Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
164 wil niet lopen....
#1
Graag jullie advies, tips, mening....

Het gaat om een 164 3.0E van 1973 met BW35 bak.
Hij liep alleen op LPG, heeft zolang ik hem heb niet op benzine gelopen.


Voor mijn vakantie, nu 3 weken geleden reed de auto prima, maar begon op de laatste rit slechter te lopen.
Onregelmatig stationair, zodanig dat ik naar N schakelde om hem lopende te houden.
Op de laatste 500 meter bij gasgeven weinig reactie, pas na enige tijd reageerde de motor op het gas.
Geparkeerd en auto wilde daarna niet starten.
De volgende dag even gekeken. Puntjes gecontroleerd, vervangen en gesteld. Ook de condensator maar vervangen.
Nog steeds niet starten, tot de accu leeg was.
Daarna met de andere auto + startkabels doorgestart.
Wel lopen, maar niet stationair en behoorlijke backfires.

Iets spelen met verdraaien ontsteking had geen effect.

Mijn idee: wel vonk en brandstof, maar timing verkeerd.
Niet te stellen dus mogelijk de distributietandwielen kapot? Fiber kan los komen van de kern en tanden kunnen afbreken.
Dat moest het wel zijn, dacht ik...
Vandaag alles los gehaald, blijken er stalen tandwielen op te zitten, die goed vast zitten en die t.o.v. elkaar goed zijn afgesteld.
Dat is het dus niet....

Wat kan veroorzaken dat de timing niet goed geregeld kan worden?
'Aansluiting' ontstekingsunit op het blok? Kan daar iets slippen of afgebroken zijn? 
Of zit ik helemaal verkeerd en kan het ook iets anders zijn?
164 1973
240GL 1989 XN-27-PX - verkocht
244GL 1978 DF-37-XG - ingeruild
Antwoord
#2
Wat voor LPG installatie zit erin, verdampersysteem ? Ik ga uit van de B30 motor erin, dus de 6 in lijn ?
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#3
(27 July 2017, 06:27)Dirk342 schreef: Wat voor LPG installatie zit erin, verdampersysteem ?  Ik ga uit van de B30 motor erin, dus de 6 in lijn ?

Klopt B30E blok. LPG systeem is met OMVL verdamper met verdeelstuk onder luchtfilter. Zo gekocht en 16000 km probleemloos mee gereden...
164 1973
240GL 1989 XN-27-PX - verkocht
244GL 1978 DF-37-XG - ingeruild
Antwoord
#4
Allereerst Ik lees alleen maar een heleboel veronderstellingen.

Hoe weet je namelijk dat de timing verkeerd is?
Zijn de puntjes wel afgesteld op 0,35mm?
Heb je daarna de ontsteking wel netjes op tijd gezet?
Als daar namelijk ineens heel veel verschil in zit dan heb je indicatie dat de timing idd versprongen zou kunnen zijn.
Als de nokkenas op tijd staat tov de krukas en de krukas op bdp (bovenste dode punt)staat dan is die timing nog goed. Wat dan nog kan is dat het aandrijfnokje of (borging van het) tandwieltje van de ontsteking beschadigd/kapot is.
Is dit allemaal in orde dan bij het begin beginnen.
Compressie meten.
Klepspeling controleren/afstellen.
Bougie(s) defekt?
Controleren of hij niet op 2 brandstoffen tegelijk loopt.
Verdamper defekt?
Antwoord
#5
Hoe is de staat van als het vonkende materiaal? (verdeler rotor kabel bougies) Het kan wel vonken maar niet krachtig genoeg zijn.
Antwoord
#6
heeft de B30 niet de stalen distributie standaard?
Antwoord
#7
Vonkend materiaal is recent vervangen, behalve de kabels.

Als alle B30 motoren de stalen tandwielen hebben, dan heb ik alles voor niets los getrokken..... Confused
164 1973
240GL 1989 XN-27-PX - verkocht
244GL 1978 DF-37-XG - ingeruild
Antwoord
#8
(28 July 2017, 13:13)244GL1978 schreef: Vonkend materiaal is recent vervangen, behalve de kabels.

Als alle B30 motoren de stalen tandwielen hebben, dan heb ik alles voor niets los getrokken..... Confused
Klopt, maar ook met kunststof tandwielen had je jezelf de moeite kunnen besparen.
Tip koop zo'n lamp om je ontsteking timing te controleren.
Kun je meteen zien of de ontsteking vervroegd bij meer toeren.
Meten is weten en gissen is missen.
Wel een leuk klusje om de tandwielen te vervangen.
Altijd leerzaam.
Dus ontsteking controleren.
Vacuüm lekken?
Krijgt hij genoeg benzine?
Loopt hij op lpg?
Zo ja hoe?


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#9
Je geeft aan dat je altijd op lpg rijd en nooit op benzine, kan het niet zo zijn dat je verdamper er langzaam aan mee gekapt is. Ook die heeft niet het oneindige leven.
Antwoord
#10
Oké lpg dus.
Ik vermoed een te arm mengsel vanwege een vacuüm lek.
Misschien trekt hij valse lucht onder je lpg mengstuk.
Dan loopt hij op toeren iets beter omdat hij dan meer vacuüm trekt.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 189 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus
  2.3i Polar start soms wel / soms niet Biopowerenschede 7 148 19 August 2018, 09:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  b20 start niet op benzine Dirk86 6 305 8 July 2018, 18:29
Laatste bericht: Dirk86
  B230FK start niet meer nadat ik aan het dashboard gezeten heb. Volvorine 2 294 17 May 2018, 18:53
Laatste bericht: Volvorine
  B23F Stationair uitgevallen en start niet meer Van Schellen 11 1.150 13 March 2018, 23:34
Laatste bericht: Jerry
  Opeens inhouden en niet vlot acceleren b21e black245 28 6.142 26 February 2018, 21:40
Laatste bericht: DjeeDjee
  Mijn 240 start niet meer! siemenbierings 6 724 8 February 2018, 23:36
Laatste bericht: siemenbierings
Sad Motorprobleem dat ik maar niet verholpen krijg. Ohrtmann 14 1.904 29 December 2017, 17:50
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Stationair niet ok B230 jos evers 71 9.737 5 December 2017, 08:04
Laatste bericht: jos evers
  Slecht lopen B21FT K-Jet, uitvallen stationair en stotteren met rijden, help! marc-f 3 630 23 November 2017, 13:31
Laatste bericht: Nicolaas H

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)