Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
264 na 22 jaar stilstand doet het niet
#1
Na diverse Volvo's uit de 2, 7, 8 en 9 serie gehad te hebben is het toch weer gaan kriebelen! Ik heb weer een Volvo!

Afgelopen weekend mijn nieuwe aanwinst opgehaald, een 264GLE van 1978. Niet rot maar wel wat plekjes na 22 jaar stilstand in een schuurtje. De remmen zijn los, de handrem doet het en alle elektrieke zaken zoals ramen, licht, ruitenwissers doen het ook.

Het eerste project is het lopend maken van de motor en dat lukt nog niet zo.
Olie en filter verwisseld, verse benzine in de lege tank gedaan, alles optisch gecontroleerd en een nieuwe accu geplaatst.
De motor gaat goed rond op de startmotor. Ik heb 1 bougie gecontroleerd en die vonkt. De injector van de cilinder LV heb ik eruit gehaald en die nevelt brandstof. De koudstart injector heb ik eruit gehaald en doe doet het ook.
Nou kan het natuurlijk zo zijn dat toevallig die ene bougie en die injector het doet en de rest niet maar dat geloof ik niet.

Vraag is waarom de motor niet aanslaat, mijns inziens moet ie het toch doen met benzine en vonkjes. Hebben jullie suggesties misschien?
Antwoord
#2
Remmenreiniger bij de hand om in de luchtinlaat te spuiten voor de eerste start. Bevat een brandbaar goedje en dat werkt perfect als starthulp.
Volvo 245 GLT 1984
Volvo V70R AWD MY 2000
Antwoord
#3
(11 July 2017, 16:57)dwarswind schreef: Remmenreiniger bij de hand om in de luchtinlaat te spuiten voor de eerste start. Bevat een brandbaar goedje en dat werkt perfect als starthulp.

Heb ik gister een beetje ingespoten maar dat hielp niet. Later werd het me ook afgeraden i.v.m. evt. backfire. Dat zou de luchtweger kapot kunnen maken. Dus vandaar dat ik de remmenreiniger niet goed meer durf te gebruiken in dit geval..
Antwoord
#4
Geeft ie geen enkel plofje?
Is de bougie zeiknat na een startpoging?
Ik krijg de indruk dat ie verzuipt.
Blijft de pannenkoek op open stand staan?
Is de "controlpressure"  wel voldoende aanwezig om de regelplunjer (en de pannenkoek ) terug te duwen?
Dat laatste wordt geregeld door de "warm up regulator" .
Deze kan ook dichtzitten door jarenlange shit.

Kijk ook even op youtube.
Tik " k jetronic " en tientallen filmpjes verduidelijken alles.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#5
(12 July 2017, 07:51)edwin schreef: Geeft ie geen enkel plofje?
Is de bougie zeiknat na een startpoging?
Ik krijg de indruk dat ie verzuipt.
Blijft de pannenkoek op open stand staan?
Is de "controlpressure"  wel voldoende aanwezig om de regelplunjer (en de pannenkoek ) terug te duwen?
Dat laatste wordt geregeld door de "warm up regulator" .
Deze kan ook dichtzitten door jarenlange shit.

Kijk ook even op youtube.
Tik " k jetronic " en tientallen filmpjes verduidelijken alles.

Dankje Edwin. Ik heb al een hoop opgezocht maar nog niet op YT, ga ik vanavond uitgebreid doen.
Betreft de "pannenkoek", Als ik hem naar beden duw heeft ie behoorlijk weerstand. Daarna veert ie omhoog en als ik hem dan voor de tweede keer naar beneden duw gaat ie heel makkelijk. Als ik hetzelfde twee minuten later doe begint ie weer met veel weerstand en daarna heel soepel. Is dat normaal?

Net nog even gestart en een bougie eruit gedraaid, kurkdroog. Kan het zo zijn dat de injectoren buiten de motor wel verstuiven maar dat de brandstofdruk niet hoog genoeg is om hem tegen de compressie in te laten werken?
Antwoord
#6
(11 July 2017, 16:34)petervanriemsdijk schreef: Na diverse Volvo's uit de 2, 7, 8 en 9 serie gehad te hebben is het toch weer gaan kriebelen! Ik heb weer een Volvo!

Afgelopen weekend mijn nieuwe aanwinst opgehaald, een 264GLE van 1978. Niet rot maar wel wat plekjes na 22 jaar stilstand in een schuurtje. De remmen zijn los, de handrem doet het en alle elektrieke zaken zoals ramen, licht, ruitenwissers doen het ook.

Het eerste project is het lopend maken van de motor en dat lukt nog niet zo.
Olie en filter verwisseld, verse benzine in de lege tank gedaan, alles optisch gecontroleerd en een nieuwe accu geplaatst.
De motor gaat goed rond op de startmotor. Ik heb 1 bougie gecontroleerd en die vonkt. De injector van de cilinder LV heb ik eruit gehaald en die nevelt brandstof. De koudstart injector heb ik eruit gehaald en doe doet het ook.
Nou kan het natuurlijk zo zijn dat toevallig die ene bougie en die injector het doet en de rest niet maar dat geloof ik niet.

Vraag is waarom de motor niet aanslaat, mijns inziens moet ie het toch doen met benzine en vonkjes. Hebben jullie suggesties misschien?

ik vrees ok dattie verzuipt je kunt ook proberen aan te trekken , of is het een automaat?
oude brandstof in een K-jet,...vergumming.... ik hoop dat je hem schoon krijgt..
wegenwacht gebruikt wel eens een hoger voltage om de startmotor harder te laten draaien? beetje meer toeren laat de pannekoek bewegen.. of tijdens het starten er even op duwen...
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
#7
Eerst eens benzinedruk meten? Staat hier op het forum vrij uitvoerig beschreven hoe een K jet werkt en hoe te zoeken bij storingen.
Antwoord
#8
Na het indrukken van de luchtweger tijdens starten dreigt ie aan te slaan! Nu eerst een benzinedrukmeter besteld zodat ik systematisch de drukken kan controleren. wordt vervolgd.
Antwoord
#9
(12 July 2017, 12:09)petervanriemsdijk schreef:
(12 July 2017, 07:51)edwin schreef: Kan het zo zijn dat de injectoren buiten de motor wel verstuiven maar dat de brandstofdruk niet hoog genoeg is om hem tegen de compressie in te laten werken?

Het "compressieverhaal " gaat niet op.
De injectoren spuiten in het inlaatspruitstuk vlak voor de inl.klep
Er heerst daar geen compressiedruk.
Sterker nog : er is altijd een onderdruk in je inl.spr.stuk (behalve bij turbo-motoren).
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#10
(14 July 2017, 21:44)edwin schreef:
(12 July 2017, 12:09)petervanriemsdijk schreef:
(12 July 2017, 07:51)edwin schreef: Kan het zo zijn dat de injectoren buiten de motor wel verstuiven maar dat de brandstofdruk niet hoog genoeg is om hem tegen de compressie in te laten werken?

Het "compressieverhaal " gaat niet op.
De injectoren spuiten in het inlaatspruitstuk vlak voor de inl.klep
Er heerst daar geen compressiedruk.
Sterker nog : er is altijd een onderdruk in je inl.spr.stuk (behalve bij turbo-motoren).

Ah ok, dankje. Dat wist ik dus niet. 
Inmiddels heb ik een drukmetersetje laten komen (75 europiekjes bij vidaxl) en de pompdruk is bijna 5 bar. De restdruk blijft gewoon 15 min op 1,5 bar staan. 
Nog een keer verstuiver nr 1 eruit gehaald en getest en dat beeld ziet er gewoon niet goed uit. Hij sproeit mooi rechtuit maar vernevelen ho maar!  
Ook voelt de luchtweger weer heel anders, nl zonder enige weerstand.
Dus de luchtweger/verdeler eruit gehaald en morgen gaan de verstuivers eruit. Dat spul eens laten reinigen en kijken wat er dan gebeurd...
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Startprobleem K-Jet van B27E na enkele jaren stilstand jos245 8 12.598 22 June 2013, 10:21
Laatste bericht: RonnieDuck
  Overdrive schakelt niet in hun 4 8.338 22 April 2013, 17:01
Laatste bericht: RonnieDuck
  Volvo 264 1981 Waterverbruik aanpakken of niet meer? Abdees 16 18.584 20 July 2012, 18:33
Laatste bericht: Abdees
  wel of niet doen LPG in B27E smorebrod 5 7.284 28 April 2010, 21:16
Laatste bericht: ZoZo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)