Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen
#1
Hallo, ik heb een volvo 240 uit 1986 gekocht met een b230k motor erin met handchoke.
Na een week wilde hij al niet meer starten. Hij draait wel rond en krijgt benzine maar wil niet vonken.
Ik ben zelf niet zo handig met autos dus ik heb hulp ingeschakeld.

We hebben alle bougies vervangen, bougiekabels, rotor en verdelerkap, ook een andere bobine erin gedaan maar niks helpt.
 Nog steeds geen vonk.

Heeft iemand een idee wat het nog kan zijn?

Onder de bobine zitten relais..waar zijn die voor?
Antwoord
#2
Weet niet of deze al een volledige electronische ontsteking heeft, maar de BDP sensors zijn berucht.....
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#3
Hij heeft kennelijk geen bdp sensor. Ik had dat ook gelezen in andere topics over de bdp sensor maar mijn monteur zegt dat dit type motor die niet heeft...
Antwoord
#4
Je zal wel een soort EZ-K hebben, Elektronischer Zundung mit Klopfregulung. Hele rij types, maar EZ-118K maakt de meeste kans. Deze heeft een microschakelaar op de gasklep, een Hall sensor in de verdeler voor BDP en een vacuumaansluiting voor de motorbelasting. En ws. een hoop gekleurde slangetjes op de carburateur. Redelijk elektronisch dus.

Controleer stekkers op corrosie (los en vast maken helpt al een hoop), slangen op scheurtjes (ook die binnenin de ECU), of er 12V op pin 4 van de 'power stage' ergens bij de koplampen staat (en massa op pin 2 van hetzelfde doosje, rubberhoes vd stekker naar achter duwen en je multimeter erin frotten), en of er dezelfde 12V aan de pluskant van de bobine staat (sleutel op stand II). Dat zijn wat algemene dingen, ik ken de B230K verder niet.

Schema voor de EZ118K in de 740: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/74...740-89.htm (vreemde Russiche link, nog nooit last van gehad).

Pas op met de stekker van de Hall sensor op de verdeler die zijn wat bros. Heleboel dingen kunnen trouwens bros en half verteerd zijn, Volvo dacht een tijdje dat isolatie van bedrading biologisch afbreekbaar moest zijn. Dat is goed gelukt.
In dat kader: controleer de bedrading rondom de motor en waar ie door het schutbord komt.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#5
We gaan er naar kijken..bedank alvast voor deze tips
Antwoord
#6
En dan ben ik altijd benieuwd hoe het afloopt?
245 1980 vaalrood met bruine accenten...; 745 1986 donkergrijs - RIP; 244 1984 grijs; 244 1979 chocoladebruin; 1967 Amazon matzwart; 1972 164 baby blue
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 143 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 met b230ft Naciremus 3 196 8 November 2018, 08:39
Laatste bericht: Naciremus
  Volvo 240 - stotteren rond de 50km per uur Jeru 12 2.203 14 September 2018, 14:57
Laatste bericht: Jeru
  Koelwaterprobleem Volvo V50 2.0 D Jos@home 14 9.075 3 September 2018, 17:03
Laatste bericht: viermorgen
  Uitlaat Volvo 240 vervangen stoffel 12 1.133 2 July 2018, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo b230fk met computergestuurde gas/benzine-injectie af laten stellen Volvorine 6 841 14 May 2018, 23:21
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 240 slecht lopen (luchtmassameter) marc-f 7 1.748 5 October 2017, 22:37
Laatste bericht: Marc1970
  Motorcode Volvo Penta B18 MacVolvo 1 637 10 August 2017, 23:45
Laatste bericht: Marc1970
  Wel of geen katalysator RJH 2 746 23 June 2017, 10:36
Laatste bericht: RJH
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 1.989 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)