Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
deuren en achterklep 245
#1
Hallo Rene, moderator, 

De topic “deuren en achterklep 245” ben ik begonnen met een bericht over mijn oude 245. Op een of andere raadselachtige manier werd dat bericht nog eens twee keer herhaald, samen met een antwoord van RM. 

Nu is er iets raars aan de hand: ik wilde dat eerste bericht op het topic verwijderen . . . gooit de website alle berichten weg
Er stond op de weggooilink voor een bevestiging van de actie toch echt "Wilt u dit bericht weggooien?" En niet "Wilt u dit topic weggooien?"

Gelukkig heb ik alles gekopieerd in Word dus, Rene, straks vindt je hier alles weer terug maar dan zonder je afzend link. Ik wil proberen vanavond weer alles in deze topic te hebben staan.

Dit vind ik echt niet goed. Kennelijk ziet de software van de website geen verschil tussen een bericht weggooien en een topic verwijderen, want dat laatste is gebeurd. En ik kan ook al geen foto’s meesturen.

Hallo, moderator, kunt u er wat aan doen??? 

grille
Antwoord
#2
Grille,

Onder in je scherm dus onder de blauwe balk staat in de blauwe balk " snel reactie plaatsten" zie je een schrijf veld daar kun je direct tekst invoeren.

Er staat onder de blauwe balk

Bericht
Typ hier uw reactie op dit topic.

Als je dus in dat schrijf veld je tekst zet krijg je niet die berichten waar mijn antwoord ook in verwerkt zit. Dit is mijn ervaring.

Dan onde je schrijf veld op Reactie plaatsen klikken en Viola

(26 May 2017, 13:36)grille schreef: Hallo Rene, moderator, 

De topic “deuren en achterklep 245” ben ik begonnen met een bericht over mijn oude 245. Op een of andere raadselachtige manier werd dat bericht nog eens twee keer herhaald, samen met een antwoord van RM. 

Nu is er iets raars aan de hand: ik wilde dat eerste bericht op het topic verwijderen . . . gooit de website alle berichten weg
Er stond op de weggooilink voor een bevestiging van de actie toch echt "Wilt u dit bericht weggooien?" En niet "Wilt u dit topic weggooien?"

Gelukkig heb ik alles gekopieerd in Word dus, Rene, straks vindt je hier alles weer terug maar dan zonder je afzend link. Ik wil proberen vanavond weer alles in deze topic te hebben staan.

Dit vind ik echt niet goed. Kennelijk ziet de software van de website geen verschil tussen een bericht weggooien en een topic verwijderen, want dat laatste is gebeurd. En ik kan ook al geen foto’s meesturen.

Hallo, moderator, kunt u er wat aan doen??? 

grille

en dit gebeurt er als ik in jou getypte veld op het envelopje met antwoord klik. Erg verwarrend maar ik weet niet beter vandaar. 
Antwoord
#3
Rene,

Juist. Niet helder, die functie. Je moet er bij nadenken, het werkt niet intuitief.

Ik heb ondertussen met al heel wat verschillende soorten software gewerkt. De verschillen zijn groot, beslist. Geluidssoftware van SoundForce, versie 4.5, werkt als een dijk. Dat gaat snel, intuitief, foutloos. Het is een verademing. Corel PhotoPaint gaat wat stroever, en als je de tijd neemt om vastlopers te vermijden, loopt het goed. Maar soms botst het met andere beeldsoftware en dan floept het midden in een handeling weg. Word heeft de irritante eigenschap uitgewogen plaatsing van afbeeldingen door de war te schoppen en uitvogelen hoe je dat kunt voorkomen doet je verzanden in onduidelijke aanwijzingen. Wat tekstverwerker betreft is Pagemaker veel beter. De opmaak staat zogezegd geramd (kun je op slot zetten), alleen werkt het programma wat langzamer. Het is ook geen recht-toe-recht-aan tekstverwerker, maar een (oud) opmaakprogramma. Studio, videosoftware, is een regelrechte ramp. Je kunt tijdlijnen wel op slot zetten, maar de vastlopers zijn talrijk en het risico van onbedoeld weggooien is nog groter dan bij volvolvo.
De makers van al die software beweren stuk voor stuk professionele programma’s te maken. Ik vraag me af wat ze daar mee bedoelen, of ze kennen het bestaan van woordenboeken niet. En ben je verleid tot aanschaf van een “verbeterde” versie, dan loop je wel vast in alweer een andere bug. Ben ik cynisch? Ja, zeker als je bedenkt dat software er is voor de gebruikers en niet andersom. Ik weiger ook pertinent aanwijzingen naar moderators te sturen die ze op een bug wijzen: dat hadden ze ruim van te voren zelf moeten doen. Ze zijn tenslotte afhankelijk van gebruikers, als die wegblijven hebben ze een probleem.
Goed, het is gezegd, nu over naar oude correspondentie. Het staat tussen >>> (begin) en <<< (einde). 

grille
_______________________________________________

>>>
(11-05-2017)

Ik heb nog steeds een oude Volvo 245 GL uit 1981. Hij is te goed om weg te doen, rijdt nog als een tierelier. Geregeld wordt me gevraagd of ik hem misschien wegdoe.
De APK is tot augustus 2018 en er staat nog net geen 250 duizend op de teller.
Jaren geleden kreeg de 245 een flinke opknapbeurt door door o.a. een nieuwe laklaag in kleur 215 (lichtblauw metallic). De auto stond nl. buiten.
Roest heeft inmiddels flink toegeslagen, met name in het koetswerk. Ook in de bodem zitten wat lelijke plekken.
Ik heb al vier goede velgen. Deze laat ik opnieuw poeder coaten.

Verder zoek ik voordeuren links en rechts, en een achterklep.
De achterklep lekt als een mandje. De onderrand is vrijwel doorgeroest.
Het kan ook aan de rubbers liggen of de scharnieren, maar ik heb geen waterkanaaltjes gevonden.
Water er in bezorgt de auto nog meer ellende, dus de achterklep moet zo snel mogelijk vervangen worden.

Twee voordeuren en een achterklep.
Wie heeft ze liggen?
Ze kunnen best helemaal kaal zijn, of half compleet met ramen ed. of helemaal compleet.
Maar zonder roest. Een klein deukje of wat krassen is geen bezwaar.

grille
_____

Grille

Ik heb wat voor je denk ik, komt van een 82er geef ff je mail adres dan zal ik wat foto's sturen en misschien heb je er wat aan. Hoef er niet veel voor te hebben als ik het maar kwijt ben. Ik ben mijn 245 uit 82 aan het upgraden naar een jaren 90 model. De volvo komt uit california (2008) naar NL in jan 2013 in de werkplaats gezet en daar staat hij nog steeds. Hou er wel rekening mee dat de portieren kaal zijn dus alleen maar blik en geen ramen,rubbers, raammechaniek, glas, slotwerk, deurpanelen etc etc. Nogmaals ik hoef er niet teveel voor te hebben anders gaat het naar bangers bij mij op de hoek of naar het oud ijzer. Natuurlijk zit er her en der een kras en een deukje en misschien is er ook nog een roestplek te vinden.

Ik hoor het wel.

Gr Rene
_______

Dag Rene,

Dank voor je bericht. Ik kan er zeker wat aan hebben. Jouw 82-er upgraden naar een 90 model, daar zal heel wat werk in zitten. Motor met inspuiting, stuurbekrachtiging, deuren met slikranden aan de onderzijde etc. Misschien een andere gril en een z.g. longnose.
Als het jou gaat zoals het mij gaat zal dat wel lukken. Een big- of longnose motorkap heb ik al gevonden op marktplaats (willem en willem jr.), ook deuren met slikranden.

Ik houdt de mijne graag in oorspronkelijke staat (niet origineel als er andere deuren op komen etc., maar nog wel oorspronkelijk want dezelfde serie). Mijn voordeuren zijn onder echt slecht, het was schrikken. Ook mijn achterklep.

OK., stuur mij foto’s, naar info@pcoene.nl
Liefst met details van de deukjes. Hebben de deuren zwarte raamlijsten?
Uiteraard zal ik de beste deuren kiezen, want een deuk weg werken gaat ook kosten. Misschien kan een deukje er gemakkelijk uitgedrukt worden, zeker als de deur kaal is.

Geef ook even aan waar je woont. Zelf woon ik in Houten, nabij Utrecht.

Dank alvast,

groet,

grille
_______

(24-05-2017 - 22:00)

Hoi grille

Vreemd idd maar maakt niet uit. Mijn 82er is een usa versie en standaard voorzien van injectie, stuurbekrachtiging, 4 traps automaat, cv airco leder interieur (nu even niet) cc (weer monteren) elektrische ramen voor en achter (niet meer aanwezig door interieur van een jaren 90model). Het ombouwen naar een jaren 90 model is alleen maar de motor, interieur ramen met lijsten van de jaren 90 en de achterklep is van een 93er superpolar. De portieren die ik heb zijn die met die slik randen maar die gaan eraf en ik las de gaten dicht zo heb je dan weer een deur die eruit ziet als een begin jaren 80 volvo 2 serie deur. Verder blijft de bignose en de schermen met grill en usa koplampen behouden omdat ik dit de mooiste neus voor een 2 serie vindt maar dat is persoonlijk. Oja de sierstrippen op de flank vervang ik ook voor de brede zwarte met rvs gepolijst randje erin. Verder zijn de achterlicht units rood-wit-wit-rood. Wat betreft de motor zit ik nog in dubio, de 2,1 k-jet gaat in iedergeval dr uit die injectie is niet meer goed. Ik heb nog een 2,3 ltr carb staan maar een dikke V8 lijkt mij ook wel wat hoor of een V90 3 ltr 6 cill.

Ik zal je morgen wat foto's sturen, het zijn deuren van een 82er dus zonder slikranden en zonder de zwarte plakrand aan de bovenkant.

Ik woon in krommenie auto staat in busch en dam 5 tot 10 min rijden van mijn woning in krommenie

Gr Rene
___________

(24-05-2017)

Schreef ik op 11-05 over de toestand van mijn oude Volvo 245 GL, inmiddels is de eerste stap naar revitalisatie gezet. Ik heb vier tweede handse stalen originele 240 velgen op te kop getikt tegen een bodemprijs. Ze waren zwart af fabriek geverfd, vrijwel zonder roest en zonder stoeprand schade. Deze heb ik laten poedercoaten bij een bedrijf die niets anders doet dan dat. Dus met weglating van allerlei schakels er tussen zoals garagebedrijven of restaurateurs. Want die willen er ook wat verdienen (wat ik ze gun, maar zo stel ik mijzelf ook op: er wat aan overhouden). Rechstreeks met de man die het coaten zelf doet, dus.
De velgen zien er verschrikkelijk goed uit. Alleen de naad tussen de twee delen waar de velg aan elkaar is gelast moet nog een “randje” blanke lak krijgen.

Het blijkt dat in die naad de oude rommel niet geheel kan worden weggestraald. Water en steengruis bleef jarenlang in de naad zitten en als je er nu geen nabehandeling aan geeft dan gaat dat weer roesten. De clou is dat je in die naad, met bijvoorbeeld een pipet, wat gewone blanke lak laat lopen tot deze vol is. Dan blijft ook daar verder roest weg. Een prima tip die ik  bij deze aan dit forum doorgeef.

Inmiddels ben ik flink op streek betere clignoteur”lenzen” voor de voorste lichten en achterlichten aan te schaffen. In de mijne zitten barsten en scheuren en de spiegels zijn dof.
Er blijkt een verschil te bestaan tussen oude en nieuwere clignoteur en/of lenzen. Je moet de maat opnemen om te achterhalen welke je hebben moet. Ook aan de bevestigingsschroeven kun je het model herkennen.
Doffe spiegels kun je oplappen tot vrijwel nieuw met speciale “chromsilber lack”. Dat is niet-veegvaste lak, eveneens niet-weerbestendig, die vrijwel gelijk is met het spiegelende effect van hoog glanzend chroom. Kortom, alle knipperlichten gaan weer superhelder stralen. Dat die lak niet veegvast en niet weerbestendig is is geen probleem: lichten moeten waterdicht zijn en voor het verwisselen van lampjes hoef je niet bij de spiegels te komen. Ik heb het al eens eerder gedaan. Het werkt perfect.
Overigens zijn bij Praxis ook andere merken met net zo’n lak verkrijgbaar: Sencis en Motip.
Aan de deksel kun je zien wat er in zit.

grille
_______________________________

(25-05-2017)

Hallo Rene,

Dank voor je bericht.
Als je mij foto’s stuurt, vertel me dan als je wilt hoe je dat doet op het forum, dan kan ik wat terugsturen. Ik kan het hier niet vinden: een bijlage meesturen werkt niet. Uiteraard is het sturen van foto’s via email mij wel bekend.

Ik rijdt sinds 1978 Volvo, mijn eerste was een 244 DL. Mijn 245 rijdt, dat wil zeggen, er mankeert nogal veel roest aan, vooral plaatwerk. Maar hij rijdt “gewoon”. Ik heb de auto altijd laten onderhouden bij een dealer en als er wat aan mankeerde, ook de kleine dingen, werd dat gerepareerd. Alle rekeningen heb ik nog. Op dit moment is de distributieriem het eerste wat vernieuwd moet worden, de riem is wat verdroogd (kleine barstjes). Of de motor vrijlopend is (de zuigers stoten niet tegen de kleppen als de riem breekt) weet ik niet maar volgens de monteur is dat wel zo. Naar verluid heeft Volvo destijds de compressie van de B-serie motoren opgevoerd door simpelweg de zuigertoppen vlak te maken. Oorspronkelijk waren die hol. Holle zuigertoppen kan de z.g. vrijloop betekenen.
In ieder geval: hij rijdt en ik ben er zuinig op. Zijn kleur is licht blauw metallic.

Nu ik met revitalisatie ben begonnen, ik heb eerst een inventarisatie van alle roestplekken gemaakt, hoop ik de kosten in de hand te houden. Dat begint met zoeken naar goedkope en vooral goede onderdelen zoals deuren etc. Daarbij moet ik ook letten op de juiste uitvoering.
Mijn 245 is een gewone carburateur uitvoering met een B12 A motor met 107 pk en een drietraps B35 (B55?) automaat. De automaat lekt wat olie sinds deze gereviseerd is geweest door water, de oliekoeler liet radiatorwater door! Dat is v.w.b. mechaniek en motorisch alles. Hij spoort goed, de vering is wat stugger sinds achter de oorspronkelijke opblaasbare schokbrekers zijn weggehaald (ondingen), hij start vrijwel onmiddellijk, zeker na een half uur stilstand. Ruitenwissers, claxon, uitlaat, lichten, remmen, ook de handrem, dynamo, kachel, benzinepomp, waterpomp, thermostaat doen het allemaal. De ruitensproeier achter is verstopt, de ramen in de deuren zijn vast(geroest) en veel interieurlampje zijn doorgebrand, dat is alles en dat kan weer gemaakt worden. Oh ja, ik hoor wel eens een achterwiellager zoemen en een band heeft nog 1,6 mm profiel.
Ik heb de auto lange tijd niet gebruikt, een andere auto nam ik voor de afstanden, inderdaad een Volvo. Maar ondertussen bleek de 245 te goed om weg te doen.

Het glas van mijn clignoteurunits heeft wat barsten, die worden vervangen. Ik heb de gewone: rood, wit, oranje, rood. Het model van de voorste clignoteurs kan afwijken van het USA 1982 type Volvo wat jij hebt, vermoed ik. In ieder geval moet je letten op de schroefgaten, daar kun je het model aan herkennen. Zoals je hierboven kunt lezen, mijn revisie tip voor spiegels, kun je de helderheid van clignoteurs weer terugbrengen naar de oorspronkelijke staat. Na tientallen jaren worden spiegels dof. Ik vermoed dat Volvo toen nog niet het metalliseren van plastic kende. Nu is dat geen punt meer.

Voor wat betreft roest: de bodem heeft twee rotte plekken, die moeten gerepareerd worden om weer door de APK te komen. Al het andere pak ik gepland aan, dat hou ik het langst vol.

Krommenie is goed haalbaar vanuit Houten, ongeveer een uur. Ik heb op internet 240 model deuren zien staan voor euro 45,00, en achterkleppen voor euro 75,00. Mijn achterklep heeft een sierrand in het glasrubber. Mijn deuren hebben zwarte raamlijsten. Dat zwart is geen gewone lak, maar een soort plastic of poedercoat. Mijn spiegel”plaat”, waar de buitenspiegels aan vastzitten, zijn verroest, gewone zwarte lak houdt roest niet tegen.  

Mvrg., grille
__________

(25-05-2017 - 17:29)

Hallo Grille

In 1978 was ik 6 jaar je rijd dus al een tijdje volvo lees ik. Ik sinds 2006 Begonnen met een amazon combi uit california 1966 zelf gerestaureerd en gespoten en sinds 2010 de volvo 245 ook uit california. Sinds de mrb perikelen staat hij in de werkplaats bij mijn opel admiral en fiat 850 wachtend op betere tijden. Onze hedendaagse auto is een 97er volvo 945 2,3 LPT

Wat betreft de foto's plaatsen zal ik je een uitleg geven. Zal daar vanavond ff voor gaan zitten, heb vandaag de hele dag in de zon gewerkt en ben een beetje brak nu.
_____

(25-05-2017 - 21:26)

Grille,

Om foto's te plaatsen is photobucket te gebruiken. Je upload daar je foto naar toe en je krijgt dan dit te zien

Onder share thuis pfoto zie je wat knopjes en als laatste de IMG die gebruik ik altijd.

Bij mijn ipad moet ik de link kopiëren en die kun je dan hier in dit schrijf veld plakken en dan krijg je een URL. Code te zien. Als je dan je reactie plaatst zie je de foto of als je zeker wilt zijn dan klik je even op voorbeeld weergeven. Bij mijn laptop kan ik op de IMG klikken en kopieert hij de link zelf en dan is het plakken in dit schrijf veld en klaar.
______

Grille,

Ik ben met de foto's van het plaatwerk bezig maar mijn laptop is een oud beestje waardoor mijn photobucket regelmatig op vast loopt. Ik mail ze naar mijn outlook op mijn ipad. Zijn er best wel veel dus vanavond ga ik het niet meer redden zal mogelijk morgenavond worden eer ik er weer aan toe kom. Morgen overdag werken dus dan heb ik geen tijd.

<<<

                                        Aha, een geheim ontdekt: een foto proberen mee te sturen. Ontvang ik een foutmelding:
  • Het bestand dat u wilde bijvoegen is te groot. De maximale bestandsgrootte voor dat bestandsformaat is 500 kilobytes. 

Dat moet je dan ook maar weten. Even van te voren laten weten dat er een grens is aan de bestandsomvang heet gebruiksvriendelijkheid.

Als het lukt: foto van de auto zelf, van de gepoedercoate velgen en van een spuitbus chromsilberlack

grille (he,he)

EEN foto is genoeg. Door de traagheid zie je niet dat de foto reeds in ge-upload. Er ligt geen barriere voor herhaald uploaden na de eerste keer. Dit is uhm. . .

grille
Antwoord
#4
        [attachment=2313][attachment=2314][attachment=2314][attachment=2314][attachment=2313][attachment=2314][attachment=2314]Hallo,

Om je een blik op mijn roestbak te geven, bijgaande foto’s tonen te een doorgeroest stuk van de bodem onder de rechter stoel, en de onderkant van de linker achterdeur. Dit zijn de meest ernstige plekken, de voordeur rechts is in een iets betere staat, maar zou ook moeten worden vervangen/vernieuwd. Dan heb je de achterklep nog niet gezien: ongeveer zoals de deur links voor: regenwater liep ongehinderd de laadruimte in. 

Voor zover de software van volvolvo het mogelijk maakt de foto’s aan jou te tonen (ik kreeg mijn eigen foto’s niet meer te zien, zie juist hierboven, terwijl ik toch echt was ingelogd!!!) zal het je onmiddellijk duidelijk zijn dat dit nog maar weinig, misschien een jaar, uistel kan lijden. Jouw overkomplete deuren zijn naar verwachting een aanwinst voor mijn 245 uit 1981 (na het overspuiten in kleur: Volvo kleur 134, licht blauw metallic, uiteraard). Ik wacht wel tot je zover bent. 
Verder: heden twee gloedvolle kapjes voor de clignoteurs voor aangeschaft, 2e hands, dat wel. Nu nog de achterlichten. De spiegels zijn na revitalisatie nog goed, maar het glas lekt. Er zitten bartsjes in en stukje afgebroken. Mischien heeft iemand ze nog over. 

grille
Antwoord
#5
[Afbeelding: IMG_0184.png]

[Afbeelding: IMG_0185.png]

[Afbeelding: IMG_0182.png]

[Afbeelding: IMG_0183.png]

[Afbeelding: IMG_0180.png]

[Afbeelding: IMG_0179.png]

[Afbeelding: IMG_0178.png]


[Afbeelding: IMG_0176.png]

[Afbeelding: IMG_0177.png]

[Afbeelding: IMG_0175.png]

[Afbeelding: IMG_0174.png]

[Afbeelding: IMG_0173.png]

[Afbeelding: IMG_0172.png]

[Afbeelding: IMG_0170.png]

[Afbeelding: IMG_0169.png]

[Afbeelding: IMG_0169.png]

[Afbeelding: IMG_0171.png]

Foto's zijn geplaatst, zoals je ziet zijn mijn deuren aan de onderkant goed maar hebben werk aan de buitenkant. De een is wat beter dan de ander. Achterklep heeft een deukje bovenin en wat roest bij de felsrand aan de onderkant, verder keihard. Kijk maar of je er wat mee kan. Hoef er niet veel voor te hebben.
Antwoord
#6
Hallo Rene,

Prima foto’s. Mijn eerste indruk: ik kan er wat aan hebben. Er zit veel minder roest op jouw deuren dan op de mijne. Zeker de onderkant, inderdaad, zoals je zegt. Jammer dat de achterklep helemaal kaal is. Ik had gehoopt dat het glas (met sierrand) er nog inzat. Het is een hele klus om het glas met rubber en rand weer spic en span gemonteerd te krijgen. Je doet het met een veter, maar dan nog. De sierrand kan roet in het eten gooien.

Ik ben afhankelijk van de spuiter van wat hij zegt over de reparatie van de roest. De witte kleur is een pre, er gaat meestal grondverf overheen, maar om zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke kleur te blijven zou de ondergrond geen donkere kleur moeten hebben. Nieuwe deuren worden meestal in een grijze kleur, grondverf, geleverd, om de zelfde reden.

Al jouw deuren hebben wel een deuk of wat roest behalve misschien links achter. Roest aan een deurrand wijst op een zwakke plek aan de binnenzijde: het is meestal daar waar water blijft hangen. Dus van binnen naar buiten. De laklaag houdt het nog enigszins bij elkaar, maar als je erin prikt met een schroevendraaier prik je er misschien zo doorheen (dat zag ik een monteur met een grote frons op zij voorhoofd doen!). Dan is er geen houden aan en moet er toch een stuk ingelast worden. Inlassen op zich is niet zo’n probleem. Wat het lastig maakt is plaatijzer zodanig in vorm knippen dat het precies past en ook nog met de nodige bochten, bulten en rondingen. Je hebt er zetbanken voor nodig. Dat wil ik allemaal vermijden.

Bij de scharnieren heeft de achterklep ook zulke roestplekjes. Dit wijst op waterdoorlating tijdens het “bewegen” van de achterklep: het scharnier zat niet strak genoeg gemonteerd zodat het rubber tussen scharnier en dak wat water doorlaat wat lastig verdampt. Dit heb ik eerder gezien toen mijn scharnieren vervangen moesten worden, de klep sloot niet goed meer.

Er van uitgaande dat ik alle deuren of enkele, zoals ze zijn, dus niet kaal, van je overneem, aan welk bedrag denk je dan?
Per deur?
Ik denk zeker aan de achterklep,
Ik bedoel, loont het voor mij de moeite om eens naar Krommenie af te reizen?
Uiteraard met die ouwe 245.

grille
Antwoord
#7
Hoi grill het loont zeker de moeite om te komen kijken. De deuren zitten er nog in en zijn compleet. Echter wil ik ze kaal opleveren net zoals de klep. Raam mechanisme wil ik wel laten zitten maar de CV gaat eruit die heb ik weer nodig in mijn andere deuren. Sierstrippen laat ik ook zitten. Moet even kijken hoe de scharnieren van mijn reserve deuren zijn anders gaan die er ook af. De alu sierrand van de klep was bij mij zo beschadigd dat hij niet meer te redden was en je kan hem beter kaal in de kleur spuiten dan met het glas erin. Een raam met rubber is makkelijk zelf te doen met zoals je schrijft een veter of een nylon touwtje en met wat glijmiddel zit ie zo. En de sierstrip gaat er als je er even de tijd voor neemt en veel sop of glijmiddel gebruikt dan makkelijk in.

Per deur wil ik als ze kaal zijn, op het raam mechanisme na dan 10 euro hebben en voor de achterklep 20 euro. Dus totaal 6 tientjes. En als ik erbij kan dan wil ik ook nog even kijken of ik bij het raam rubber en glas van de achterklep kan. Dan krijg je die er ook bij want ik heb er niks meer aan. De verwarming van dat raam werkte nog prima weet ik mij te herinneren.

Ik weet niet wanneer je langs wil komen maar ik heb het gierend druk, naast mijn 40 urige werk week bij mijn baas ben ik ook voor mijn zelf veel bezig. Nu ben ik bezig om het huis van mijn schoonouders te schilderen en dat zit in de afrondende fase. Zal na pinkster weekend klaar zijn. Dan nog mijn erf bestraten met boerengeeltjes want de stapel staat danig in de weg op mijn erf. Mijn eigen huis heeft dringend aandacht nodig qua timmerwerk en schilderen. Druk druk druk dus. Wanneer had je of kun je langs komen. Dan kan ik het inplannen wat betreft het uitnemen van de portieren en kaalplukken van de portieren.

Gr Rene
Antwoord
#8
Je kan ook je licht eens opsteken bij de hangers rondom Zwolle.
Hoeven niet de hoofdprijs qua plaatwerk zeker niet als je jouw oude inruilt
Antwoord
#9
Hai Rene,

Ik ga je niet op stang jagen. Als je wat tijd nodig hebt, neem die dan gerust. Verder, dat geld voor een deur en voor de achterklep is best te betalen. Ja, dat wil ik wel en een deur die veel roest heeft kan ik eventueel ook overnemen, maar ik verwacht dat de kosten van reparatie hoger zullen zijn dan de aanschaf van een goede deur. Er is een verschil tussen een deur die alleen gespoten, en een deur die ook nog gelast moet worden. Ik laat de beslissing maar aan de spuiter over want hij zal het werk moeten doen (of een advies geven). Dan moet ik die deur best eerst zien of  ook hebben.

Ook begrijp ik dat wat je nog nodig denkt te hebben nog zelf houdt. Prima.
Het deurglas wil ik er graag bij als het kan (mijn oude ramen hebben schuurkrassen door een onvaste hand van de spuiter tijdens het schuren voorafgaand aan de vorige spuitbeurt ergens in 1995) en ook het raammechanisme. 
De mijne zijn vastgeroest. 
Verder graag wat je dan nog kunt missen: handgrepen, spiegelbevestigingsplaat voordeur (dat driehoekje, de mijne zijn verroest), deur- en raamrubbers, deurgrendels. Niet de sloten, ik hou het bij mijn eigen sleutels. 

Achterklep: zo vaak verwissel ik niet een raam. Eigenlijk nooit gedaan. Niettemin, als ik die ruit erbij krijg, prima. Ook het raamrubber van de achterklep (voor als ik de mijne kapot maak want dat zit al 36 jaar ingeklemd), handgreep, grendel (niet het slot) en deurrubbers, als je die missen kan. Ik vermoed dat jouw achterklep scharnierrubbers wat water door lieten. Ik zie wel hoever de roest is gegaan. 
Mijn achterklepbekleding is gebroken, helaas. De plaat board brak door vocht. Met een verbindingsstrip en wat popnagels kan het misschien nog goed worden.
Mijn achterklep scharnieren zijn ook nog goed (hoop ik), de ruitenwisser doet het nog (niet de sproeier, verstopt) maar mag best een spuitje vet krijgen, ook de nummerplaatverlichting is nog goed. 

Neem verder de tijd. Ik moet mijn eigen reparaties ed. plannen, dan hou ik het vol.
Voor een bezoek denk ik aan zaterdag ’s middags 17 of 24 juni, omstreeks de zonnewende. Je kunt mij ook jouw haalbare datum noemen. Al dat werk wat je noemde is niet in een dag gedaan. Op 21 juni viert men in Scandinavie de, wat ik noem, opstanding van de zon. Er worden grote vreugdevuren aangelegd en aangestoken, iedereen is in extase, mensen dossen zichzelf uit etc. In het hoge noorden blijft de zon ‘s winters drie maanden onder de horizon en op 21 juni, zes weken ervoor en erna, blijft de zon 24 uur in zicht, zo gek is dat lichtfeest niet. Symbolisch lijkt mij die twee data geschikt: de opstanding van een oude 245. Eventueel ben ik bereikbaar op info@pcoene.nl als je de verdere correspondentie buiten het forum wilt houden.

Dan nog wat tips:

Scharnieren: er is een tijd geweest dat Volvo scharnieren voor de 240 in backorder moest houden (lees: niet leverbaar). Men kwam er gelukkig later achter dat de scharnieren van alle deuren uitwisselbaar zijn. Dus als je ergens achterdeur scharnieren kunt vinden, vooral die met een goeie arreteerstand, neem die dan. Ze passen ook op de voordeuren en van die deurscharnieren gaat meestal de arreteerstand verloren, zeker van de linker voordeur. Ik heb nog twee  splinternieuwe scharnieren in de goede kleur Smile , en mijn achterdeurscharnieren werken nog prima. 

Let ook eens op de raamlikkers = het rubber onderaan een raam. De mijne zijn spijkerhard en te kort. Regenwater loopt zo naar binnen (kun je zien aan de roest onderaan deur binnen). Als je toch aan het reviseren gaat: een raamlikker moet echt goed over de volle lengte tegen het glas aansluiten. Als de deurbekleding niet strak er tegenaan is gemonteerd ontstaat een kier tussen raam en raamlikker. Naar verluid zijn nieuwe nog leverbaar. 

Een anti-condens verwarming kun je repareren. Maar het is tricky. Als je gewoon de dunne lijntjes door meet [er van uitgaande dat slechts een of een paar lijntje(s) het nog doet(n)] dan meet je een weerstandswaarde. Ja, raak je de koekoek! Je meet ook een weerstandwaarde als ze allemaal goed zijn! Dit is de zo-tuin-je-erin manier en menigeen staat er bij alsof hij het in Keulen hoort donderen. Ik liet mij jaren geleden de werking verzekeren door een monteur met een universeelmeter (ziet u wel, hij doet het). Terwijl ik elke dag zag dat nog maar een lijntje het deed, met een vrijwel geheel bewasemde ruit als gevolg. Ik wilde het weerleggen, maar de monteur was de man die het weet, en ik was maar een domme klant die alleen maar goed was om te betalen. 

Je kunt er alleen achter komen als je het glas zelf bewasemd, bijv. met kokend water en de accuspanning op de twee uiteinden zet. Dan zie je welke striplijntje het doet en welke niet. Voor de monteur was dat teveel werk. Je kunt er ook nog achter komen als je van te voren de weerstandswaarde van een striplijntje kent, . . . maar dat is lastig. De waarde van een strip meten werkt niet want je meet tegelijk ook de andere strips (behalve die kapot zijn en welke zijn dat?) De strips staan paralell geschakeld en als het totaal tien strips zijn, en elke strip is, bijvoorbeeld, 10 Ohm (ik raad maar wat), dan meet je 1 Ohm op voorwaarde dat ze het alle tien ook doen! Zijn het er vier, dan meet je 2,5 Ohm. En welke vier zijn het dan? Want je kunt ze niet isoleren, of je moet ze verbreken en dan doen ze het niet meer. Kom er maar achter, de wasemmethode werkt beter. 
De reparatie bestaat uit goed ontvetten, het nauwkeurig afplakken van een strip met cellotape  (rondom afplakken, de strip zelf uitsparen) en vervolgens weer opnieuw inlakken met speciale verf voor ruitverwaming: een verf met rood koper erin. Dun laagje. 


Dopski, dank voor de tip: Je ja ook je licht eens opsteken bij de hangers rondom Zwolle. 
Hoeven niet de hoofdprijs qua plaatwerk zeker niet als je jouw oude inruilt.

Ik heb ook nog andere opties, maar hoe en wat kwaliteit heb ik nog niet gezien. 

grille
Antwoord
#10
Lekker kort
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hagende Achterklep KennOne 3 653 18 March 2016, 22:46
Laatste bericht: henqui
  centrale deurvergrendeling achterklep Arn02 0 329 2 November 2015, 19:25
Laatste bericht: Arn02
  Handgreep achterklep Volvo 940 station 1992 Bjorn van Damme 0 538 12 April 2015, 14:55
Laatste bericht: Bjorn van Damme
  centrale vergrendeling werkt niet op de achterklep Jaap SHREK 2 3.035 10 November 2014, 12:18
Laatste bericht: Jaap SHREK
  245 achterklep ruitrubber mettejan 0 352 28 April 2014, 09:21
Laatste bericht: mettejan
  Achterklep wissel 245 A_A 2 692 8 April 2014, 20:23
Laatste bericht: A_A
  Vinyl op deuren verwijderen. Tips? Arn02 4 629 15 February 2014, 18:14
Laatste bericht: Arn02
  Slot achterklep Svenska 0 501 5 October 2013, 14:06
Laatste bericht: Svenska
  Sierlijst deuren Bassen 0 316 17 December 2012, 00:34
Laatste bericht: Bassen
  roest, chroom, rubber en achterklep ?? jero 5 1.084 29 May 2012, 14:45
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)