Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
164 wil niet lopen....
#11
De backfires kunnen ook komen door een gare verdamper, hoe oud is de OMVL verdamper ? Het is bekend dat deze niet echt lang meegaan en gemiddeld om de 2 jaar vervangen (€ 130) dienen te worden....
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#12
Even een update....sleutelen moet tussen de bedrijven door, dus het gaat stapsgewijs...

Ontsteking wordt altijd met stroboscooplamp gesteld.
Bougies gecontroleerd.
Nieuwe bougiekabels.
Contactpunten nieuw en op juiste afstand.
Vacuumvervroeger werkt.
Klepspeling onlangs gesteld.

Eerst maar eens geprobeerd om het benzinesysteem weer gangbaar te krijgen, na 2 jaar stilstand en 1 jaar alleen op LPG rijden.
Alles systematisch gecontroleerd. Uiteindelijk bleek corrosie op een zekeringenkastje in de motorruimte de boosdoener (met 3 witte zekeringen op rij, wat is dat voor kastje, op linker schutbord?).
Motor kwam haperend tot leven, maar...lekkage bij de injectierail op de korte slangetjes. Die vervangen en daarna wel blijven lopen, maar moeizaam reageren op het gas.
Na het stellen van de ontsteking loopt de motor keurig en reageert goed op het gas. De ontsteking stond dus ook niet helemaal goed.
Ik heb er nog niet mee gereden, wil nu rijdend de LPG testen. Kijken of hij er op loopt, want het euvel lijkt daar dus ergens te zitten.

Weet iemand of je een OMVL R90E verdamper ook kan aftappen? Kom de verdamper tegen in diverse topics, maar dit antwoord heb ik nog niet gevonden.

De aanvoerleiding van de verdamper blijft lang gas doorlaten als ik hem losmaak van de verdamper. Volgens mij zit er een afsluiter op de tank en gaat dit om gas dat in de leiding zit. Klopt die aanname?

Tot zover bedankt voor de reacties en tips. Ik leer de 164 wel kennen zo......
164 1973
240GL 1989 XN-27-PX - verkocht
244GL 1978 DF-37-XG - ingeruild
Antwoord
#13
Ik denk wel dat er nog een afsluiter op de verdamper zit of in elk geval in de buurt (in de motorruimte). Of die het doet is de vraag.

Ik gok dat er iets van 20 cc LPG in de lange leiding zit, dat zal behoorlijk lang blijven stinken. Ah, de OMVL heeft de laatste afsluiter geintegreerd in de verdamper, dus als je de verdamper loshaalt, gaat de hele lange leiding leeglopen. Niks aan te doen.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#14
Bedankt voor de reactie over de LPG leiding. Kan dus even blijven sissen....

Nog iets wat zich heeft aangediend: de temperatuurmeter werkt niet meer.
Heb al even gezocht wat er over te vinden is:
- brandstofmeter werkt wel goed, dus voltregelaar achterop dashboard is OK?

Haynes zegt: controleer de bedrading. Hoe doe je dat....
Kan je de sensor in het blok ook testen?
Kan je de meter op zich ook testen?

Ik heb zelf het idee dat het de bedrading moet zijn. Loopt over de injectorrail en daar ben ik wel mee bezig geweest.
164 1973
240GL 1989 XN-27-PX - verkocht
244GL 1978 DF-37-XG - ingeruild
Antwoord
#15
Auto rijdt prima op benzine!
Op de snelweg overgeschakeld op LPG en auto rijdt ook op LPG.
Bij stilstand overschakelen op LPG werkt niet, dan slaat hij af. Ook starten op LPG gaat niet.
Volgende stap is de verdamper nakijken.

Nog even over de temperatuurzender.
Klopt het dat 164E met B30E motor twee sensoren heeft?
Haynes spreekt op blz. 29 over een coolant temperature sender unit en laat op bladzijde 30 een plaatje zien met 1 connector. Geeft die de temperatuur door aan de meter? Ik kan deze sensor echter niet vinden op mijn blok.
Op bladzijde 44, bij de sectie over het brandstofsysteem, wordt gesproken over een temperatuursensor. Is die dan puur voor het brandstofsysteem, om de koelwatertemperatuur door te geven aan de ECU? Op bladzijde 45 staat figuur 3.37. Die sensor kan ik wel vinden...
De elektrische schema's lijken dit te bevestigen.

Laatste bericht kan vervallen. Inderdaad twee sensoren. Die voor de meter zit op het blok, bij het schutbord. Draadje was los....
164 1973
240GL 1989 XN-27-PX - verkocht
244GL 1978 DF-37-XG - ingeruild
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 515 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus
  2.3i Polar start soms wel / soms niet Biopowerenschede 7 512 19 August 2018, 09:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  b20 start niet op benzine Dirk86 6 634 8 July 2018, 18:29
Laatste bericht: Dirk86
  B230FK start niet meer nadat ik aan het dashboard gezeten heb. Volvorine 2 519 17 May 2018, 18:53
Laatste bericht: Volvorine
  B23F Stationair uitgevallen en start niet meer Van Schellen 11 1.602 13 March 2018, 23:34
Laatste bericht: Jerry
  Opeens inhouden en niet vlot acceleren b21e black245 28 7.158 26 February 2018, 21:40
Laatste bericht: DjeeDjee
  Mijn 240 start niet meer! siemenbierings 6 920 8 February 2018, 23:36
Laatste bericht: siemenbierings
Sad Motorprobleem dat ik maar niet verholpen krijg. Ohrtmann 14 2.339 29 December 2017, 17:50
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Stationair niet ok B230 jos evers 71 11.884 5 December 2017, 08:04
Laatste bericht: jos evers
  Slecht lopen B21FT K-Jet, uitvallen stationair en stotteren met rijden, help! marc-f 3 782 23 November 2017, 13:31
Laatste bericht: Nicolaas H

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)