Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vervangen fuseekogels 144 (1972)
#11
Bij mij zitten ze aan de onderkant vast met twee hecht lasjes.
Schijnt vaker zo te zitten.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#12
Door het uitpersen van de oude fuseekogels is de passing in de draagarm wat ruimer geworden.
Daarom worden de nieuwe fuseekogels wel vaker met een paar hechtlasjes vastgezet.
Voor het uitpersen van de oude fuseekogels heb je wel een hydraulische pers nodig (of iig special-
gereedschap).
Groeten,
Pieter
Antwoord
#13
Ik zou zeggen de perfecte hoeveelheid roest voor een 144. Maak de bovenste kogel weer vast, en laat de bovenste arm zakken tot op die rubber stop.
Op die manier gaat de veer meeduwen op de onderste kogel. Draai de moer weer iets op de onderste fusee zodat de arm niet tot de grond kan doorvliegen als-ie losschiet, en knallen maar.

Als het echt niet lukt, probeer je nog meer spanning op die conische passing te krijgen met een lange hefboom of zo.

Die hoesjes zitten nog vast met een veerring. Hier heb je ze: http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=206082
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#14
Ik denk idd dat die fuseekogels er niet zomaar uit komen nee. Ik merkte iig aan deze kant dat ik geen speling waarneem boven of onder.

Ik heb goed gekeken na nog eem extra schoonmaakactie maar kon lasjes vinden.

Heb nu wel nu ik de ringetjes eindelijk goed vond de oude hoezen eraf.

Onder natuurlijk niet helemaal omdat de fuseepen onafascheidbaar is van de fuseearm. Deze zit dus wel echt goed vast, zelfde zoals op de foto dus. Heb het ding nog maar extra in wd40 ondergespoten en kijk later wel.

 Is het hiervoor dan toch handiger om met een vork aan de slag te gaan of is er iets anders waarmee ik de onderste los weet te wrikken?

Nogmaals bedankt in zoverre!
Antwoord
#15
Zo te zien heb je alles los en moet alleen de fusee nog uit de onderste draagarm.
Draagarm goed ondersteunen vlak naast de fusee.
Pak een zware hamer en mep dat ding eruit.
Lukt dat niet, pak een zwaardere hamer.
Lukt dat nog niet, dan met draagarm onder je arm op zoek naar een pers.


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#16
Met de zware hamer van bovenaf slaan kan de schroefdraad behoorlijk beschadigen. Als je de moer er een draai of 4 opzet kan je wat harder slaan. Maar dan nog, slecht voor de schroefdraad en je ruineert er potentieel goede kogels mee.
Als je ervoor kiest direct op de pen te slaan, sla dan beter ene keer hard met een hamer van een kilo dan 20x te zacht.

WD40 helpt geen ene pfft, IMAL ook niet, een brander erop zetten en het fuseestuk verhitten eventueel wel.

Ik heb nooit zo'n vork gebruikt maar die zullen het prima doen. Zeker als je het hoesje toch al afgeschreven hebt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#17
Idd leek me het schroefdraad heel houden nog wel ff handig.

Ik zal eerst even proberen te verhitten nog en dan maar de grote hamer pakken. 

Mocht het toch allemaal kapot gaan, dan idd maar de hele draagarm eraf en de hele fuseekogel maar vervangen :-s

Houd jullie op de hoogte!
Antwoord
#18
Nooit geweten dat je ook de halve fusee kogel kunt vervangen, maar als hij stuk is hoef je er ook niet zo voorzichtig mee te zijn lijkt mij.
Als hij niet stuk is hoeft hij er ook niet uit toch?

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#19
(20 July 2017, 22:56)Jerry schreef: Nooit geweten dat je ook de halve fusee kogel kunt vervangen, maar als hij stuk is hoef je er ook niet zo voorzichtig mee te zijn lijkt mij.
Als hij niet stuk is hoeft hij er ook niet uit toch?

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk

Jah, bij voorkeur vervang ik alleen de onbruikbare helft ;-p.

Tis gewoon dat de onderste pen niet los komt van de fuseearmunit en ik mogelijk nu als een malle op het schroefdraad deel kan slaan en daar misschien teveel mee beschadig.

Gezien de minimale speling en dat de kogel zelf muurvast aan de draagarm zit wil ik dus ook graag alleen het hoesje vervangen zodra ik erbij kan.
Antwoord
#20
Waar ergens woon je?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke fuseekogels? gydomatra 6 4.284 19 June 2020, 10:12
Laatste bericht: 245GLE1981
  Wielmoeren/bouten vervangen t.b.v. lichtmetalen velgen UraniumFever 5 5.293 6 August 2017, 21:46
Laatste bericht: RM
  Vervangen alle wielbouten, hoeveel uur werk? Uberbrick 13 13.665 24 October 2016, 20:30
Laatste bericht: Pedor
  Volvo 245GL 1981 > Stuurhuis vervangen voor jonger model? Brampie 2 4.263 27 September 2016, 19:00
Laatste bericht: Brampie
  Stuurhuis vervangen, waar rekening mee houden? Mark244 10 14.574 3 June 2016, 22:04
Laatste bericht: Mark244
  Stuurhuis speling, preload piston vervangen? Volvo 142 B23 2 5.559 3 February 2015, 18:11
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Rubbers stabilisatorstang, fuseekogels of toch schokdempers JoelP 23 22.506 10 October 2014, 18:28
Laatste bericht: Rob
  Stuurkolom 1972 en 1973 144 gelijk? Madman 5 4.733 25 January 2014, 16:15
Laatste bericht: Madman
  Wiellagers vervangen / gereedschap nodig ZOAB 6 7.734 11 February 2013, 23:26
Laatste bericht: ZOAB
  Verkeerde fuseekogels? Arn02 8 5.649 21 December 2012, 11:50
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)