Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230 in 1974 244
#1
Question 
Hallo,

Heb nu een B20 met vierbak in mijn 244, maar heb liever wat meer pk en een automaat. 5 jaar 850 met 2 liter motor op G3 was ook niet rap.
Nu heb ik een goede B230 uit 1990 en Automaat met tellerkabel gevonden.

Ik denk er nu aan om voor gas de kop wat te vlakken (is een 530), 4-2-1 uitlaatspruitstuk en 740 inlaatspruitstuk met Ford V6 of Pierburg 2B2.
Maar een injectie systeem voor de benzine vind ik ook erg interessant omdat dat makkelijker overschakelt van gas op benzine en carburateur niet uitdroogt.

Ik gebruik de Volvo dagelijks en moet ook op benzine van het zomer in Zweden kunnen rijden.

Wat is nu het beste te doen?

Groeten Koos
Jeep Wagoneer uit 69 Staat; in resturatie
Volvo 142 uit 72          
Staat; in resturatie
Volvo 244 uit 74          Staat; dagelijkse Auto
Volvo 480 uit 86          
Staat; in resturatie
Volvo 850 uit 96          Staat; Verkocht
Antwoord
#2
Het beste hang je er een 2.5 5 cilinder tdi in uit een 850.
Koppelhuis van de 6 cilinder diesel uit de 240 schroef je op een m46 en je hebt een fijne combinatie.
Zuinig en bakken met koppel.
Diesel is overal te tanken en met je oldtimer kun je ook gewoon de milieu zones in straks.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#3
Ik zie in Zweden dat ze ook veel D24 Diesels inbouwen. Maar heb niet echt wat met diesels.

Is het makkelijk / eenvoudig om een 1990 Motor met Injectie in een oude niet injectie Volvo ter bouwen?

Heb bij de automaat de motor er bij gekregen. Daar zitten gaten in de cilinderkop voor de Injectoren. Is er ook een model waar de injectoren in de inlaatspruitstuk zitten? Mij is namelijk verteld dat de B230 die ik wil gebruiken ook een Injectie motor is maar er zit nu carburateur spruitstuk op. Kan helaas niks meer van de ingeslagen nummer maken op het onderblok.

Het allerliefste zou ik een 2,5 850 motor inbouwen trouwens. Maar dat is misschien voor later.
Jeep Wagoneer uit 69 Staat; in resturatie
Volvo 142 uit 72          
Staat; in resturatie
Volvo 244 uit 74          Staat; dagelijkse Auto
Volvo 480 uit 86          
Staat; in resturatie
Volvo 850 uit 96          Staat; Verkocht
Antwoord
#4
Let op met de milieuzones, bovenstaande is niet zondermeer waar!

Milieuzones zijn er in diverse smaken en met een breed scala aan normen en eisen, en dat in NL alleen al. D is redelijk homogeen, met 1 kleurcode systeem waarbij de zone-eisen kunnen varieren. Ook B heeft weer variaties,.
Maar meestal geldt: oude diesels mogen er niet in. Dat de motor nieuwer is, dat maakt niet echt uit. De auto is en blijft 'oud'.
Wel zijn er zones waar je met een historisch voertuig wel in mag (oa Duitsland), maar ook waar het NIET mag.

Iest om zeker verder te bekijken mocht je het toch overwegen!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG, 113.000 km | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, CVT, 53.000 km | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005, 179.000 km
Antwoord
#5
Ze zijn bezig om het in Europa voor de oldtimer zo te regelen dat die overal in mogen.
Uitzonderingen zullen er altijd blijven.
En welke leeftijd het gaat worden, das ook afwachten.
Maar met 40 jaar en ouder verwacht ik straks geen problemen.

De oude rokende stinkende D6 ben ik geen voorstander van.
Dan kun je net zo goed de b20 houden.
Zelfde vermogen of meer en schoner.



Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#6
Laten we niet te veel afwijken van de toppic. Diesel doe ik niet en woon op het Drentse platteland, als ze me niet met de auto in de stad willen dan geef ik mijn geld wel ergens anders uit  Tongue  Wink
Jeep Wagoneer uit 69 Staat; in resturatie
Volvo 142 uit 72          
Staat; in resturatie
Volvo 244 uit 74          Staat; dagelijkse Auto
Volvo 480 uit 86          
Staat; in resturatie
Volvo 850 uit 96          Staat; Verkocht
Antwoord
#7
In dat geval zou ik de compressie verhogen naar 10 en een beetje.
Ik weet niet welke b230 je hebt maar als je al richting de 10 gaat zou ik die moeite en kosten besparen.
Kijk ook eens naar de nokkenas.
Mijn b230f had een m as en daar zit nu een a in.
Draait een stuk soepeler en klimt wat hoger in toeren.
Alles op lpg.
En ja ga voor benzine injectie en dan misschien meteen een lpg injectie systeem erop.


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#8
(24 May 2017, 12:43)Jerry schreef: Diesel is overal te tanken en met je oldtimer kun je ook gewoon de milieu zones in straks.

Dat vind ik een vreemde uitspraak. Dat strookt niet met de maximumleeftijden van auto's die de milieuzones in mogen.
In steden als Utrecht geldt de zone voor diesels van voor 2001, maar in steden als Antwerpen vallen ook benzinemotoren van voor 1992 buiten de boot.
Wellicht kun je een ontheffing krijgen, maar dat is bepaald niet goedkoop (Antwerpen €20 per dag, max 8x per jaar).
1992 240 Polar (P245) B200F M47
Antwoord
#9
(28 May 2017, 08:55)Grey240Polar schreef:
(24 May 2017, 12:43)Jerry schreef: Diesel is overal te tanken en met je oldtimer kun je ook gewoon de milieu zones in straks.

Dat vind ik een vreemde uitspraak. Dat strookt niet met de maximumleeftijden van auto's die de milieuzones in mogen.
In steden als Utrecht geldt de zone voor diesels van voor 2001, maar in steden als Antwerpen vallen ook benzinemotoren van voor 1992 buiten de boot.
Wellicht kun je een ontheffing krijgen, maar dat is bepaald niet goedkoop (Antwerpen €20 per dag, max 8x per jaar).
Ze zijn in overleg om het binnen Europa geregeld te krijgen.
Ik mag nu in Rotterdam met mijn oldtimer van 40 jaar en ouder gewoon de milieu zone in.
Ook in Duitsland is er een uitzondering voor oldtimers met blauwe platen, vermoed ook iets van 40 jaar en ouder.
In antwerpen moet ik bijvoorbeeld een ontheffing aanvragen maar dit gaat veranderen voor 40 jaar en ouder.
40 jaar en ouder is natuurlijk een heel verschil met een diesel van voor 2001.
Ook word de spoeling erg dun met 40 jaar en ouder.
Maar goed voorlopig is het nog afwachten en goed informeren.
Ik weet dat het in Antwerpen gaat veranderen en in Parijs knijpen ze een oogje dicht en krijg je een duim omhoog 😀


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#10
Maar in dit geval, heeft iemand een B230E zonder het originele injectiesysteem zo te horen. Is dat handig/nuttig om in te bouwen als carburateur motor, ja. Is het zinnig om de injectie er weer bij te zoeken? Nee.

Automaat met telleraandrijving inbouwen is ook te doen, de automaat heeft verder geen elektronica nodig.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Stationair niet ok B230 jos evers 70 3.765 24 July 2017, 10:03
Laatste bericht: jos evers
  krukas tandwiel B230 André1992 2 400 2 February 2017, 15:13
Laatste bericht: Marc1970
  B230 slangmengstuk lpg diameter? Jerry 11 1.426 12 February 2016, 14:58
Laatste bericht: Jerry
  Wat is er nodig om dit B230 blok pas te maken in een 142? Barracuda_82 12 2.287 22 December 2015, 23:31
Laatste bericht: Dopski
  V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a fvz144 5 2.186 30 April 2015, 09:13
Laatste bericht: Marc1970
  Schokkende/bokkende motor Volvo 142 uit 1974 Bavadi 10 1.817 26 April 2015, 10:33
Laatste bericht: boedr
  Carterpan b23 vs b230 Volvo 142 B23 4 766 2 July 2014, 18:43
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  B230 loopt ergens op vast skidje 3 663 11 June 2014, 14:38
Laatste bericht: Marc1970
  B230 op carburateur Volvo240polar 11 1.526 5 May 2014, 14:06
Laatste bericht: Volvo240polar
  Past een b21ET cilinderkop op een b230 FT onderblok? edwin 8 2.070 19 October 2013, 21:01
Laatste bericht: edwin

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)