) gheel niet warm? Dan hangt wrs de thermostaat vast.
Je kunt ook zonder thermostaat, al wordt de motor dan langzamer warm (verhoogd verbruik). ALs de meter dan uiteindelijk wel goed staat is het ook de thermostaat.
De oorzaak bleek bij mij te zijn dat de thermostaat stuk was. Hij zat vast, maar stond op een kiertje open. Daardoor werd de motor dus warm, maar na een rit was ook de radiateur warm, via de beperkte koelvloeistof-stroom die er wel door piepte. De les: soms is het niet helemaal zwart-wit in de diagnose...
Succes!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 2.414
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Maar de focus kwam hier op die regelaar te liggen daar de brandstofmeting ook af en toe problemen gaf. Maar je kan idd gelijk hebben aangaande de thermostaat
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.673
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Klopt, en dat is ook een goede verdachte.
Maar zoals gezegd, diagnose en/of symptomen zijn vaak niet zo zwart-wit. Ik heb enkele weken nodig gehad om bij iets simpels als en thermostaat uit te komen...
Er stond dat de brandstofmeter kon uitvallen, dat is wat anders dan te hoog aangeven.
Dus nog een scenario:
Ik heb ooit ook gehad dat de spanningsregelaar bij de dynamo (zit bij een 76er nog los meen ik) het begaf. Hierdoor laadde de accu niet, liep spannig terug n werd de benzientank voller. Wat de temp deed weet ik niet meer.
Dat alles bij redelijke toeren op snelweg. Eerste stukje stationair stopte de motor: te weinig prik om voor de ontsteking. Deze storing werd vooraf gegaan door af en toe flakkerende controle lampjes, en meterjes met afwijkende uitlezing.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 364
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2016
Thermostaat heb ik ook vervangen, scheelt iets in de uitslag van de meter...
blokje heb ik net een van besteld bij Willem uit Friesland. Ik hou jullie op de hoogte!
Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import