Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lekkage waar schakelstang de bak in gaat M47 240
#1
Onderwerp aangepast, zie beloop...

Beste volvofans,

Ik heb een 240 uit 1989 met b230f en m47 bak als ik het goed heb. 
Het staartstuk lekt een beetje waar de as erin gaat. Keerring vervangen lijkt me.
In de Haynes staat dat je een stuk speciaal gereedschap nodig hebt om de 'flange retaining nut' los te krijgen. 
Waar kun je dit kopen? Zijn er alternatieven?
Antwoord
#2
Volgens mij is dat gewoon een ijzeren koker/profiel/buis waar je twee gaten in boort en bouten door draait, die in de flens gaan. Wel zo dun/smal dat je nog bij de centrale moer kan komen natuurlijk.

Is die bak nog goed verder? Geen gierende bijgeluiden in de 5? Ik had zo'n bak die gezellig lekte en loeide, teveel speling op de uitgaande as.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#3
De bak is verder nog goed, geen bijgeluiden en schakelt soepel.
Ik ga eens kijken of ik wat kan fabriceren.
Eerst kijken of ik de vuldop van de versnellingsbakolie kan loskrijgen voordat ik het uit elkaar haal.
Antwoord
#4
Nadat ik gisteren de boel van dichtbij heb bekeken blijkt dat de keerring niet lekt maar dat de olie van daarboven komt, dus waar het schakelapparaat de bak in gaat.

Hoe pak je een olielek daar aan?
Antwoord
#5
Ik heb wel een bak liggen die niet lekt, mag je voor 30 euro halen.
Antwoord
#6
Ik wil proberen het euvel op te lossen met deze bak, mocht dat niet lukken dan ga ik graag op je aanbod inSmile

Kun je vanaf de buitenkant een keerring oid ertussen proppen of moet de hele bak eraf als hij bij de schakelstang lekt? Of zijn er andere opties.
Antwoord
#7
Lijkt me bijna onmogelijk dat kleine keerringetje eruit te peuteren. Dit is m: https://www.volvopartswebstore.com/produ...47705.html

Nog wat lectuur: http://forums.tbforums.com/showthread.php?t=274724 en http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=290370
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Bedankt voor de info!
Als ik het goed begrijp moet de bak eraf om de 'selector shaft seal' te vervangen.
Ik zal de komende tijd het oliepeil goed in de gaten gaan houden.
Bij een van de sleuteldagen van het 240 register ga ik me er eens aan wagen...
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Koppeling gaat heel zwaar, wat kan het zijn? marc-f 3 123 28 November 2017, 08:53
Laatste bericht: marc-f
  Versnelling selecteren met automaat gaat lastig. Tips? marc-f 3 227 3 October 2017, 07:58
Laatste bericht: marc-f
  Lekkage van M46 volvoman0_0 3 948 7 September 2016, 15:09
Laatste bericht: volvoman0_0
  Lekkage differentieel? 244GL1978 4 1.357 25 October 2015, 19:01
Laatste bericht: 244GL1978
  automatenbak (AW70/AW71) lekkage bij stilstand markfranken 1 931 6 December 2012, 01:23
Laatste bericht: peter145
  keerring pignon achteras vervangen ivm lekkage [245] MartjeB 1 883 5 September 2012, 17:33
Laatste bericht: MartjeB
  lekkage pakking versnellingsbak? MarkBeerink 27 6.265 8 April 2012, 10:10
Laatste bericht: MarkBeerink
  Automaat lekkage probleem Ecleo 8 2.047 12 December 2011, 19:32
Laatste bericht: Ecleo
  M410 & J type OD lekkage achterstekeerring volvodutchy 3 668 22 October 2011, 09:55
Laatste bericht: edwin
  bevestiging tussen schakelpook en bak losgeschoten en lekkage km kabel bartman 3 877 29 April 2010, 21:54
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)