Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olietemperatuurmeter is te bescheiden
#1
Besten,

Vorige week eindelijk mijn olietemperatuurmeter aangesloten - eerst getest met een dummy-weerstand, prima.De garage had voor mij bij de oliewissel in mei jl. de carterplug al gewisseld voor een versie met olietemperatuursensor - top.

Nu geeft de meter echter als de olie warm is, 55-60 graden aan als olietemperatuur, en als ik in bebouwde kom rijd, 70 max. Dat kan niet waar zijn. Ik had toch tussen de 90 en 100 verwacht.

Eerste verdenking is hoe ik het draadje aan de olietemperatuursensor heb bevestogd - er zit een soort punaise op, die je echter niet in kunt drukken (of moet ik harder drukken, of eruit trekken?). Zijn daar speciale stekkers voor nodig/beschikbaar? Ik heb de draad al een keer gewisseld, met identiek resultaat.

Wie heeft hier ook ervaring mee? Of wie heeft tips? Het is allemaal kosmetische onzin natuurlijk, maar als je zo'n metertje in je dashboard hebt, wil je ook dat-ie het gewoon doet. Oh, de meter zit in een 1987 B230K volvo 240, maar dat lijkt me in dit geval niet zo veel toevoegen.

Bedankt vast!
Volvo 240 GL 1988 (verkocht), Citroen 2cv6 1988 (verkocht), Volvo Duett 1966 (project), Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979 (geschorst).
Antwoord
#2
De waarde is misschien wat laag, maar mijn meter komt niet veel hoger. Dat schijnt redelijk normaal te zijn bij een 240. Bij mijn eerste sensor kwam de meter ook niet boven de 70, onlangs heb ik de sensor vervangen ivm olielekkage langs de plug en de temperatuur stijgt ook nu niet boven de 80. Zelfs bij temperaturen boven de 30 graden komt 'ie niet hoger. Het zal mij niet verbazen als rijwindkoeling van invloed is. Je meet immers onderin het carter. Hoewel ook bij file rijden de temperatuur niet echt oploopt.

Qua aansluiten: Op die punaise kun je zo'n standaard kabelschoenstekkertje schuiven. Die draad gaat dan rechtstreeks naar de meter.
Antwoord
#3
Weerstandbereik van de sensor komt wel overeen met dat van de meter? Ik heb een originele Volvo-sensor in mijn B23A (die waar een schuifstekker op gaat) en ik zit rond de 90 graden. Bij flink doorrijden op een warme dag richting 100 graden.

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#4
Ik heb er een vdo sensor inzitten met een bereik van 0 - 150graden. Dat is volgens mij de juiste.
Antwoord
#5
Zit nu niet in de auto dus kan zijn dat ik het me verkeerd herinner maar dacht dat de schaal van de meter 50-150 graden is. Zegt overigens nog niks over het weerstandbereik.

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#6
(30 July 2017, 20:57)Arjan. schreef: Check:

[Afbeelding: 1k0.jpg]
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#7
Klopt, die van mij heeft ook die schaal. En de sensor heeft ook een bereik van 50-150 graden, de 0 graden in het vorige bericht was een foutje. Maar dat was niet doel, je hebt ook sensoren die tot 120 graden gaan, maar die zijn bedoeld voor de temperatuur van het koelwater. En die zal zeker een foute waarde te zien geven. Feit is dat mijn meter en sensor bij elkaar horen en ook bij mij de olietemperatuur niet boven de 70-80 graden komt. Zelfs met 30 graden buitentemperatuur, vouwwagen er achter en dan de file in komt 'niet hoger. Er is hier al eerder een discussie geweest over de hoogte van de olietemperatuur en ik herinner me dat daar ook de conclusie was dat bij veel 240's de temperatuur niet veel hoger komt dan een graad of 70-80. Dus ik neig te geloven dat de waarde wel ongeveer klopt.
Antwoord
#8
Enfin, ik heb precies die meter, en een godde sensor - kennelijk is mijn B230K blok een koelbloedige Wink

Als dit echt de temperatuur is: kan het kwaad ivm slijtage oid, wat koele olie?

Wat betreft de weergave kan ik 'm corrigeren met een weerstandje, zodat de meter wat hoger aanwijst, maar ja... daar denk ik nog even over na  ?

Bedankt voor de reacties in ieder geval! Ik heb het eerdere topic over dit onderwerp wel gezocht maar niet gevonden, als iemand nog de link heeft... dank!
Volvo 240 GL 1988 (verkocht), Citroen 2cv6 1988 (verkocht), Volvo Duett 1966 (project), Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979 (geschorst).
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)