Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Harde "tik", toen uitgevallen.
#1
Geachte Volvo-Liefhebbers,

Mijn 244GL uit 1976 met B21E motor op LPG is zojuist uitgerust met een nieuwe uitlaat, én de verdamper is schoongemaakt (hij liep eerder niet zo lekker als hij koud was). Nu loopt hij eigenlijk prachtig. Na voornoemd onderhoud ben ik 200km teruggereden op de snelweg, heerlijk en niets aan de hand. Vandaag ben ik met mijn vriendin in de hitte 70km naar het strand gereden, liep perfect. Deze avond kom ik terug van het strand, en ongeveer een minuut na het wegrijden rem ik af voor een bocht, en trek ik langzaam weer op (Ik reed op dit moment ca. 20kmh, en begon net weer op te trekken ná de bocht). Ineens hoor ik een ferme "tik". Vergelijkbaar met het knappen van een gitaarsnaar (minus de noot uiteraard). Écht een duidelijk hoorbare TIK/PATS, doch eerder “TIK” uit de motor. Meteen valt de motor stil; dashboard is een kerstboom. Ietwat geschrokken kijken mijn vriendin en ik elkaar aan; wat is hier nu weer aan de hand?

Ik heb toen even naar de motor gekeken, kon er niets aan ontdekken. Direct daarna heb ik hem weer proberen te starten: ging prima. Ik ben toen gewoon normaal naar huis gereden zonder verdere incidenten, gelukkig. Nu ben ik wel wat geschrokken, want wat is hier nu gebeurd? Ik hoop dat jullie wat licht op de situatie kunnen schijnen.

Bij voorbaat dank!

Hartelijke groet,


Ohrtmann
Antwoord
#2
Vreemd. Rotor raakt pootje in de stroomverdeler? Iets elektrisch waarvan de motor eenmalig uitvalt waarschijnlijk, maar ik kan even niks verzinnen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Hebben we hier niet te maken met een backfire? Dat was het eerste dat in mij opkwam. Ik zal zo eens de verdelerkap openmaken, wellicht valt er iets te zien.
Antwoord
#4
Even gekeken; afgezien van dat hij wat vies was niets aan schade ofzo te zien. Betwijfel ook of dat überhaupt een ferme tik hoorbaar in de cabine kan veroorzaken én daarna weer prima in orde verder kan rijden, maar dat weet ik natuurlijk niet. Net ook weer een stuk gereden; als een zonnetje, schiet mij maar lek... Wat kan hier nu gebeurd zijn?
Antwoord
#5
óóit ook een 244GL uit '76 gehad. deze viel met grote hitte ook wel eens uit om het daarna weer gewoon te doen ( voor zover ik mij kan herinneren ). nooit uitgevonden waar dit aan lag.
240 sedan B230F LH2.4 AW71  
Antwoord
#6
Was de tik dan ook hoorbaar?
Antwoord
#7
Herken dit niet met mijn 76er, B21A (carb) met lpg. Maar hier gaat het om een B21E.

222, was dat op benzine of op lpg? Ik meen dat bij grote warmte er dampbellen in de benzineleiding kunnen ontstaan, waardoor er dus geen vloeistof is. Deze vapour lock zou dan de benzine toevoer laten stagneren.

OP LPG weet ik het zo niet. Die is op Hollandser weer ook al vloeibaar (bij atm. druk dan). Wellicht dat ie iets te enthousiast verdampte en daardoor een backire gaf?

Ohrtmann,
Je reed pas net. Gebruikte je de choke nog? Die van mij heeft dat met dit weer amper nodig. Weet niet of die verrijking effect kan hebben?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#8
Beste BartJu,

Een B21E heeft geen handchoke, dus daar heb ik geen invloed op. Vandaag liep hij ook even heel slecht, stotteren e.d. Na even stilstaan liep hij weer wél goed, heel vreemd. Het lijkt er haast op dat ik moet wachten totdat hij er echt mee stopt voordat ik iets meer te weten kom.
Antwoord
#9
Backfire klinkt niet echt als 'tik' maar meer als 'knal'. Lijkt meer op relais, misschien? [LPG relais?]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#10
(28 May 2017, 23:51)Nicolaas H schreef: Backfire klinkt niet echt als 'tik' maar meer als 'knal'. Lijkt meer op relais, misschien? [LPG relais?]

Hm, maar wanneer het LPG relais uitvalt is het toch niet mogelijk dat je nog 50km probleemloos doorrijd, en dan nu af en toe heel slecht en soms prima loopt? 
Ik kan nog niet checken of het slecht lopen alleen bij koude motor is, maar over een paar dagen kan ik er weer naar kijken. Wellicht is dat toch wel belangrijke informatie.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  En kijk eens wat er toen in onze garage stond?? Bassius 13 5.685 6 January 2008, 18:44
Laatste bericht: Dirk242

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)